Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luonnossa on älyttömän kallista asua :(

Vierailija
29.05.2024 |

Mä en ymmärrä miksi pelkästään sähkönsiirtomaksusta pitää maksaa satoja euroja 2 kuukauden välein ihan vaa koska sähköverkot yksityistettiin ja osakkaat saavat bonukset mun lompakosta. Samoin kaikki maailman verot ja kulut.

Ihan sairasta ettei ihminen myöskään luonnossa pääsee eroon tästä sairaasta yhteiskunnasta ja kapitalismista.

Ja joo mä en kuluta paljon mitään enkä tarvitse mitään. Tuntuu turhalta että joudun tyhjästä maksaa noin paljon kaikesta.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut aiheen alustajalle  erinomaisesta asumismuodon valinnastaTulemme pyrkimään siihen että kaikki suomalaiset asuvat vastaavalla tavalla vuoteen 2035 mennessä paitsi Vihreät joiden on jouduttava jäämään huolehtimaan Kallion katujen huumekaupasta,sori siitä tai sitten ei.t:Vihreiden puoluetoimisto.

Vierailija
22/28 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten luonto ja sähkö liittyy toisiinsa 🤣🤣

Luonnossa ja muuallakin on vaikea elää ilman sähköä.

Mut se, joka haluaa elää yksinkertaista elämää luonnossa ilman sähköä ja muita nykyajan mukavuuksia, on mahdollista mutta työlästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus 20 kommenttiin:

Ap ei ehkä tarkoittanut telttailua makuupusseineen, vaan elämistä luonnonmukaisesti ilman kiinteitä kuluja kuten sähköä ja vesijohtoa.

Näin minä sen ymmärsin. Mut ehkä ymmärsin väärin?

Vierailija
24/28 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä on tehty tarkoituksella liian kallista. Ihmiset halutaan asumaan 15 minuutin älykaupunkeihin jatkuvan valvonnan alle.

Vierailija
25/28 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä on tehty tarkoituksella liian kallista. Ihmiset halutaan asumaan 15 minuutin älykaupunkeihin jatkuvan valvonnan alle.

1970-luvulla Suomessa (Kainuussa) oli vielä taloja, joissa ei ollut sähköä. Silloin elämä oli muutenkin yksinkertaisempaa.

Vierailija
26/28 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreät voisivat asuttaa kaikki syrjäisen Suomen autiotalot, siten he voisivat edistää vihreää siirtymää. Ja näyttää tavan kansalle esimerkkiä.

Vierailija
27/28 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkönsiirtomaksu on meilläkin maalaismökkiimme  40 x suurempi kuin omakotitaloomme kaupunkialueella. Harvaan asuttujen seutujen iso haitta on juuri siinä. Tekniikka on vanhaa sähkölinjojen roikkuessa ilmassa ja katkoksia voi juuri siksi tulla puiden kaatuessa langoille jne. Tosin kaikkeen osaa varautua ja odotella rauhassa. Se siirtomaksu kirpaisee joka kerta.

Ekologisuus on yksi ratkaisu ulkohuusseineen ja puiden lämmityksineen, mutta isot puut eivät kaadu ajatuksen voimalla. Hyvä moottorisaha maksaa useamman satasen ja jos ei itse ole kykeneväinen siihen työhön maksavat metsurit, aputyövoima, jopa pilkekone, joten on ihan turha kehua omilta mailta kerätystä lämmitysenergiasta.

Jos on käytävä kaupassa en lähde fillarilla sotkemaan 25 km mäkisiä maalaisteitä ja raahamaan sieltä kassitolkulla ruokaa, jotta ei tarvitsisi mennä viikkoon uudelleen. Maaseudun elintarvikekauppiaat huitaisevat palveluuudistuksille ja ettei kannata, vaikka syy on enemmänkin heidän rohkeuden puutteestaan ja tappioiden pelosta. 

KYllä minulla maalla asuessa kuluu enemmän rahaa kuin kaupungissa elämiseen. Ne syksyn muutamien ämpärien marja- ja sienisaaliit eivät ratkaise talvikauden ruokatarvetta pelkästään. Kalaa saan järvestä, mutta jos niiden varaan laittaisin nälkäni tyydyttämisen pitäisi aloittaa taistelu ryöstökalastajia vastaan.

Vierailija
28/28 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähkönsiirtomaksu on meilläkin maalaismökkiimme  40 x suurempi kuin omakotitaloomme kaupunkialueella. Harvaan asuttujen seutujen iso haitta on juuri siinä. Tekniikka on vanhaa sähkölinjojen roikkuessa ilmassa ja katkoksia voi juuri siksi tulla puiden kaatuessa langoille jne. Tosin kaikkeen osaa varautua ja odotella rauhassa. Se siirtomaksu kirpaisee joka kerta.

Ekologisuus on yksi ratkaisu ulkohuusseineen ja puiden lämmityksineen, mutta isot puut eivät kaadu ajatuksen voimalla. Hyvä moottorisaha maksaa useamman satasen ja jos ei itse ole kykeneväinen siihen työhön maksavat metsurit, aputyövoima, jopa pilkekone, joten on ihan turha kehua omilta mailta kerätystä lämmitysenergiasta.

Jos on käytävä kaupassa en lähde fillarilla sotkemaan 25 km mäkisiä maalaisteitä ja raahamaan sieltä kassitolkulla ruokaa, jotta ei tarvitsisi mennä viikkoon uudelleen. Maaseudun elintarvikekauppiaat huitaisevat palveluuudistuksille ja ettei kannata, vaikka syy o

Suunnittelu olisi kai avainsana askeettiselle elämäntyylille ja todellinen halu elää niin. Tietysti kaikenlainen alkupääoma olisi tarpeen. Esim. mainitsemasi moottorisaha ym. Joskus on puita kaadettu pokasahalla ja tehty klapeiksi kirveellä. 

Ja jos on elämä ja elämisen tarpeet suunniteltu hyvin, niin kaupassa ei tarvitse käydä kuin kerran kuussa tai muutaman kerran vuodessa. 

Mutta minkä verran polttopuita tarvitaan yhden henkilön tarpeisiin/vuosi? Perheellisen on kuitenkin turha ryhtyä elämään menneen ajan mukaisesti, sillä se ei onnistu. Ja onnistuneeko se yksineläjältäkään? Mutta ainahan sitä voi mielikuvitella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi