Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmiset ehtivät maksaa asuntovelkansa pois, ennen kuin kuolevat?

Vierailija
02.06.2024 |

Jos on vaikka joku 350 000€ pankkilaina suht vaatimattomasta ok.talosta, niin mitä järkeä sitä on niska limassa maksella jostain keskituloisenkaan palkasta, saati pienituloisen. Pienituloinen ei varmaan yksin tuollaista lainaa edes saisi, mutta silti. Tuohan on hirveä määrä rahaa maksella jostain palkkatulosta.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti pienituloinen ei saa kaksinkaan vaan ehkä neljisin tuollaisen lainan. Pienituloisen etuoikeus ei ole ostaa asuntoa, vaan elää omalle tulotasolleen sopivalla tavalla.

Vierailija
2/21 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki huoli asuntolainaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velattomat siivooja 45 ja talkkari 46 aloittivat aikaisin ja vivuttivat. Nykyään ei taida onnistua kumpikaan,  meidän viimeinen lainaerä oli 2014.

Vierailija
4/21 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

41 vuotiaan oli omakoti (310000€) maksettu. Nyt tosin myyty 360000€ ja asutaan Kreetalla.

Vierailija
5/21 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks pitäis ottaa noin iso asuntolaina? Pienituloinen varmasti ostaa asunnon jostain mistä sen saa alle sadan tuhannen, jos oman haluaa.

Vierailija
6/21 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

perimällä.

Eikä tuo ole mikään vitsi.

Vierailija
7/21 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ehtii, kuka ei. Itse ollut velaton jo pitkälti toistakymmentä vuotta ja jos luoja suo, oletettua elinikää olisi jäljellä noin saman verran kuin nyt on ikää.

Vierailija
8/21 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se 350 000 näyttää parinkymmenen vuoden päästä aika paljon pienemmältä summalta kuin nyt. Samoin vielä vuosituhannen vaihteessa oli vaurautta ostaa miljoonan markan kämppä keskustasta. Nykyään sillä saa lähiöboksin.

Vierailija
9/21 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä noita asuntolainoja kai saa kun 20-25 viiden vuoden ajalle. Suhteutetaan kuukausierät tuloihin. 

Ei mulla olis käynyt parikymppisenä mielessä ottaa yli-isoa asuntolainaa vaan ASP:n ja kahden just valmistuneen ekan työpaikan tuloilla se maksimimäärä laskettiin. Myöhemmin kun on tullut vaihdettua asuntoa, niin isompi osa hinnasta on maksettu käsirahana ja lainasummat sitten stressi testin perusteella vähän alakanttiin. 

Eihän noissa päälle kolmensadan tonnin lainoissa paljoa järkeä ole keskituloisenakaan varsinkin jos on vielä muksuja (eli menot kasvaa ja mahdolliset vanhempani vapaat syö toisen aikuisen tuloja). 

Vierailija
10/21 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pienituloinen, enkä mä olisi edes saanut noin suurta lainaa. Puhumattakaan, että olisin halunnut. 

Vierailija
11/21 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeellä viimeistään voi muuttaa pois sieltä asuntokuplasta. 50 tonnilla saa talon.

Vierailija
12/21 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden säästin alkupääomaa ja kahdessa vuodessa asunto maksettu. Toinen asunto myös kokonaan maksettu. Silloin töissä nyt tk- eläkkeellä 52 vuotias 

Vierailija
13/21 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuollaista summaa pienellä palkalla maksetakaan. Itse sain 170k lainan silloisen avopuolison kanssa vuonna 2010, ja olen maksanut sitä eron jälkeen yksin nyt kymmenen vuotta vaihtelevilla tuloilla, joskus enemmän ja joskus vähemmän. Kokonaan se on maksettu noin viiden vuoden päästä, jos pystyn lyhentämään nykyiseen malliin, ja olen silloin 50-vuotias. En kyllä näe järkeä vetää taloutta mielettömän kalliin asunnon takia aivan tappiin, vaan asunto ostetaan tai vuokrataan tulotason mukaan niin, että on vähän pelivaraa. Aivan kelvollisen kämpän saa kyllä kohtuuhintaan, jos hiukan on valmis tinkimään sijainnista. 

Vierailija
14/21 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin yksin 237 000 euron lainan 16 vuodessa, tosin just tuohon sattui nollakorot. 

Vierailija
15/21 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lainaa ja ihan sen takia, että olen itse rakentanut talot (2kpl). Rakentaminen on edullinen tapa päästä omaan taloon, tosin tarvitaan kädentaitoja ja pitkiä päiviä ja joskus öitäkin. Ensimmäisen talon tekemiseen meni 2 vuotta, piti tienata välissä ja jatkaa, kun sai taas rahat kasaan.

Tilanne muuttui, kun piti vaihtaa paikkakuntaa, pantiin talo myyntiin ja niillä rahoilla tehtiin uusi. Edellisestä kerrasta oli opittu sen verran, että talon tekeminen kesti vai 10 kuukautta.

Uutta taloa tai asuntoa en menisi enää ostamaan, työn laatu on niin ala-arvoista, että hometta löytyy muutaman kuukauden kuluttua.

Vierailija
16/21 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä järki on ottaa noin isoa pankkilainaa? Itse olen ottanut alle 120 000€:n lainan, ja sillä + säästöillä ostanut asunnon. Lainaa on jäljellä alle 70 000€. Tuon summan kuittaa helposti pois, kun jossain vaiheessa laitan tän kämpän myyntiin.

Vierailija
17/21 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se pitäisi maksaa pois? Eikö järkevintä ole  myydä asunto kun voimat loppuu, maksaa jäljelläoleva laina ja ostaa erotuksella uuteen elämäntilanteeseen sopiva adunto. Tai sit kuolinpesä voi myydä asunnon ja jakaa rahat. Miksi lainan pitäisi olla pois maksettu?

Vierailija
18/21 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 45 v oli kaikki lainat maksettu. Asuntolainan eli sen ihan ekan otin vähän päälle 2-kymppisenä. Enää nelikymppisemä ei kannata ekaa taloa lainalla ostaakaan. N63

Vierailija
19/21 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2005, silloisilla tuloilla, pankki tyrkytti 250000. Päätettiin, että talon on löydyttävä alle sadan tonnin lainalla. Lopulta otettiin lainaa 91000. Tuohan oli sitten maksettu 14 vuodessa hoitovapaista yms huolimatta. Sen elintasonsa ja velkavankeutensa pituuden voi päättää ihan itse.

Vierailija
20/21 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskituloisina etenimme vähän kerrallaan. Pankki olisi myöntänyt lainaa 150 000, mutta otettiin 90 000 ja maksettiin se kokonaan 7 vuodessa. Suurituloisina emme edes tiedä, että paljonko lainaa olisi myönnetty, mutta pankista kysyivät, että emmekö voisi ottaa paljon enemmän, kun omaisuutta ja tuloja on ja voisivat myöntää. Otimme 150 000.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme