Lastensuojelu...ilmoitus
onko joku joskus tehnyt ilmoituksen lastensuojeluun??miten?soitanko vai?
Kommentit (20)
mieheni sukulaisesta jolla alle vuoden ikäinen lapsi, myös lapsen mummo on aikonut ottaa lastensuojeluun yhteyttä.Yleistä lapsen laiminlyöntiä, esim lähtee baariin ja jättää kysymättä hoitoon tapahtuu joka viikonloppu ja ei muutenkaan itse huolehdi lapsesta vaan on joka päivä hoidossa esim. papalla.
yritetty mutta ei muuta tapojaan..ja kuitenkin lapsikin jo oireilee saattaa ruveta huutamaan eikä lopeta millään, ja on huomauteltu asiasta mutta kun ei ni ei
Vierailija:
Yleistä lapsen laiminlyöntiä, esim lähtee baariin ja jättää kysymättä hoitoon tapahtuu joka viikonloppu ja ei muutenkaan itse huolehdi lapsesta vaan on joka päivä hoidossa esim. papalla.
Se, että lapsi on hoidossa papalla, mummolla, siskolla tai miehellä yms. ei itsestään ole syy mihinkään huostaanottoon.
Ap kirjoitti, että myös mummo on aikeissa tehdä ilmoitus!
Tuskin on ap siis ihan aiheetta liikkeellä!
Vierailija:
Se, että lapsi on hoidossa papalla, mummolla, siskolla tai miehellä yms. ei itsestään ole syy mihinkään huostaanottoon.
mummolaan jossa isovanhemmat ovat joka viikonloppu kuitenkin lasta hoitaessa kännissä. myös lapsen isä on huomannut naisen tyylin tyrkätä lapsen hoitoon koska naisella on omasta mielestään oikeus olla hoitamatta lastaan koska on nuori. ja isovanhemmat ovat jo väsyneet hoitamaan lasta ,
isovanhemmat ovat jo aika iäkkäitä ja mummo on sanonut että ei itse halua lasta heille ottaa koska on kuitenkin jo omat lapset kasvattanut
Ymmärsin, että lapsella on kaksi vanhempaa. Sitä en kyllä vieläkään tajua miten lapsi jätetään *salaa* hoitoon ?
että jättää pojan esim olkkariin kun tulevat kylään ja lähtee itse ulos samantien ovesta sanomatta mitään
Vierailija:
isällä.. on alkoholiongelma juo joka päivä
ÄLÄ VITKUTTELE VAAN TEE SE ILMOITUS !!!
Ei viranomaiset lasta suorilta käsin huostaanota vaan tutkii ja kartoittaa tilanteen. Ja tilanne on sitten viranomaisten tiedossa ja heillä on mahdollisuus arvioida tilanne tai ainakin jatkossa mahdollisuus seurata lasta ja perhettä.
Eli minun mielestäni ilmoitus on hyvä tehdä. Kyllähän tuo tilanne kuulostaa pahalta ja lapsi on kuitenkin vielä tosi pieni.
niin kyllähän tuo on jo ilmoituksen paikka.
Sääliksi käy lasta, kun ei yhtään turvallista aikuista lähellä.
Vierailija:
yleensä mummolaan jossa isovanhemmat ovat joka viikonloppu kuitenkin lasta hoitaessa kännissä.
Muutama vuosi sitten tuli ranskalaisleffa, jossa nuori äiti jätti 1-vuotiaansa ja lähti juhlimaan (viikoiksi), jätti naapurille lapun, että hoidathan vauvaa. Vaan naapuri ei ollut kotona ja pikkuinen kuoli janoon.
Jos pienintäkään epäilystä on, on parempi, että viranomaiset tarkastavat tilanteen ja mahdollisesti ehtivät tehdä jotain etukäteen.
mukanaan tuoma tuki vanhemmille ja huostaanotto.
Eli olen ehdottomsasti sitä mieltä, että tässä tapauksessa pitää tehdä lastensuojeluilmoitus.
Sen jälkeen sosiaalityöntekijät ottavat yhteyttä vanhempiin ja selvittävät, mikä on lapsen tilanne, miten hänestä huolehditaan, onko perushoito kunnossa, miten lapsen perusturvallisuus yms.
Ja aina lähdetään ensin siitä, että tuetaan vanhempia, että he voivat suoriutua vanhemman tehtävästään. Elikä ammattikielellä puhutaan avohuollon tukitoimista. Tässä voisi olla esimerkiksi sellaisia tukitoimia, että vanhempien kanssa keskustellaan siitä, mitä pieni lapsi tarvitsee.
sitten lapsi voisi saada tukiperheen, jossa hän voisi olla vaikkapa parin viikon välein viikonloppuna. Mahdollisesti perheessä alkaisi käydä perhetyöntekijä, joka tukee perheen arjesta selviytymistä. Ja tarvittaessa vanhemmat ohjataan saamaan apua alkoholiongelmaansa.
Huostaanotto tulee kyseeseen vasta sitten, jos avohuollon tukitoimista ei ole apua, siis lapsen tilanne on edelleen turvaton.
Tietysti joskus voidaan tehdä kiireellinen huostaanotto eikä ajatellakaan tukitoimia, jos tilanne on selvästi lapselle vaarallinen.
SIIS: älkää miettikö, että lapsen olisi parempi olla tuttujen ihmisten kanssa, vaan TEHKÄÄ LASTENSUOJELIMOITUS, kun lapsella ei ole hyvä olla!
Sosiaaliviranomaiset sitten käyvät nämä pohdinnat läpi siitä, mikä on lapselle parempi omat vanhemmat tuettuna vaiko sittenkin huostaanotto ja sijoitus.
t. sosiaalityöntekijä
Mitä ihmeen sössötystä täällä taas on...
On eri asia tehdä PERÄTÖN ilmoitus kuin kertoa rehellisesti, mistä on huolissaan. Sitä voi soittaa ihan vaan sanoakseen, että jotenkin tuntuu, että kaikki ei ole kohdallaan. Lastensuojelu sitten ammattitaidollaan arvioi tilannetta ja selvittää tarpeen mukaan. Esim. jos on tullut paljon eri ihmisiltä huolestuneita soittoja, aletaan tutkimaan.
Kaikista parasta on, jos päästään tekemään ENNALTAEHKÄISEVÄÄ lastensuojelutyötä. Eli perhettä autetaan, heille annetaan kaikki mahdollinen apu kasvattaa omat lapsensa ennen kuin huostaanotto tapahtuu.
Lastensuojeluun voi aina soittaa, jos on huolestunut. Soittaminen ei tarkoita edes automaattisesti ilmoitusta. Voi kertoa huolensa ja kysyä neuvoakin.
moi laita viesti minulle olen 55 vuotias nainen saiko viestin olen helsinkistä ota yhtyttä t marita
Puheenvuoron tarkoitus oli siis se, että on oltava varma vakavasta laiminlyönnistä, esim. vakava päihdeongelma, pahoinpitely tms.