Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äänikirjat ovat kirjailijoille äärimmäisen huono tulonlähde

Vierailija
02.06.2024 |

Suomen Kirjailijaliiton ja Suomen Tietokirjailijat ry:n viime vuonna teettämän tulotutkimuksen mukaan mediaanipalkkio, jonka kirjailija sai kuuntelukerralta äänikirjapalvelussa oli kaunokirjailijoilla 53 senttiä ja tietokirjailijoilla 43 senttiä.

HS 2.6. 

Keskittymiskyvyttömyys, laiskuus ja muut tekosyyt vähentävät kirjojen lukemista. Luen kirjat edelleen ja tuotan myös enemmän tuloja kirjailijoille. 

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole aikaa lukea, mutta kotitöitä tehdessä, lenkkeillessä ehtii kuunnella. Parempi sekin kuin ei ollenkaan.

Vierailija
2/10 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole aikaa lukea, mutta kotitöitä tehdessä, lenkkeillessä ehtii kuunnella. Parempi sekin kuin ei ollenkaan.

Niin, mutta sinähän et olekaan kirjailija.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama minulle. Olen julkaissut muutaman kirjan mutta en elätä itseäni kirjoittamalla. Leipä lähtee muualta. Kirjoista saa korkeintaan ennakkoa, rojalteja ja lainauskorvauksia.

Vierailija
4/10 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin striimattuna? Ostettunahan se on paras tulonlähde.

Vierailija
5/10 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänikirjat on parhautta. Voi kävellä metsässä/puistossa tai katsella merta ja samalla uppoutua tarinaan. Toki myös luen kirjoja.

Vierailija
6/10 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syy se on tekosyykin. 

Vierailija
7/10 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ostan kirjoja ostan ne kirppiksiltä, niin eipä se kirjailija mun lukemisesta saa muutenkaan mitään. Kun kuuntelen äänikirjan saa kirjailija edes jotain. Kirjasto on pieni ja valikoima surkea ettei sen palveluita tule käytettyä. En kyl edes tiedä millaisen korvauksen kirjailijat saa lainatuista kirjoista.

Vierailija
8/10 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ostan kirjoja ostan ne kirppiksiltä, niin eipä se kirjailija mun lukemisesta saa muutenkaan mitään. Kun kuuntelen äänikirjan saa kirjailija edes jotain. Kirjasto on pieni ja valikoima surkea ettei sen palveluita tule käytettyä. En kyl edes tiedä millaisen korvauksen kirjailijat saa lainatuista kirjoista.

26-32 senttiä per lainauskerta. Kääntäjät saavat siitä vain puolet.

Vierailija
9/10 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjat oli kuoleva media ennen kun joku hokas että ne vanhat äänikirja CD:llä voisi siirtää nettiin ja pyytää siitä rahaa. Kyse on siitä etteivät mielestään saa tarpeeksi korvauksia kuuntelusta. Kirjailijat harvoin elättää itseään kirjoilla. 

Vierailija
10/10 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole äänikirjat mitenkään pois lukemisesta kenelläkään tuntemallani paljon lukevalla. Lenkillä, siivotessa ja salilla kuunnellaan äänikirjaa ja sitten kotona, puistossa, mökillä tai vaikka junamatkalla voi lukea "oikeaa" kirjaa. 

Omaa oksaansa sahaavat nämä Savonlahdet ja muut, jotka vinkuvat äänikirjapalveluiden vääryydestä. Olen itse ostanut useamman kirjan niin, että aloittanut kuuntelun äänikirjana ja todennut sitten, että kyseessä on sellainen kirja, jonka haluan omistaa. Savonlahden teokset ei kyllä tähän kategoriaan mene eli eivät kovin kummoisia ole tasoltaan.