Hei hoitajat, miksi olette niin passiivisaggressiivisia omaisia kohtaan?
Läheiseni on jouduttu viemään muistisairauden takia vuodeosastolle, odottamaan vapautuvaa palvelukotipaikkaa. Aluksi meitä omaisia kohtiin oltiin ystävällisiä, mutta viime aikoina hoitajat ovat olleet kylmiä, hädin tuskin tervehtivät ja tuntuvat kantavan meille kaunaa jostakin.
En ymmärrä, koska olemme aina olleet itse ystävällisiä heille emmekä ole ns valittaneet turhasta. Sen kyllä myönnän, että läheiseni on ns hankala potilas jonka kanssa on vaikea tulla toimeen ja muistisairaus sen tekee. Mutta miksi tämä kostetaa meille omaisille? Ei ole meidän vikamme että omaisemme on mitä on. Kerran pari viikossa käymme katsomassa häntä
Kommentit (339)
Kuka on puhunut riehumisesta tai kiukuttelemisesta? Millaisia potilaita te oikein kohtaatte kun heti ignooraamisesta tulee mieleen riehuminen ja kiukuttelu :D
Juuri sellaisia. Riehuvia ja kiukuttelevia. Osalla ei näköjään ole minkäänlaista hajua siitä, mitä hoitotyön arki on. Jos olisit siellä edes hetken mukana, et ehkä enää ihmettelisi, miksi hoitajat voivat välillä olla hymyttömiä tai äksyjä.
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Vierailija kirjoitti:
Samoja kokemuksia. Kävin ennen monta kertaa viikossa syöttämässä omaistani hoivakodissa, kunnes kerran hoitaja sanoi että häiritsemme muita samaan aikaan syöviä hoivakodin asukkaita. Enpä enää käynyt siis syöttämässä. En edes tiedä miten häiritsimme, luulin olevani avuksi.
Juttelitte liian kovaa, liian iloisesti tms. Osa hoivakotien asukkaista ei kestä yhtään ylimääräisiä ääniä. Tai ovat kateellisia, kun jollain toisella on läheinen käymässä ja purkavat pahaa oloaan valittamalla häiritsevästä toiminnasta, joka ei oikeasti häiritse.
Vierailija kirjoitti:
Samoja kokemuksia. Kävin ennen monta kertaa viikossa syöttämässä omaistani hoivakodissa, kunnes kerran hoitaja sanoi että häiritsemme muita samaan aikaan syöviä hoivakodin asukkaita. Enpä enää käynyt siis syöttämässä. En edes tiedä miten häiritsimme, luulin olevani avuksi.
Miksi sä syytät hoitajia siitä, että häiritsitte muita ASUKKAITA`?
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme näitä hoitajia vaivaa kun ovat noin verisesti loukkaantuneet aloituksesta, joka vaikuttaa täysin asialliselta? Onko kyseisillä hoitajilla tapana veetuilla omaisille ja nyt omatunto kolkuttaa?
Taitaa puolet "hoitajien" viesteistä olla omia trollauksiasi.
Vierailija kirjoitti:
Olisithan voinut syöttää omaisesi hänen omassa huoneessaan muita häiritsemättä.
Mielivaltaa, henkistä väkivaltaa...älä nyt heittäydy vaatimattomaksi, kyllä sinä hoitajana tämän puolen hallitset.
Hallitse moukka perseesi. Kukaan ei sulle enää vastaa 👿👿👿👿👿
Ohhoh mitä kieltä sinä tyttö käytät! Taidat ollakin varsinainen karjapiika. Kammottava kuvatus olet, onko tuo lila kasvokuva passikuvasi, lienetko tullut isääsi vai äitiisi. Oikein häijyä tekee katsella ja lukea, hyi olkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisithan voinut syöttää omaisesi hänen omassa huoneessaan muita häiritsemättä.
Ei pysty, kun pitää päästä haukkumaan hoitajia myös omista valinnoistani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tämäkin ketju todista millaisia omaiset ovat...Aika monet todella tympeitä hapannaamoja, ei osata edes tervehtiä. Saati muita käytöstapoja
Vaatia kyllä osastaan
Me olemme aina tervehtineet hoitajia, sen sijaan osa hoitajista ei ole tervehtinyt meitä
ap
Mä ainakin myönnännä että kohtaamisia on niin paljon että on useinkin tilanteita joissa keskittyy niin siihen työhön että ei huomaa aina sitä jos joku tervehtii. Ja toisaalta itse näen että vierailijat on niin arvokkaita sille läheiselleen että en näe mitään syytä siihen että vien huomion itseeni ja omaan tervehtimiseeni.
Mitä ihmettä? Tervehtiminen on ihan peruskohteliaisuutta ja pitäis tulla selkärangasta. Mikä ihme teitä töykeitä hoitajia vaivaa? Hyvin monessa muussakin työpaikassa on kiirettä ja vituttaa, mutta silti on osattava käyttäytyä.
He pelkäävät, että alatte vaatia jotain. Itsekin joskus yritin mennä seiniä pitkiä tiettyjen omaisten saapuessa, koska tyyliin puolet asukkaista on vielä yön jäljiltä sängyssä ilman aamupalaa melkein puolilta päivin, niin Riston omaiset purjehtivat paikalle vaatimaan huomiota. Kieltämättä saatoin vaikuttaa kireältä.
Vierailija kirjoitti:
Hoitoala on ihmisille kirosana. Ihan sama, millaisia hoitajat on, aina valitetaan. On epäystävällisiä, laiskoja, tyhmiä ja kaiken lisäks ne saa ihan liikaa liksaa. Em. takia lopetin sh:n työt vuosia sitten. Jos ei arvosteta ja suurimman osan aikaa saa paskaa naamalle mm. omaisilta, mitä sitä ketään hoitamaan. On niitä muitaki ammatteja ja työpaikkoja.
Hoitoalan järkyttävän huono ilmapiiri, ilkeät, jopa mieleltään epävakaat hoitajat on ihan omaa luokkaansa. Hierarkia, toisten lyttääminen, omaisista paskan puhuminen jne. Nyt kun saa olla tervehenkisessä työyhteisössä (edelleen enemmän naisia) niin näkee tuon kaiken paljon selvemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tämäkin ketju todista millaisia omaiset ovat...Aika monet todella tympeitä hapannaamoja, ei osata edes tervehtiä. Saati muita käytöstapoja
Vaatia kyllä osastaan
Me olemme aina tervehtineet hoitajia, sen sijaan osa hoitajista ei ole tervehtinyt meitä
ap
Mä ainakin myönnännä että kohtaamisia on niin paljon että on useinkin tilanteita joissa keskittyy niin siihen työhön että ei huomaa aina sitä jos joku tervehtii. Ja toisaalta itse näen että vierailijat on niin arvokkaita sille läheiselleen että en näe mitään syytä siihen että vien huomion itseeni ja omaan tervehtimiseeni.
Mitä ihmettä? Tervehtiminen on ihan peruskohteliaisuutta ja pitäis tulla selkärangasta. Mikä ihme teitä
Luepa ihan ajatuksen kanssa uudelleen, mihin vastasit. Jos ei huomaa toisen tervehtimistä aika paha siihen on vastata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatia kyllä osastaan
ap
Mitä ihmettä? Tervehtiminen on ihan peruskohteliaisuutta ja pitäis tulla selkärangasta. Mikä ihme teitä
Ei kuule kiinnosta vttujakaan sinun tervehtimisesi. Olen hoitaja, en tervehtijä. Jos haluat kohteliasta pokkurointia, hommaa vaikka palvelija.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole koskaan räyhännyt hoitajille. Olen auttanut, täyttänyt vesimukia, pessyt hampaat, kävelyttänyt, auttanut syömisessä ym. Silti hoitajat suhtautuvat kylmästi ja vihamielisesti, aivan kuin olisi heitä kohtaan suurikin loukkaus, kun kehtaan tulla omaistani katsomaan ja auttaa hänen hoidossaan. Ymmärrän kyllä, että hoitajilla on kiire ja kaikkeen ei aikaa riitä. Huonoja käytöstapoja ja vihamielisyyttä sen sijaan en ymmärrä, koska siihen ei ole mitään syytä
ap
Kokeile tehdä heidän työtään heidän normaalissa työtahdissaan vaikka kuukausi. Ehkä sitten alkaa sinullekin syyt valjeta. Helppo se on jeesustella kun käy vain kääntymässä omaisensa luona eikä näe mitä hoitajat oikeasti joutuvat kohtaamaan. Esimerkiksi väkivalta on osa jokapäiväistä arkea. Mietipä sitä seuraavalla kerralla, jos meinaa ahdistaa, että hoitaja ei ollut Anna Aurinkoisena liikkellä.
Eikö sitä suuremmalla syyllä kannattaisi olla kiitollinen niistä omaisista, jotka jakaa teidän taakkaa? Te olette siellä töissä. Olette kouluttautuneet alalle. Ja sitten vikisette, kun joudutte tekemään sitä työtä. Jos omainen auttaa, se on väärin. Jos omainen ei auta, se on väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatia kyllä osastaan
ap
Mitä ihmettä? Tervehtiminen on ihan peruskohteliaisuutt
Tervehtiminen ei ole mitään huomion viemistä itseensä. Voi hyvänen aika näitä kommentteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole koskaan räyhännyt hoitajille. Olen auttanut, täyttänyt vesimukia, pessyt hampaat, kävelyttänyt, auttanut syömisessä ym. Silti hoitajat suhtautuvat kylmästi ja vihamielisesti, aivan kuin olisi heitä kohtaan suurikin loukkaus, kun kehtaan tulla omaistani katsomaan ja auttaa hänen hoidossaan. Ymmärrän kyllä, että hoitajilla on kiire ja kaikkeen ei aikaa riitä. Huonoja käytöstapoja ja vihamielisyyttä sen sijaan en ymmärrä, koska siihen ei ole mitään syytä
ap
Kokeile tehdä heidän työtään heidän normaalissa työtahdissaan vaikka kuukausi. Ehkä sitten alkaa sinullekin syyt valjeta. Helppo se on jeesustella kun käy vain kääntymässä omaisensa luona eikä näe mitä hoitajat oikeasti joutuvat kohtaamaan. Esimerkiksi väkivalta on osa jokapäiväistä arkea. Mietipä sitä seuraavalla kerralla, jos meinaa ahdistaa, että hoitaja ei ollut Anna Aurinkoisena l
Miksi kukaan olisi kiitollinen ihmisistä, jotka vain LISÄÄVÄT hoitajien työtaakkaa valittamalla milloin mistäkin ja vetämällä herneen nenään, jos aina ei jaksakaan hymyillä Naantalin aurinkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatia kyllä osastaan
ap
Mitä ihmettä? Tervehtiminen on ihan peruskohteliaisuutt
Vapaa-ajalla en toistaiseksi luojan kiitos ole hoitajien kanssa joutunut olemaan tekemisissä. Tiedätkö mistä hoitoalan huono ilmapiiri esimerkiksi johtuu? Niinpä. Teistä itsestänne. Ja silti olette vaatimassa aina lisää muilta. Milloin rahaa, milloin arvostusta. Sille on syynsä miksi hoitoalan maine on mitä on eikä se tuolla asenteella tule koskaan muuttumaan. Mutta itsepä siitä kärsitte. Moni vaihtaa alaa jo harjoittelun aikaan, koska hoitajat kohtelee välillä ooiskelijoita ihan järkyttävällä tavalla. Ja sitten ihmettelette, kun kukaan ei halua alalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kokeile tehdä heidän työtään heidän normaalissa työtahdissaan vaikka kuukausi. Ehkä sitten alkaa sinullekin syyt valjeta. Helppo se on jeesustella kun käy vain kääntymässä omaisensa luona eikä näe mitä hoitajat oikeasti joutuvat kohtaamaan. Esimerkiksi väkivalta on osa jokapäiväistä arkea. Mietipä sitä seuraavalla kerralla, jos meinaa ahdistaa, että hoitaja ei ollut Anna Aurinkoisena l
Vai pitäisi vielä olla kiitollinen omaisista, jotka ulvovat vauvapalstalla, miten paskoja hoitajat ovat ja saarnaavat käytöstavoista, vaikka itse huutavat pää punaisena jos jokaista pientäkin toivetta ei pystytä sekunnissa toteuttamaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kokeile tehdä heidän työtään heidän normaalissa työtahdissaan vaikka kuukausi. Ehkä sitten alkaa sinullekin syyt valjeta. Helppo se on jeesustella kun käy vain kääntymässä omaisensa luona eikä näe mitä hoitajat oikeasti joutuvat kohtaamaan. Esimerkiksi väkivalta on osa jokapäiväistä arkea. Mietipä sitä seuraavalla kerralla, jos meinaa
Omaisen syöttäminen, juottaminen, kävelyttäminen, pesu jne lisää teidän työtaakkaa? No eipä siinä. Silloin kun olin sairaalassa töissä, tärkeät hoitajat eivät antaneet edes laikkarin tehdä hommiaan. Sitten ollaan naama norsu vitulla, kun on kiire.
Juuri näin. Alkuvuonna kävin sairaalassa katsomassa iäkästä omaistani. Ajatukseni ei ollut hoitohenkilökunnan seuraamisessa, vaan omaisessani. Lisäksi introverttinä itselleni epämukavuusalueella, laitosolosuhteissa vaikutin varmaan samalta kuin "peura ajovaloissa".