Hei hoitajat, miksi olette niin passiivisaggressiivisia omaisia kohtaan?
Läheiseni on jouduttu viemään muistisairauden takia vuodeosastolle, odottamaan vapautuvaa palvelukotipaikkaa. Aluksi meitä omaisia kohtiin oltiin ystävällisiä, mutta viime aikoina hoitajat ovat olleet kylmiä, hädin tuskin tervehtivät ja tuntuvat kantavan meille kaunaa jostakin.
En ymmärrä, koska olemme aina olleet itse ystävällisiä heille emmekä ole ns valittaneet turhasta. Sen kyllä myönnän, että läheiseni on ns hankala potilas jonka kanssa on vaikea tulla toimeen ja muistisairaus sen tekee. Mutta miksi tämä kostetaa meille omaisille? Ei ole meidän vikamme että omaisemme on mitä on. Kerran pari viikossa käymme katsomassa häntä
Kommentit (339)
Omaisen syöttäminen, juottaminen, kävelyttäminen, pesu jne lisää teidän työtaakkaa? No eipä siinä. Silloin kun olin sairaalassa töissä, tärkeät hoitajat eivät antaneet edes laikkarin tehdä hommiaan. Sitten ollaan naama norsu vitulla, kun on kiire.
Ei va jakkki, vaan se turhasta ulvominen ja tervehtimisten vaatiminen ja kaikki muu paska, jota suollatte hoitajien niskaan. Siinä ei paljon paina, jos käyt kerran viikossa yhden jugurtin omaisellesi syöttämässä ja armollisesti viet hänet 15min kävelylle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole koskaan räyhännyt hoitajille. Olen auttanut, täyttänyt vesimukia, pessyt hampaat, kävelyttänyt, auttanut syömisessä ym. Silti hoitajat suhtautuvat kylmästi ja vihamielisesti, aivan kuin olisi heitä kohtaan suurikin loukkaus, kun kehtaan tulla omaistani katsomaan ja auttaa hänen hoidossaan. Ymmärrän kyllä, että hoitajilla on kiire ja kaikkeen ei aikaa riitä. Huonoja käytöstapoja ja vihamielisyyttä sen sijaan en ymmärrä, koska siihen ei ole mitään syytä
ap
Kokeile tehdä heidän työtään heidän normaalissa työtahdissaan vaikka kuukausi. Ehkä sitten alkaa sinullekin syyt valjeta. Helppo se on jeesustella kun käy vain kääntymässä omaisensa luona eikä näe mitä hoitajat oikeasti joutuvat kohtaamaan. Esimerkiksi väkivalta on osa jokapäiväistä arkea. Mietipä sitä seuraavalla kerralla, jos meinaa
Eli sä töissä ihan varulta kohtelet omaista vittumaisesti, jos se sattuukin olemaan palstalainen? :D Vai miten se näkyy päälle päin?
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä sitä olemaan kohtelias hoitajia kohtaan, kun heitäkään ei kiinnosta. Kannattaa vain ignoorata paskamaiset hoitajat
Tämä onkin oikein hyvä. Emme kaipaa kaltaistesi huomioita.
Vierailija kirjoitti:
Omaisen syöttäminen, juottaminen, kävelyttäminen, pesu jne lisää teidän työtaakkaa? No eipä siinä. Silloin kun olin sairaalassa töissä, tärkeät hoitajat eivät antaneet edes laikkarin tehdä hommiaan. Sitten ollaan naama norsu vitulla, kun on kiire.
Ei va jakkki, vaan se turhasta ulvominen ja tervehtimisten vaatiminen ja kaikki muu paska, jota suollatte hoitajien niskaan. Siinä ei paljon paina, jos käyt kerran viikossa yhden jugurtin omaisellesi syöttämässä ja armollisesti viet hänet 15min kävelylle.
Lopeta tuo vainoharhaisuus. Minulla ei ole omaisia, joita käydä katsomassa ja auttamassa. Ja toivottavasti eivät koskaan hoitoon päädykään vaan saavat lähteä saappaat jalassa. Edelleen, tervehtiminen on ihan peruskohteliaisuutta ja sen osaa pieni lapsikin. Vaihda ihmeessä alaa tuolla asenteella. Tosin saatat yllättyä siitä, että eipä se helppoa ole muuallakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole koskaan räyhännyt hoitajille. Olen auttanut, täyttänyt vesimukia, pessyt hampaat, kävelyttänyt, auttanut syömisessä ym. Silti hoitajat suhtautuvat kylmästi ja vihamielisesti, aivan kuin olisi heitä kohtaan suurikin loukkaus, kun kehtaan tulla omaistani katsomaan ja auttaa hänen hoidossaan. Ymmärrän kyllä, että hoitajilla on kiire ja kaikkeen ei aikaa riitä. Huonoja käytöstapoja ja vihamielisyyttä sen sijaan en ymmärrä, koska siihen ei ole mitään syytä
ap
Kokeile tehdä heidän työtään heidän normaalissa työtahdissaan vaikka kuukausi. Ehkä sitten alkaa sinullekin syyt valjeta. Helppo se on jeesustella kun käy vain kääntymässä omaisensa luona eikä näe mitä hoitajat oikeasti joutuvat kohtaamaan. Esimerkiksi väkivalta on osa jokapäiväistä ark
Arvaapa mitä siitä seuraisi, jos laikkarit alkaisivat tehdä hoitajien hommia? Niinpä, tulisi aikas äkkiä johtoportaasta valitusta hoitajalle, että tämä laiminlyö potilasturvallisuutta jne. jne. Siihen on ihan pätevät syynsä, miksi laikkari tekee laikkarin työt ja hoitaja hoitajan työt. Heillä kun on esim. täysin eri koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta tuo vainoharhaisuus. Minulla ei ole omaisia, joita käydä katsomassa ja auttamassa. Ja toivottavasti eivät koskaan hoitoon päädykään vaan saavat lähteä saappaat jalassa. Edelleen, tervehtiminen on ihan peruskohteliaisuutta ja sen osaa pieni lapsikin. Vaihda ihmeessä alaa tuolla asenteella. Tosin saatat yllättyä siitä, että
En tietenkään vaihda. Minua ei penikat määräile. Minä hoidan työni ja se riittää. Se on sinun henkilökohtainen ongelmasi, jos ahdistut siitä, etten tervehdi sinua.
Vierailija kirjoitti:
Jos on noin saakelin vaikeaa hoitoalalla ja omaiset niin vittumaisia niin suosittelen lämpimästi alanvaihtoa, hankitaan Filippiineiltä ystävällisiä ja potilaista oikeasti välittäviä hoitajia tilalle. Problem solved!
Kielitaito on iso heikkous, mutta ovat oikeasti todella ahkeria ja omaavat myös hyvät ihmissuhdetaidot!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta tuo vainoharhaisuus. Minulla ei ole omaisia, joita käydä katsomassa ja auttamassa. Ja toivottavasti eivät koskaan hoitoon päädykään vaan saavat lähteä saappaat jalassa. Edelleen, tervehtiminen on ihan peruskohteliaisuutta ja sen osaa pieni lapsikin. Vaihda ihmeessä alaa tuolla asenteella. Tosin saatat yllättyä siitä, että
Mikä vainoharhaisuus? Ihan kuule itse puhuit omaisten syöttämisestä, juottamisesta jne. Laipata korkkia pienemmälle niin ei muisti pätki noin pahasti :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kokeile tehdä heidän työtään heidän normaalissa työtahdissaan vaikka kuukausi. Ehkä sitten alkaa sinullekin syyt valjeta. Helppo se on jeesustella kun käy vain kääntymässä omaisensa luona eikä näe mitä hoitajat oikeasti joutuvat kohtaamaan
Niin, minä puhun niistä laikkarin hommista eli esimerkiksi siivouksesta, iltapaloista jne. Ihan käsittämätöntä touhua oli, kun vierestä katsoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on noin saakelin vaikeaa hoitoalalla ja omaiset niin vittumaisia niin suosittelen lämpimästi alanvaihtoa, hankitaan Filippiineiltä ystävällisiä ja potilaista oikeasti välittäviä hoitajia tilalle. Problem solved!
Kielitaito on iso heikkous, mutta ovat oikeasti todella ahkeria ja omaavat myös hyvät ihmissuhdetaidot!
Ovat tottuneet nöyristelemään. Suomalaiset hoitajat tuntevat oman arvonsa eikä heidän tarvitse nuolla kenenkään persettä.
Niin, minä puhun niistä laikkarin hommista eli esimerkiksi siivouksesta, iltapaloista jne. Ihan käsittämätöntä touhua oli, kun vierestä katsoin.
Niin, onhan se varmasti työttömälle ihan käsittämätöntä, että laikkari eli laitoshuoltaja siivoaa eli tekee työnsä :D
En ole. Olen psykiatrisella töissä ja omaisten kanssa tulee olla hyvin sensitiivinen, koska hekin kärsivät ja ovat riskissä sairastua kuormituksen vuoksi. Vain sellaiset omaiset, jotka vähättelevät omaistaan ja hänen sairauttaan, saavat kuulla faktat selvästi ja siten, että varmasti menee perille. Pahimmillaan he nimittäin pilaavat hoidon kun eivät suostu hyväksymään tosiasioita.
Hauska, kun asiakkailla menee tunteisiin, kun eivät pystykään enää hyppyyttämään hoitajia ja aspoja miten tahtovat, vaan änkyröille laitetaan kova kovaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta tuo vainoharhaisuus. Minulla ei ole omaisia, joita käydä katsomassa ja auttamassa. Ja toivottavasti eivät koskaan hoitoon päädykään vaan saavat lähteä saappaat jalassa. Edelleen, tervehtiminen on ihan peruskohteliaisuutta ja sen osaa pieni lapsikin. Vaihda ihmeessä alaa tuol
Niin? Minä kommentoin, että eikö se ole vaan hyvä, jos omainen syöttää, juottaa ja muutenkin auttaa? Täällä on katsos useampi kommentoija ja kaikki kommentit ei liity minuun tai sinuun. Ihan voi katsos yleisellä tasolla pohtia ilman omassa kuplassa elämistä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette itse hoida omaistanne vaan työnnätte hänet yhteiskunnan vastuulle?
N58
Niin pitäisi kaikkien tehdä vain ja ainoastaan siksi, että tuo ainainen kitinä huonoista palkoista jne. loppuisi, kun saisivat potkut koko helkutin hoitaja pataljoona. Siinäpä sitten miettisivät asioita uudemman kerran! Millään muulla alalla ei ole tuollaista helvetillistä kitinää, jokainen kun ymmärtää, että työssä on myös ne huonot puolet, kun alalle on kouluttautunut! Siksipä varmaan hoitajat ovat suunnilleen järjestään vähä-älyistä sakkia, kun ei koulutuksesta huolimatta tajua mitä menevät tekemään työkseen. Tai sitten harjoittelunuket antavat väärän käsityksen ja he kuvittelevat, että ihmiset makaavat sängyissään hiljaa ja liikkumattomina ja hoitsu saa patsastella hoitsuasussaan kuin euroopan kuninkaallinen. Niin ja tietysti tuollaisen mielikuvan luominen kertoo huonoista älynlahjoista.
Ei huolta. Hoitajia ei ole nytkään tarpeksi ja vielä vähemmän tulevaisuudessa, kun suuret ikäluokat tarvitsevat hoitajia, nuorten pahoinvointi lisääntyy ja hoitajien tietty ikäluokka eläköityy. Työkuorman kasvaessa osa jäljellä olevista hoitajista vaihtaa alaa. Siinä vaiheessa ollaan kiitollisia, jos saadaan edes se nyrpeä hoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta tuo vainoharhaisuus. Minulla ei ole omaisia, joita käydä katsomassa ja auttamassa. Ja toivottavasti eivät koskaan hoitoon päädykään vaan saavat lähteä saappaat jalassa. Edelleen, tervehtiminen on ihan peruskohteliaisuutta ja sen osaa pieni lapsikin. Vaihda ihmeessä alaa tuol
Tuo vainoharhaisuus kuinka kaikki suoltaa paskaa ja ulvoo. Kehtaavat vielä kaiken lisäksi olettaa, että hoitajat tervehtii!
Niin? Minä kommentoin, että eikö se ole vaan hyvä, jos omainen syöttää, juottaa ja muutenkin auttaa? Täällä on katsos useampi kommentoija ja kaikki kommentit ei liity minuun tai sinuun. Ihan voi katsos yleisellä tasolla pohtia ilman omassa kuplassa elämistä.
Ei välttämättä ole hyvä juttu. Etenkään, jos se auttava omainen ei esimerkiksi tajua, että nesterajoitukset on annettu syystä eikä niitä voi ylittää vaikka potilas mitä pyytäisi. Eikä myöskään silloin, jos se "auttava" omainen rupeaa vttuileman hoitajille tai haukkumaan heitä esim. siitä, että arvon rouva jäi nyt tällä kertaa tervehtimättä tai muuta turhaa. Silloin siitä omaisesta ei ole apua, vaan enemmänkin haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat tottuneet nöyristelemään. Suomalaiset hoitajat tuntevat oman arvonsa eikä heidän tarvitse nuolla kenenkään persettä.
Ei, vaan ovat oikeasti ahkeria. Monilla hoitajilla se työaika menee siihen, kun huokaillaan kahvihuoneessa kuinka rankkaa on. Been there, done that.
Lääkäri on saattanut määrätä nesterajoituksen, jolloin juotavaa ei saa antaa, vaikka potilas pyytää. Vieraileva henkilö ei saa tätä tietää kuten ei sitäkään, että kyseisellä henkilöllä saattaa olla muistisairaus, eikä hän siten muista nesterajoitusta vaan pyytää uudestaan ja uudestaan. Joissain paikoissa on myös tarkkaan määrätty, ketkä henkilöt ovat yhteydessä hoidettavan omaisiin, esim. omahoitajat. Ulkopuoliselle saattaa näyttäytyä pompottamisena, mutta kannattaa uskoa huvikseen, että näillä säännöillä on usein potilasturvallisuuteen ja salassapitovelvollisuuksiin liittyvät perusteet.