Nyt arvostelussa: Pitääkö fraasi "nälkä ajaa töihin" paikkaansa?
Hyvät kanstakeskustelijat, palstailijat ja mammat, mitä mieltä olette kyseisestä fraasista, onko siinä todenperäisyyttä ja onko nälkä tehokas tai paras motivaattori saada ihmiset menemään töihin ja tekemään töitä jos he eivät ole työelämässä?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko nälkäiset alkaa vähitellen ryöstelemään ihan oikeesti? Menee meinaan maku teidän uhittelusta jos ei mitään tapahdu.
Et ole tainnut käydä ruokakaupassa viime aikoina? Johan sitä on kaloissa, juustoissa ja pähkinöissä nykyään hälyttimiä mitä ei koskaan aikaisemmin elämäni aikana ole ruokakaupoissa näkynyt (muuta kuin partaterissä). Vedä siitä omat johtopäätöksesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko nälkäiset alkaa vähitellen ryöstelemään ihan oikeesti? Menee meinaan maku teidän uhittelusta jos ei mitään tapahdu.
Et ole tainnut käydä ruokakaupassa viime aikoina? Johan sitä on kaloissa, juustoissa ja pähkinöissä nykyään hälyttimiä mitä ei koskaan aikaisemmin elämäni aikana ole ruokakaupoissa näkynyt (muuta kuin partaterissä). Vedä siitä omat johtopäätöksesi.
Jaa, että pähkinäpusseissa jo hälyt? Itse en ole ainakaan huomannut tuollaista (vielä)...
No, ainakin itse jättäisin todennäköisesti laskut ja vuokrat maksamatta. Ainakin jos lapsia. Joten uskon, että ainakin ulosotot ja häädöt lisääntyy.
Niin, ja siis tämä ei kosketa itseäni millään tavalla ja tuskin tulevaisuudessakaan, mutta pystyn samaistumaan hätään mikä nälästä, varsinkin lasten, sekä rahattomuudesta voi seurata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kahvit on viety varastelun takia pois hyllyistä ja tilalle on tuotu lappu jossa pyydetään kysymään kahveja kassalta minkä jälkeen myyjä käy hakemassa pyydetyä kahvimerkkiä varastosta. Hulluksi mennyt tämä nykymeno.
Eilen meni viimeiset rahat ruokakauppaan mutta onneksi viikon päästä tulee päiväraha. Tiukkaa tekee mutta pärjään kyllä. Toissapäivänä sain vastauksen pariin hakemuksiin. En päässyt edes haastatteluihin. Kyseessä oli matalapalkkaiset kesätyöt eli en hae mitään asiantuntijapaikkoja. Kaksi vuotta sitten olin myös työttömänä ja löysin kuukaudessa työn. Sitten yrityksessä tuli muutosneuvottelut ja uudet sai kenkää. Nyt olen etsinyt töitä jo 6kk. Laitan hakemuksia, soittelen, käynyt muutamilla rekrymessuilla. Siivoustöitä olen myös hakenut mutta käsien ihottuma tulee esteeksi. Hoitoalaa mietin mutta työkkäristä torppasivat idean liittyen juurikin tuohon ihottumaan.
Eikö se ole ETTÄ KYLLÄ ROUTA PORSAAN KOTIIN AJAA... Ajatelkaas jos joku vanha exä ilmestyisi kun roudasta tullut kestämättömän kylmää...
Vierailija kirjoitti:
Ei kun se ajaa ryöstämään.
Kotona makoilijat yrittävät viimeisenä keinona uhkailla ryöstelyllä 😂
Fakta on se, että oleskeluyhteiskunnan aika on lopullisesti ohi. Makaamisesta ei jatkossa enää makseta, deal with it.
Vierailija kirjoitti:
No, ainakin itse jättäisin todennäköisesti laskut ja vuokrat maksamatta. Ainakin jos lapsia. Joten uskon, että ainakin ulosotot ja häädöt lisääntyy.
Niin, ja siis tämä ei kosketa itseäni millään tavalla ja tuskin tulevaisuudessakaan, mutta pystyn samaistumaan hätään mikä nälästä, varsinkin lasten, sekä rahattomuudesta voi seurata.
Tai sitten vain otat vastuun itsestäsi ja jälkikasvustasi kuten normaalit aikuiset ihmiset tekevät. Ei ole monimutkaista.
Jokainen pitää huolen itsestään ja omasta toimeentulosta. Yhteiskunta ja talous ei kestä sitä jos työssäkäyvät joutuvat elättämään kaikki ne jotka eivät tee töitä oman elantonsa eteen.
Toivoisi, että ajaisi enemmän. Olen nähnyt usean erittäin työkykyisen elävän sosiaalituella ja siitä ei seuraa mitään hyvää.
Ei se varmaankaan ole se ykkösmotivaattori modernissa maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Isovanhempien aikaan nälkä oli erittäin hyvä työllistäjä kun saatettiin poiketa ihan tieltä siivoamaan navettaa saadakseen ruokaa.
Nyt jos poikkeat tieltä navettaan (ja onnistut pääsemään lukitusta ovesta sisälle), navetan omistaja soittaa poliisit tai käyttää oman käden oikeutta.
Vierailija kirjoitti:
Isovanhempien aikaan nälkä oli erittäin hyvä työllistäjä kun saatettiin poiketa ihan tieltä siivoamaan navettaa saadakseen ruokaa.
Yritä nyt sinäkin soputua nykyaikaan jo, navettoja on aika vähän. Eipä eläintilalliset ketä tahansa huoli sinne edes siivoamaan.
Nälkä ajaa töihin VAIN jos 1) töitä on saatavilla ja 2) töistä saa riittävän palkan. Jos ei, voi olla että nälkä ajaa rikollisen uralle.
Nälkä lannistaa ja heikentää ajattelukykyä. Jopa ÄÖ laskee köyhyyden seurauksena.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen pitää huolen itsestään ja omasta toimeentulosta. Yhteiskunta ja talous ei kestä sitä jos työssäkäyvät joutuvat elättämään kaikki ne jotka eivät tee töitä oman elantonsa eteen.
Jos et halua tavalla tai toisella elättää muita, kannattaa alkaa vaatia että yritykset maksavat riittävästi palkkaa ja palkkaavat väkeä töihin. Muuten se elanto tulee muualta, joko sosiaaliturvasta tai rikosten kautta.
Sosiaaliturvan riittävyyteen toki auttaisi, jos ne yritykset maksaisi myös veroja riittävästi, silloin tavallisen tyypin ei tarttisi maksaa niin paljon. Mutta kansan mielestä on ok, että vähän paremmin tienaava keskituloinen maksaa enemmän veroja tuloistaan kuin miljoonia tai miljardeja tienaavat yritykset.
Vierailija kirjoitti:
Toivoisi, että ajaisi enemmän. Olen nähnyt usean erittäin työkykyisen elävän sosiaalituella ja siitä ei seuraa mitään hyvää.
Anna hänelle töitä ja maksa siitä palkka, ei se ole sen vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Nälkä lannistaa ja heikentää ajattelukykyä. Jopa ÄÖ laskee köyhyyden seurauksena.
No tässä keskustelussa on ÄO laskenut vain työttömiä haukkuvilla.
En ole nälkä nähnyt. Töitä olen kyllä tehnyt paljon. Ei tulisi nälkä, vaikka nyt lopettaisin työt.