Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä muita ikäihmisiä ja muistatteko siirtokuvat?

Vierailija
01.06.2024 |

Talikuviakin tehtiin. Ja ne paperinuket - olikohan Apu-lehdessä?

- n67v -

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin halunnut ostaa mun lapselle siirtokuvia, mutta niitä ei taida saada mistään.

Kerran Kanarialla sanoin puolisolleni että otetaan tatuoinnit tarralla tms siirtona iholle ja jymäytetään lapsia. Mies ei suostunut. Kyllä luulisi jostain löytyvän.

Vierailija
22/22 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen paljon nuorempi, mutta paperinuket tuttuja. 

Oliko siirtokuva sellainen, että kolikolla tms. "Rapsutetaan" kuvan päältä, ja kalvossa oleva kuva siirtyy alla olevalle paperille?

Ei vaan niitä lioteltiin vedessä ja sitten siitä alustasta liu'utettiin kuva vaikka käteen.

- ap

Kyllä näitä vedellä iholle laitettavia kuvia saa edelleen, mutta ovat siis "tatuointeja". Jäätelöautosta ja apteekista lapset saaneet ihan tässä vuoden sisään. Siirtokuvat oli niitä mitkä sai raaputtamalla siirrettyä paperille. Monesti olivat tosi kirkkaan värisiä, neon värejä paljon. Tällaisia itse muistan, olen nyt 40v.

Nuo tatuoinnit on erilaisia, ne siirtyvät iholle, kun paperin taustaa vähän kastelee. Mutta sitten on ollut sellaisia siirtokuvia, missä on paksumpi kalvo ja se liuotetaan vedessä ja siirretään varovasti oikeaan paikkaan. Sellaisia käytetään mm. posliinin koristelussa tai kaikenlaisessa tuunauksessa. Niitä löytyy ainakin hakemalla vesisiirtokuvia.

Rapsutettavat siirtokuvat ovat sitten oma ryhmänsä, niitäkin löytyy askarteluliikkeistä (rub ons). Meillä on maalattu iso lelulaatikko ja siihen kiinniteltiin pienenä noita rapsutettavia kuvia, mitä sai jostain karkkipakkauksista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla