Apua, en keksi mihin lukioon lapseni hakisi ensi vuonna
Helsingissä asutaan ja itse olen pieneltä paikkakunnalta, ei hajua, mikä olisi hyvä lukio
Kommentit (29)
Kyllä meilläkin laadittiin vanhempien kanssa +- listat eri lukioista. Ei kahdessa ekassa vaihtoehdossa lopulta ollut isoja eroja, joten lapsi meni sinne minne kaveritkin. Ja hyvä niin.
Kiitos vastauksistanne. Lapsi on sellainen "ihassama"-tyyppi, eli kuuntelisi varmasti äidin ohjeita tässä. Mutta kun itse en tiedä Helsingin lukioista oikein mitään, niin paha käydä neuvomaan. Täytyy varmaan alkaa selvitellä asioita. Keskiarvo ei ole ongelma, mutta mitään erityispainotusta ei ole, eli yleislukioita katsellaan.
Sykki, Ressu, Norssi on aina hyvä valinta. Espoon puolelta Etis ja Otis, jos kulkuyhteydet mätsäävät.
Lapsen Pitää tutkia ka rajat ja miettiä minne hakee
kulkeminen pitää myös huomoida . Meneekö matkoijin 2-4 h vai vain 1 h päivässä
vanhemmat neuvoo jos tarvii
Miten joku voi valita lapsen puolesta lukiota? Jokainen nuori haluaa tehdä valinnan itse.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kyllä lapset on pyytäneet apua lukion valinnassa meiltä vanhemmilta.
Kävimme sitten yhdessä läpi vaihtoehtoja, joista lapset valitsi mieluisimman. Nuorimmaiselle oli kuitenkin pakko sanoa, ettei kannata hakea siihen kaikkein mieluisimpaan lukioon, kun keskiarvo 9,0 ei mitenkään riitä.
Ilmeisesti Vauva-palstalaisille on vierasta, että perheessä keskustellaan ja pohditaan asioita yhdessä? Siltä ainakin vastausten perusteella näyttää.
Tottakai keskustellaan mutta nuori saa ihan itse sen koulunsa päättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loppu viimein sillä ei ole muutenkaan paljoa väliä. Kävin itse ns. eliittilukion Helsingissä ja ei se lopulta missään käytännössä näkynyt.
Sait luultavasti parempaa opetusta. Tulin itse uusimaalaisesta kehyskuntakoulukiusaamosta eliittikouluun ja ero oli suuri.
Tuo opetuksen tason eron suuruus on ainakin osaksi myytti. - Vaikka yli 9 keskiarvon omaavat nuoret, joille "eliittilukion" ovet ovat auenneet eivät ole yhtälainen jpukko esimerkiksi haaveiltaan ja tavoitteiltaan, niin on varmasti lukiossa pärjäämisen kannalta keskimäärin 'eliittilukiossa aloitraneet menestyvät paremmin kuin se joukko ikätovereita, joiden keskiarvo on ollut kaikkea 6-9välillä lukion aloitraessa, niin silti näistä molemmista lukioista voi ja on voinut kirjoittaa useamnan laudaturin, jolloin voinee perustellusti kysyä kumnassa oli parempi opetus. -
Totta tietysti on, että jälkimmäisestä joukosta löytyy useammin heitä jotka myös eivät onnistu saamaan yo-kokrita tai koetta läpi mutta selittyykö se opetuksen laaduttomuudella vai jollain muulla? '- Itse olen taipuvainen uskomaan, että ainakin osittain jollain muulla kuin sillä, että opetuksen taso olisi ollut niin heikkoa.
Uskovainen mies
Fiksu ja motivoitunut kirjoittaa hyvin mistä tahansa lukiosta. Eliittilukiosta voi saada hyviä verkostoja ja todennäköisesti luokkakaveritkin tähtäävät korkealle, mikä voi vaikuttaa nuoren omiin tavoitteisiin.
Miksi sitten kirjoitat 'en keksi'. Olisit edes laittanut 'emme keksi'.