Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksin omakotitaloon?

Vierailija
27.05.2024 |

Oon haaveillut omakotitalosta vuosia, käynyt useissa lainaneuvotteluissa ja aina näytetty vihreää valoa. Muutamia mieluisia kohteita ollut, mutta syystä tai toisesta kaupat ei toteutuneet.

Kohteena nyt rintamamiestalo, jota osin remontoitu. Asap remontoitavaa katon maalaus, salaojat ja painovoimaisen ilmanvaihdon parantaminen ~ 20 000e. Lähivuosina sähköt, ulkoverhous. Sit varmaan 10v päästä ikkunat, katto jne. 

Laskin asuntolainan, asumiskulujen (sis. kaikki vakuutukset) ja remonttilainan (jolla pääsee alkuun) kuukausi-kustannuksiksi n. 1400e. Mun nettotulot on n. 2300-2700e ja lisäksi saan kuukausittain n. 500e kilometrikorvauksia töistä.

Uskaltaisitko lähteä näillä tuloilla ton suuruiseen lainaan ja asumiskuluihin? Päätös pitäisi tehdä pian.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä ostaisi vanhaa ok taloa.

Vierailija
2/9 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi asap, niin katto riittää, ja sekin riippuu kunnosta, se on aikoinaan rakennettu ilman salaojia, eikä se niitä nytkään tarvitse, paitsi jos on ääliömäisesti nostettu pihaa savella, niin pintaveden ohjaa pois muotoilulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minä ostin 24 vuotiaana pk-seudulta vanhan okt:n. Aika kikkailua oli rahan kanssa pitkään, kun lähdin vielä opiskelemaankin. Mitään rahallista apua en perheeltäni enkä muiltakaan saanut, mutta pärjäsin itse tekemällä ja remppoihin sain kyllä työapua jonkin verran.

Kirjastosta hain kirjoja ja kokemusta oli vähän kaikesta, kun pienestä pitäen olin ollut "lapsityövoimana" yhdellä jos toisellakin raksalla.

Työmaata tuossa hommassa on eli ei se kaikille sovi. Realistinen pitää olla.

Vierailija
4/9 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan muuten tarvis salaojia, mut kellarissa yhdessä huoneessa kosteutta, koska sade ja sulamisvesiä ei ole ohjattu oikein. 

Vierailija
5/9 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalo yksin on ihan ok. En kuitenkaan ottaisi 1400€/kk asumiskustannuksia alle kolmen, mieluummin kolmen ja puolen tonnin nettokuukausituloilla. Liikaa riskejä. 

Vierailija
6/9 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, minä ostin 24 vuotiaana pk-seudulta vanhan okt:n. Aika kikkailua oli rahan kanssa pitkään, kun lähdin vielä opiskelemaankin. Mitään rahallista apua en perheeltäni enkä muiltakaan saanut, mutta pärjäsin itse tekemällä ja remppoihin sain kyllä työapua jonkin verran.

Kirjastosta hain kirjoja ja kokemusta oli vähän kaikesta, kun pienestä pitäen olin ollut "lapsityövoimana" yhdellä jos toisellakin raksalla.

Työmaata tuossa hommassa on eli ei se kaikille sovi. Realistinen pitää olla.

Tämäpä just, kun mulla ei ole kokemusta remontoinnista. Koen olevani suhteellisen kätevä käsistäni ja ainakin purkutöitä yms pystyisin tekemään. Lähipiirissä on remonttitaitoisia, mutta heillä omat perheet, talot jne. 

Ap

Vierailija
7/9 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalo yksin on ihan ok. En kuitenkaan ottaisi 1400€/kk asumiskustannuksia alle kolmen, mieluummin kolmen ja puolen tonnin nettokuukausituloilla. Liikaa riskejä. 

Tämä minuakin huolettaa, että kuinka raha riittää. Aina tulee jotain yllättävää eteen ja kurjaa, jos joutuu aina menemään pankkiin kysymään lisää lainaa. 

Ap

Vierailija
8/9 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olis joku vähemmän rempantarpeessa oleva? Aika kovat kuukausikulut nimittäin. Remontit on lähes aina kalliimpia kuin suunniteltiin. Omakotitalossa pitää myös olla vähän jemmassa, jos sattuu odottamatonta korjattavaa. 

Sen sijaan yksin kyllä pärjää muuten omakotitalossa. 

Vierailija
9/9 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olis joku vähemmän rempantarpeessa oleva? Aika kovat kuukausikulut nimittäin. Remontit on lähes aina kalliimpia kuin suunniteltiin. Omakotitalossa pitää myös olla vähän jemmassa, jos sattuu odottamatonta korjattavaa. 

Sen sijaan yksin kyllä pärjää muuten omakotitalossa. 

Mieluummin muuttaisinkin uudempaan tai kattavammin remontoituun taloon. Harmi vaan, että ne täällä alueella maksaa sitten enemmän. Ei kai auta muu, kuin alkaa säästämään vielä enemmän rahaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä