Opiskelevat mammat:
miten te jaksatte, ehditte ja viitsitte? Tein asiat sillä lailla väärässä järjestyksessä, että matkustelu ensin, lapset sitten, ja koulunkäynti vasta nyt, kun kaksi pientä muksua pyörii jaloissa. Olen kahden alle nelivuotiaan kanssa kotona, ja yritän ehtiä koululle iltaisin, viikonloppuisin ja mahdollisuuksien mukaan muutenkin. Tehtävien teko ja tentteihin luku jää aina yöhön... Olisiko ideaa laittaa mukelot päiväkotiin?
Kommentit (8)
sit tiukkaa lukua.
mä ainakin pienenä tykkäsin olla päiväkodissa. menin hoitoon 9 kk ikäisenä:)
Eli totta kai laitat lapset päiväkotiin, kannattaa saada opiskelut valmiiksi, jos kerran itsekin sitä haluat.
Itse opiskelin amk-opinnot 3,5 vuodessa kahden lapsen yh:na. Nyt olen ollut vuoden valmis ja töissä ja kyllä elämä nyt on helppoa! Opiskeluun menee kaikki päivät + illat. En jaksa nyt kaikkia neuvoja tässä luetella, mutta tärkeintä on että lapset on päivät hoidossa, asennoidut määrätietoisesti opiskeluun hyvällä aikataululla ja suunnittelulla. Loputon silloin tällöin opiskelu vie liikaa aikaa ja hermoja.
siis ap on kanssa kahden lapsen yh. Mietin justiinsa sitä, että raaskinko laittaa tenavat hoitoon opiskelun takia, vai tekeekö se minusta huonon äiteen ;) . Ei kun tosi juttu. Minulla on kesken sekä yliopisto- että ammattikorkeakoulututkinto, jotka haluaisin molemmat saada valmiiksi, mutta kunhan nyt edes toisen saisin. Motivaatio on kova, ja luulen, että jos lapset olisivat päivähoidossa, paahtaisin aika lailla sen 8 tuntia, ja ehtisin jopa nukkua yöllä. Nyt jää unet aika vähille, ja kiire ja univelka kiristävät pinnaa...
Helppoa se ei tosin tule olemaan, mutta mahdollista ja palkitsevaa.
Eihän nuo nyt pieniä ole tarhaan laitettavaksi, eivät saa tramuoja. Varaudu tosin alun sairasteluihin. Ja muista, että kotityöt ja kaikki ylenmääräinen puuhastelu saa jäädä hetkeksi toisarvoiseksi, keskity olennaiseen. Lapset on aika pienestä onnellisia.
ja näin jälkeenpäin ihmettelen joskus että miten ihmeessä onnistui. Aloitin vielä opiskelut (4,5v) kun rupesin kolmosta odottamaan, ero tuli siinä matkan varrelle ym " kivaa" . 2 oli silloin hoidossa, vauva kulki joko mun kanssani tai mieheni kanssa, ja välillä oli hyppytunteja tai ns itseopiskelupäiviä. Kaikki nukkuivat hyvin että klo 21-23 luin iltaisin. Siitä nyt jo 8v kun valmistuin, nyt kun ovat murrosiässä en usko että onnistuisi.
Nyt lapset ovat päivät tarhassa ja saan oikeasti luettua. Parempi se näin on.
Minä käyn päivä koulussa ja lapset pvat siis päivät hoitajan luona. Tehtävät, esseet, raportit, suunnitelmat, kokeisiin lukemiset yms teen yleensä öisin. Käyn koulussa bussilla ja hyödynnän 40 minuutin bussimatkan lukemalla ja tehtäviä pähkäilemällä. Autokin olisi käytössä mutta näin saan paremmin opiskeltua. Unet on välillä tosi vähällä, mutta esim nyt on tosi helppo jakso menossa joten nyt saa kyllä nukkuakin. Ja jos on kouluun meno vasta 10 vien lapset aamulla 7.30 hoitoon ja opiskelen tuon ajan tai teen muita koulutehtäviä.
Koulutyöt jää aika usein tekemättä :D --> kun ne tehdää ne tehdään öisin. Välillä kun on jotain isompaa niin mulla tulee sisko kylään esim. viikonlopuksi ja katsoo sitten lapsen perään niin, että pystyn tekemään hommat.