Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistaminen töissä merkkipäivien johdosta

Vierailija
27.05.2024 |

Onko teidän työpaikalla jätetty joitain muistamatta ja joitain muistetaan?

Minun työpaikalla on työnantajan puolesta ohjeistus kuinka ja minkä summan arvoisesti merkkipäivinä muistetaan (tasavuosisynttärit, valmistuminen, kihlaus, lapsi, naimisiin meno, läksiäiset), sisältäen lahjan ja kakun. Siis työantaja muistaa. Lisäksi työporukka kerää lahjaan rahaa ja muistaa.

Noh, minä olen ollut usein organisoimassa näitä muistamisia työporukan puolesta ja vielä useammin osallistunut lahjaan. Meillä on iso työpaikka, joten niitä on usein- jatkuvasti saa olla rahaa laittamassa lahjoihin. Olen tullut vapaaltakin järjestämään muistamisia (kakkukahvit). On muutama ihminen, joita olisi varmaan jäänyt muistamatta, jos minä en olisi ottanut niitä puheeksi. Koin reiluksi, että kaikki samassa elämäntilanteessa yhtä aikaa olevia muistetaan, ei vain yhtä. Haluan huolehtia, että ollaan tasapuolisia.

Nyt minä olen sitten valmistunut uuteen ammattiin, niin minua ei ole muistettu mitenkään. Tuntuu pahalta ja arvottomalta. Mietin jo työpaikan vaihtoa, alallani on pula työntekijöistä, mutta viihdyn työpaikallani, pystyy joustavasti suunnittelemaan vuoronsa ja sovittelemaan perhe- elämään ja työmatka on kätevä jne. En tiedä miten suhtautua.

En ainakaan jatkossa enää osallistu kenenkään muistamisiin mitenkään ja ehkä voisin jatkossa töissä hoitaa vain työasiat kunnolla kuten tähänkin, mutta jatkossa puhua vain työasioista, enkä muusta. Työyhteisömme on sellainen, että siellä jaetaan paljon myös yksityiselämää. Jospa jatkossa etäisyyttä ja työasiat ja yksityiselämän erilläään...

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

^

Vierailija
2/10 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöreitä (50, 60) muistetaan/laitetaan keräys pystyyn, MUTTA ei muisteta, jos henkilö itse on toivonut niin. Sellaisiakin on, jotka eivät halua työkavereilta huomiota merkkipäivinään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyöreitä (50, 60) muistetaan/laitetaan keräys pystyyn, MUTTA ei muisteta, jos henkilö itse on toivonut niin. Sellaisiakin on, jotka eivät halua työkavereilta huomiota merkkipäivinään.

Toki muistetaan niitä aloituksessa mainittuja myös.

Vierailija
4/10 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä muisteta ketään paitsi työntekijän lähtiessä. Onneksi ei ole muistamisia siinä välissä. 

Vierailija
5/10 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä edes tiedä työkavereiden ikää tarkalleen. En itsekään ole kertonut milloin täytin täydet vuodet. 

Vierailija
6/10 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran työpaikalla on ohjeet siitä miten ja milloin työpaikka muistaa, niin kysyisin ihan pokkana esimieheltä, että milloin sinun valmistumisesi kunniaksi suunniteltu muistamistilaisuus on. En jäisi marttyyrinä jupisemaan.saisit ainakin sen työpaikan muistamisen, vaikka henkilökunnan lahja jäisikin saamatta. En kyllä jatkossa osallistuisi muiden lahjakeräyksiin.

Vierailija
7/10 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisessä työpaikassa muistamiset on ihan kirjattu intranettiin esihenkilön ohjeeseen. Siellä sanotaan että tiettyinä pyöreinä vuosipäivinä ja eläkkeelle jäädessä työntekijää huomioidaan ja millä tavalla. HR vielä muistuttaa esihenkilöä että alainen on täyttämässä pyöreitä vuosia.

Tämä vie muistamisesta hieman spontaaniutta pois, mutta toisaalta varmistaa sen että kaikkia muistetaan tasapuolisesti. 

Edellisessä työpaikassa muistamiset perustuivat täysin yksittäisen esihenkilön aktiivisuuteen, ja valitettavasti myös siihen, miten näkyvä tai pidetty joku työntekijä sattui olemaan. Olin siinä talossa niin pitkään että näin myös ikäviä tapauksia missä yhtä ei muistettu lainkaan ja seuraavana päivänä oli toiselle (kenellä oli eri pomo) isot kakkukestit, kukat ja lahjat.

Vierailija
8/10 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

:(

Vierailija
9/10 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työnantajalta on ohjeistus ja velvollisuus nämä hoitaa niin miksi ap sinä olet  hoidanut? Jokainen ilmoittaa itse valmistumisensa ja kihlauksensa ym työnantajalle. Eihän tieto muuten mene perille. 

Vierailija
10/10 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset muistamiset voisi lopettaa kokonaan kun ei niistä koskaan saada tasa-arvioisia kuitenkaan. Itse en osallistu ja sitten perään tulee vielä erikseen syyllistäviä sähköposteja että et ole vielä laittanut rahaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan