Kuinka pian lapsi keskimäärin oppii pois vaipoista?
Niin, tämä tuli nyt ajankohtaiseksi ja alkoi samalla askarruttaa. Itsellä 2 v 4 kk tytär. Miten siis on sujunut, huvittaisi lukea kokemuksianne että onko kyseessä helvetillinen ja loputon prosessi vai sittenkin nopea ja " kivuton" siirtymä, vaiko jotain siltä väliltä. Kiitos.
Kommentit (6)
Kiitokset vaan viestistä. Ja mun tyttö siis on ollut sinut potan kanssa jo piitkään eli potalla on käytetty sunkin mainitsemissa tilanteissa, varmaan vuoden verran ellei ylikin. Silti on vaippaa pidetty ja siihenkin on tullut. Mä siis olen tapaajavanhempi-isukki ja tyttö mulla kyllä viikoittain ja arkenakin. Mutta tämä siis tuo lisämausteen soppaan varmaan tässäkin asiassa. Päiväkodissa ovat opetelleet kuiviksi jo jonkin aikaa pitämällä osan päivästä ilman vaippaa, äidilläänkin jonkin verran. Itse aloitin tänään ja kolmen tunnin saldo on kaksi housu/lattiapissaa ja yksi housukakka, huoh... lapsi kumminkin ilmoittanut ei pissa/kakkahätä koko ajan kun olen kysynyt. Että semmoinen alkutaival täällä.
meillä esikko ei suostunut1v8kk iässä lainkaan potalle mutta jokin kolahti 2v ja 2v2kk oli päässyt vaipoistaan kokonaan eroon yölläkin.
Nyt kuopus elokuussa täytti 2v ,vaippa otettiin heinäkuussa pois elokuun lopussa housut pysyi jo kuivanamutta meni marraskuuhuna sti että osasi mennä potalle kun kakkahätä,aina osa housuissa. Nyt kuopus ei suostu vaippaa laittamaan yöksi joten vaikka yöllä käytetään potalla niin joka toinen yö lakanat kastuu, tämä harrastettu joulukuun alusta asti mutta kai tämä tästä. Muutaman kerran jo tosin yöllä huutanut pissahätä.
on tullut nopeasti: tytöt olleet tuolloin 1v9kk, eikä paljoa sitä ennen ole pottailtu, vähän kuitenkin yritetty. Parissa viikossa on ollut homma hanskassa niin, että vain pitkillä matkoilla on autoillessa vaippaa tarvittu. Tosin ollut kesäaika kyseessä ja puskapissa helppoa ja kivaa. Kuukaudessa olleet jo ihan ilman vaippaa päivällä reissussa kun reissussa.
Yökuivuus tuli kuopuksessa heti perään eli parin kuukauden sisällä uskalsi jättää pois ensin päiväunivaipan ja sit yövaipan. Joskus toki tulee vahinkoja, mutta tosi harvoin. Esikko oppi myöhemmin tuon yökuivuuden, mutta se vei häneltä sit vähemmän aikaa, vajaan kuukauden ' opettelun' . MOlemmat on tosin heränneet lähes säännönmukaisesti yöllä potalle.
Jos lapsi on kypsä kuivaksi, homma on nopea, mutta jos alkaa odotella " koska koska oppii kuivaksi" vaikka lapsi ei ole vielä valmis, niin kauanhan siinä menee...
Omassa lähiympäristössä on 1v7kk iässä täyskuivaksi helposti oppinut lapsi sekä vielä 4-vuotiaana melko usein housuun pissivä ja yövaippaa pitävä lapsi, joten skaala on laaja...
Itsekin olen saanut sen käsityksen, että skaala tuossa iässä on todella laaja. Sepä sitä " epävarmuutta" tuokin asiaan samoin kuin just se, ettei voi tietää, millaiseen prosessiin on vanhempana " joutumassa" .
No, ekasta päivästä jäi kolmen lattiapissan ja yhden housukakan jälkeen sittenkin hyvä maku: kaksi viimeistä pissaa pottaan joista viimeinen vielä täysin muksun oman aktiivisuuden ansiosta :).
Meillä päiväkuivaksi opettelu on vienyt kaikilla 3lla lapsella 2-3kk ja siitä 2kk että on ollut yökuiva (yökuivuus ei kuitenkaan ole opetteluasia, vaan hormonikypsymisasia).
Homma on mennyt suht kivuttomasti, mutta meillä aloitettu vasta sitten kun ollaan huomattu että lapsella mahdollisuus oppia kuivaksi tai jotain hajua asiasta (ennen sitä on siis pissaillut useamman kerran pottaan). Sitä ennen pottaan on ehkä tutustuttu ja kokeiltu siellä käyntiä, mutta ei varsinaisesti opeteltu kuivaksi.
Kuivaksi opetellessa on lasta sitten säännönmukaisesti käytetty potalla heräämisen jälkeen ja ruoan jälkeen ja ennen ulos lähtöä. Sillä on usein saatu kuivana pysyminen nopeasti alkuun ja tuon parin kuukauden sisään lapsi on pystynyt jo pidättämään ja tietää itse milloin on käytävä potalla, silloin on riittänyt että muistuttaa ehkä ennen ulos lähtöä onko käyty potalla.
Mutta en ehkä ole paras vastaamaan, koska tuntuu että meillä lapset ovat itse kypsyneet todella aikaisin kuiviksi. Jonkun toisen lapsen fyysisen kehityksen kohdalla homma ei menekään ihan niin näppärästi.