Kamalin hammaslääkäri kokemuksesi?
AP:n oma kauhukokemus oli kun pyysin juurihoidon aikana lisää puudutetta, ja lääkäri vastasi "et sä tarvii, ei mee enää kauaa" ja todellisuudessa homma kesti vielä melkein 20min. Olin kipeämpi sieltä lähtiessä, kuin sinne mennessä :D tää ei ollut edes kovin paha, mut kamalaa silti
Kauhukokemukset jakoon.
Kommentit (28)
Viisuri oli tarkoitus poistaa. Olin jo syönyt antibioottikuurin alle. Puudutus ei toiminut, lääkäri vaan sanoi, ettei enää voi tuntua ja alkoi repiä hammasta irti. Meinasi taju lähteä. Meni melkein 10 vuotta ennen kuin uskalsin seuraavan kerran hammaslääkäriin.
Hammaslääkäri unohti puudutuksen ja porasi ilman puudutusta. En uskaltanut mennä sinne hammaslääkäriin jatko-hoitoon ja hämmas jäi väliaikaispaikalle.
Jouduin haistelemaan hammaslääkärini kiveshikeä.
Onhan niitä. Jos löytää hyvän hammaslääkärin, kampaajan, remppaajan, ihan minkä vaan, kannattaa pitää kiinni kynsin ja hampain, no pun intended.
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkäri unohti puudutuksen ja porasi ilman puudutusta. En uskaltanut mennä sinne hammaslääkäriin jatko-hoitoon ja hämmas jäi väliaikaispaikalle.
Etkä sinäkään hoksannut sanoa, että pitäisi puuduttaa.
Minun kaameimmat kokemukset liittyvät lapsuuteen , kun kovakourainen tupakalle haiseva kiroileva hammaslääkäri jätti kammon. Viime vuosina olen todennut hammaslääkärikäyntien olevan vähemmän kamalia.
Ajatelkaa niitä koe-eläinparkoja, joilla harjoittelevat opiskeluaikoinaan. Niille ei anneta mitään puudutusta eikä hampaiden pois repimisten jälkeen kivunlievitystä.
Kuopion yliopisto kasvattaa eli pentutehtailee Beagleja eurooppalaisiin tutkimuslaitoksiin koe-eläimiksi. Tekee sillä kovat rahat.
viisauden hampaan poisto. yleensä en ota puudutetta ikinä. nyt suositeltiin. hammas mureni hiluiksi,ei oikein mistään ottaa kiinni. olin lähes synnytysasennossa,jalat ylhäällä. lääkäri laittoi välillä valot pois ja veti happee hänkin. iso työ.sitten lääkeainetta aukkoon. mutta ei siinä kaikki,sitten tuli leukalukko. eli joo, huulten välistä puhe, velliä ja nestettä. joka pn olisi pitänyt laittaa lääkeainetta pumpulipuikkolla,mutta olipa vaikeaa kun kita ei aukee. muut 3 viisaudenhammasta suht ok lähti- muuten jopa tykkään hammashoidosta,on kiva kun saa kaluston kuntoon ja yleisterveyhteenkin vaikuttaa
Aika vähällä olen päässyt kun 6kk sitten tapahtunut hammaskiven poisto oli pahinta. Muutaman hampaan kohdalla vihloi niin että olin ihan pskajäykkänä ja vedet valui silmistä. Kylläpä tuli motivaatiota hoitaa hammasvälejä ja käyttää sähköhammasharjaa. :D
Viisureiden poistoissa ollut vaan kaikenlaisia kommelluksia kuten että hammaslääkäri tiputti hampaan ensin suuhun ja sitten hiuksiin ja hoitaja joutui pyyhkimään veriä naamasta ja hiusrajasta.
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Ajatelkaa niitä koe-eläinparkoja, joilla harjoittelevat opiskeluaikoinaan. Niille ei anneta mitään puudutusta eikä hampaiden pois repimisten jälkeen kivunlievitystä.
Kuopion yliopisto kasvattaa eli pentutehtailee Beagleja eurooppalaisiin tutkimuslaitoksiin koe-eläimiksi. Tekee sillä kovat rahat.
Fantomeilla harjottelut, sitte potilailla, alotetaan helpoimmista jutuista.
Joku ulkomaalaistaustainen tumman puhuva mies levitteli käsiään ja hoki HUONO HAMMAS HUONO HAMMAS. En ole oikein uskaltanut mennä enää hammaslääkäriin.
Hammaslääkärissä käynti on aina kamalaa ja epämukavaa. Mutta ei nyt silti mitään mahdottoman kamalaa ole tapahtunut. Typerimmän tuntuinen hammaslääkärissä käynti oli armeijan alokas tarkastuksen yhteydessä. Ei siinä muuta mutta oli hölmön tuntuista maata hammaslääkärin tuolissa suu auki pelkissä boxereissa. Sama juttu sen jälkeen hammashoitajan tuolissa.
Hammaskiven poisto ultraäänilaitteella, ei enää ikinä.
Viisaudenhammas ei meinannut millään lähteä. Hyvä puudutus, ei sattunut. Ainut, että se puudutus on kestänyt nyt 40 vuotta. Oli kyllä shokki seuraavana aamuna, kun puudutus ei ollutkaan hävinnyt. Siihen on muuten tottunut, mutta helposti puraisee poskeen ja jossain tuntuu kipu, mutta vaikea pikallistaa, missä. Loput viisurit on kirurgi poistanut, ettei enää hermoja vaurioituisi.
Lapsuuteen liittyvä muisto. Kallion kansakoulussa oli hammaslääkäri, josta on jäänyt hammaslääkäripelko. Kouluhammaslääkärinä oli vanha ruotsinkielinen nainen, joka porasi oppilaiden takahampaita välittämättä kivusta. Pyöritti vain poraa hampaassa kuin hyrrää. Puristin molemmilla käsillä tuolin käsinojia ja yritin huutaa. monesti hoitaja joutui pitämään minua käsistä kiinni, jotta olisin pysynyt paikallani tuolissa. Hammaslääkäri ei lopettanut poraamista ennekuin oli valmis. Sihisi vain maskinsa takaa " Syy syyremmälle " "syy syyremmälle".
Kaikilla tuntemillani tuon hammaslääkärin käsittelyssä olleilla lapsilla on kaikissa takahampaissa isot amalgaamipaikat.
Kunnallinen hammaslääkäri kiskoi raakaa voimaa käyttäen alaviisurin pois. Tunto ei palannut ja jäi lievä hermovaurio. Vähätteli asiaa kun soitin. Myöhemmin loput viisurit poistettiin kirurgisesti tarkkojen kuvausten jälkeen, ongelmitta.
karmeita tilanteita teillä, onneksi on mun hammaslääkäri laittanu lisää puudutetta ,kun hammas ei puutunu tarpeeksi. hammaskipu ja hermokipu on karmeeta.nykyään vaadin puudutteen heti, ennenkun aloitetaan joku toimenpide.
mun ikävin kokemus oli, että hammaslääkäri ei pitänyt taukoja ja oli sellaisessa työasennossa ,että hoitaja ei saanut ollenkaan otettua imurilla sylkeä ja jotain ainetta, jäi paakku kurkkuun kiinni oli lähellä joku tukehtuminen.iski paniikki kyllä hetkeksi.
1. Suupielet repes ja hoito ilman puudutusta. Iskä naureskeli että sille menit. 16 vuotiaana Kotkassa.
2. Juurihoito ilman puudutusta, yksityinen K-nummi. En oo ikinä itkennyt niin.
3. Hammaslääkäri kysli kaikkea, siis kiusas kun suu täynnä imuja ym. Vitutti ihan huolella.
Nyt oon löytänny kivoja ja taitavia. Hampaita puuttuu kylläkin 10 kpl.
Hammasta vihloi, rtg kuvissa ei kuulemma "mitään erikoista" ja lähetetttiin suuhygienistille, joka putsasi hammaskivet pois. Vihlonta jatkui, joten uudestaan näytille ja uudet kuvat. Kappas, hampaiden välissä oli reikä, joka sitten paikattiin lopulta. Ei paha, mutta turhauttavaa.
Kamalin hammaslääkärikokemukseni on, kun hammaslääkäri suuttui siitä, että jännitin ja pelkäsin. Hän ravisteli minua yhtäkkiä olkapäistä ja huusi, että rentoudu nyt, että saan tutkittua edes. Sitten hän naureskeli lapsuudessa huonosti tehdylle oikomishoidolle ja vinoille hampailleni. Ilkkui, että eikö itseäni todella häiritse yhtään. Lopuksi vielä pelotteli kaikella kamalalla mahdollisella, mitä hampaille voisi käydä tai voisi tehdä, vaikka ei ollut vielä ajankohtaista. Aloin itkemään ja itkin koko loppukäynnin niin, etten meinannut saada enää henkeä kunnolla, kun lopulta sain nousta tuolista ylös. Hammaslääkäri ei kommentoinut millään tavalla itkuani, pyöritteli vain silmiään. Hän vielä mainosti olevansa pelkopotilaisiin erikoistunut hammaslääkäri, mutta oli niin karmiva, että en edes uskaltanut kertoa, että pelkään. Mehiläisellä tämä.
Mulla oli eka reikä ikinä hampaassa ja se ehti mennä aika pahaksi. Halusin sen vaan pois joten menin yksityiselle, ajattelin että kyllähän ne tekee sen mitä pyydän kun maksankin siitä. Virolainen lääkäri käytti hoitajaa tulkkina ja sanoi että ei oteta pois, vaan tehdään juurihoito, se tulee kuntoon. En tosi nuorena vielä osannut pitää puoliani ja ajattelin että no ehkä se sitten vielä tulee kuntoon.
Juurihoito oli täyttä kidutusta, en tiedä mikä vika oli puudutuksessa vai mikä siinä meni pieleen mutta se oli tajuttoman kivuliasta. Laittoi jotain lääkettä sinne kuulema lopulta ja pisti umpeen. Sanoi että vähän saattaa särkeä.
No, eka paikattu hammas joten en tiennyt miltä kuului tuntua. Seuraavana aamuna heräsin kovissa kivuissa ja mun toinen puoli kaulasta ja poski oli oikeasti pahasti turvonnut. Särkylääkkeet ei auttaneet mitään, itkin vaan kipuja. Menin hammaslääkäripäivystykseen heti kun se aukesi ja kun lääkäri näki mut ja kuuli mitä mulle oli tehty, hän oli kauhuissaan ja tosi huolissaan. Kuulema siihen ei olisi saanut laittaa paikkaa päälle, mutta kun yksityisellä oli laitettu, se tulehdus oli levinnyt mun leukaa pitkin ja se kamala turvotus johtui siitä kun se mätä ym. ei päässyt pois sieltä joten levisi siltäpäin. Hän puhdisti sitä ym., en muista kaikkea kun itkin vaan. Antibioottikuuri lopulta auttoi. Joidenkin viikkojen päästä kun tilanne oli rauhoittunut, hammas lopulta poistettiin sitten lopulta.