Te keillä on runsaat menkat, sanoko lääkäri että on alettava käyttämään e -pillereitä?
Kommentit (37)
Vaihdevuosien jälkeen ja jopa ennen mikäli ei enää halua lapsia, Lazerhoito jolla kohdun limakalvot poltetaan ohuiksi, auttaa. Useimmiten kuukautiset jäävä pois ja myös kivut häviävät. Muutoin elämä jatkuu ilman hormoonien ottoa jne. Kuitenkin nuorelle naiselle hoito ei käy, sillä ohennetut limakalvot eivät pidä raskautta.
On sanonut, mutta en syö. Caprilon auttaa verenvuotoon.
Minipillereillä saa kuukautiset kuriin (joillain loppuu kokonaan) ja ne sopii useimmille. Pillerit pitää vaan muistaa ottaa aivan säännöllisesti, että haitat pysyy mahdollisimman pieninä. Tämä siis viimeisin ja sopivin ehkäisy, joka minulla on ollut.
Sittemmin olen ollut neljä vuotta perheenperustamisvaiheessa eli ei ehkäisyä.
Järkytin ja suututin kuitenkin jälkitarkastuksessa neuvolan lääkärin, kun en suostunut aloittamaan hormonaalista ehkäisyä tai ottamaan kierukkaa.
En halunnut hormoniehkäisyä, kun imetin ja kierukka ei ollut hyvä ajatus, kun halusin pian lisää lapsia. Lääkäri ei millään uskonut, että kondomi on aivan hyvä ehkäisy, kunnes seuraava lapsi saa tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuosien jälkeen ja jopa ennen mikäli ei enää halua lapsia, Lazerhoito jolla kohdun limakalvot poltetaan ohuiksi, auttaa. Useimmiten kuukautiset jäävä pois ja myös kivut häviävät. Muutoin elämä jatkuu ilman hormoonien ottoa jne. Kuitenkin nuorelle naiselle hoito ei käy, sillä ohennetut limakalvot eivät pidä raskautta.
Tarkoitatko termoablaatiota? Ainakin minulle on sanottu, että se on vaihtoehto vain, jos lääkkeet ja hormonit ei sovellu. Osa lääkäreistä ei suosittele ollenkaan vaan laittaisi mielummin lähetteen kohdunpoistoon. Toki jokainen punnitsee näitä vaihtoehtoja itse.
Minä menin itse hakemaan niitä koviin kipuihin. En kuitenkaan voinut syödä kun aiheuttivat koko kehon kutinaa niin lopetin. Nyt mennään burana-parasetamoliyhdistelmällä jonka lääkäri vinkkasi. Pelkkä burana mulla ei riitä.
Minulla on tarvittaessa käytössä Caprilon/Cyklokapron. Ne ovat auttaneet riittävästi. Yhdessä vaiheessa kokeilin gynen ehdotuksesta minipillereitä (Cerazette). Aivan karmiva lääke! Haisin koko ajan kammottavalta, turposin huomattavasti koko vartalosta, mutta erityisesti jaloista, päätä särki koko ajan, eivätkä kuukautiset lakanneet ollenkaan vaan jatkuivat koko sen n. 2 kk, mitä näitä pillereitä söin.
Olen miettinyt minipillereiden aloittamista, tavoitteena runsaiden ja kivuliaiden kuukautisten poisjäänti ja elämänlaadun parantaminen. Ehkäisytarvetta ei ole. Onko täällä ketään, kenellä minipillerit ovat lopettaneet kuukautiset kokonaan? Onko ollut sivuvaikutuksia? Kiitos jos joku vastaa.
Vierailija kirjoitti:
Suositteli hormonikierukkaa ja kun en innostunut, niin termoablaatiota.
Suosittelen että ette jauha moukat paskaa perseestä ne. Yökkk
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Tosin nyt kierukka. Ilman näitä minulla olisi jatkuva anemia.
Kiitos kun kerroit 🤣🤣🤣🤣 niinkö
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt minipillereiden aloittamista, tavoitteena runsaiden ja kivuliaiden kuukautisten poisjäänti ja elämänlaadun parantaminen. Ehkäisytarvetta ei ole. Onko täällä ketään, kenellä minipillerit ovat lopettaneet kuukautiset kokonaan? Onko ollut sivuvaikutuksia? Kiitos jos joku vastaa.
Kyllä ne loppui kokonaan, mutta tiputteluvuoto alkuun kesti pari kuukautta. Sivuoireena iho-ongelmat paheni, oli kovasti näppylää ja mustapäitä.
Paistoin ja söin kohtuni, niin anemia lähti sen siliän tien. 🤗🍑
Minulla laitettiin aikoinaan kierukka runsaiden kuukautisten takia. Toimi, helpottui elämä, uusin vielä toisenkin kierukan, oli hyvä myös endoni takia, minulta nimittäin jäi kuukautiset erittäin niukoiksi, kesti pari päivää. Menopaussi kun alkoi otatin kierukan pois, on ollut niin helpot vaihdevuodet, ettei ole tosikaan. Ehkäisyyn en kierukkaa tarvinnut kun minulla on klipsit.
Mustapäät johtuvat epäsiisteydestä ja peräsuolen laskeumasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne loppui kokonaan, mutta tiputteluvuoto alkuun kesti pari kuukautta. Sivuoireena iho-ongelmat paheni, oli kovasti näppylää ja mustapäitä.
Kiitos vastauksesta. Mukavaa, että pillereistä on ollut hyötyä ja että ne ovat sopineet sinulle iho-ongelmia lukuunottamatta.
Lääkäri suositteli mulle paljon kovaa panoa..... Auttoi ja nyt lörtsyn kunnossa.
Runsaan vuodon syy pitäisi aina selvittää, koska kyseessä voi olla myös syöpä tai syövän esiaste.
Kyllä. Tosin nyt kierukka. Ilman näitä minulla olisi jatkuva anemia.