Vanhempien "kesämökin" ryönäläjät
Ärysttää taas tänäkin kesänä siivota vanhempien "kesämökin" ryönäläjiä. Kyseessä on siis isäni kotitila, jonka viimeiset vakituiset asukkaat eli isäni isovanhemmat kuolivat ysärin lopussa. Siitä eteenpäin se on ollut perheemme käytössä "kesämökkinä" lainausmerkit ympärille sen takia, että en ole koskaan kokenut sitä kunnolliseksi kesämökiksi, koska siellä on kaikki paikat aina rempallaan; maali hilseilee, koska se on maalattu halvimmilla jätemaaleilla, mitä löytyi, vesi ei tule enää sisälle, koska putkisto on itse viritelty jäteosista ja kukaan ei tiedä, missä on vika ja niin edelleen.
Joka paikka on täynnä kaikkea vanhaa ryönää, siis homeisia mattoja, ruosteisia satunnaisia metalliosia, kuivuneita maalipurkkeja jne. Viime kesänä vietiin puolisoni kanssa pois 4 täyttä pakettiautollista ryönää ja saatiin vain 1 piharakennsu tyhjäksi. Lisää ryönää olisi muissa rakennuksissa. Pihassa on myös yksi autonrämä, joka kelpaa vain romuttamolle, mutta mökki on niin syrjässä, että joutuu maksamaan monta sataa, että hakee pois.
Vituttaa, kun elämme puolisoni kanssa elämän ruuhkavuosia; molemmilla on vaativat työt ja pienet lapset ja tuo ryönäläjä pitäisi siivota. Harmittaa, etten aiemmin pakkottanut vanhempiani kertomaan, mitä järkevää käyttöä tuolla ryönällä olisi ollut. Nyt ovat jo hoitokodissa. Tekisi mieli vain tuikata tuleen koko paska ja rakentaa uusi rakennus tilalle. Tontti sinänsä on kiva niemen kärki.
Kommentit (515)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa. Kova työmaa on.
Itse odotan kauhulla, meillä on anoppilan kanssa vastaava urakka tiedossa.
Perinnöstä voi kieltäytyä.
Miksi joku haluaa jättää perinnöksi jätettä?
Perinnöstä voi kieltäytyä, mutta jos on lapsia, se siirtyy heidän taakakseen. Harva vihaa lapsiaan niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei perintöjä ole pakko vastaanottaa, Jos noin vastenmielistä on, kieltäytykää perinnöstä. Samalla lailla teidän lapsenne narisevat, kun te makaatte hoitokodissa.
Minun lapset eivät taatusti marise, sillä valtaosa omaisuudesta on järkevää ja hyvin pidettyä; löytyy kunnollinen osakesalkku, kesämökki, joka on kunnollinen ja moderni kakkosasunto, joka on kunnolla rakennettu ja jossa on netistä alkaen kaikki mukavuudet, muutama vuokra-asunto, metsää, peltoa, joka on vuokralla yms. Ei joutavaa romua, homeisia vaatteita, hiirien syömiä patoja, kieroja Ikean/Jyskin lastulevyhuonekaluja yms. Jälkipolville voi antaa järkevää, eikä ryönää.
Vierailija kirjoitti:
Ihme inisijä oot kyllä. Ekaksikin, kyseessä ei ole sinun omaisuus vaan toisen. Mitä se sulle kuuluu? Hanki oma huvi paikka.
Ootko vähän kade?
Vierailija kirjoitti:
"Mulle jäi vastaama, nk vaateaitasta kyllä vietiin 20-luvun homeinen miesten vihkipuku ja vastaavia aarteita roskiin."
Homeinen puku ei ole aarre.
Joku näytti pesevän niitä. Aarre ja muisto on ollut aikoinaan vihitylle parille.
Todellakin luovun perinnöstä juoppovanhempieni jälkeen. Äidin jälkeen tulisi ikivanha homeinen ja itiöinen rötiskö, joka kuhisi torakoita jne. jo silloin kun olin lapsi. Laittomia kaatopaikkoja jne. En ole juoppojen kanssa edes tekemisissä, joten puolestani koko paskan saa räjäyttää. Sitä lapsuuteni 80-90 luvun mummolaa ei ole enää ollut vuosikymmeniin olemassa kuin muistoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mulle jäi vastaama, nk vaateaitasta kyllä vietiin 20-luvun homeinen miesten vihkipuku ja vastaavia aarteita roskiin."
Homeinen puku ei ole aarre.
Joku näytti pesevän niitä. Aarre ja muisto on ollut aikoinaan vihitylle parille.
Jotkut ny kaivaa haudastakin rättejä ja luita ja pesee!
Vierailija kirjoitti:
Et ole varmasti ainoa. Mikä näitä suuria ikäluokkia vaivaa kun kaikki paikat hamstrataan romua ja muuta "paskaa" täyteen!
Näitä vaivaa itsekkyys yhdistettynä tyhmyyteen. Mikään "nuoruudessa oli pula-aika" ei ole perustelu. Oli minunkin nuoruudessa 1990-luvun lama, markka ja Neuvostoliitto sekä kaksi Saksaa, mutta en ole jäänyt näitä kaipaamaan, vaan mennyt elämässä eteenpäin ja opetellut uusia tietoja ja taitoja tarvittaessa. Vanhempi sukupolvi tuskin on opetellut mitään ammattikoulun rimaa hipoen läpäistyään. Silti asioista tiedetään enemmän kuin alan professorit.
Voi ei voi ei voi ei. Taas alkoi ahdistamaan, kun vaan ajattelin omaa "ainoan lapsen taakkaani". Vanhempani ovat hamstranneet tavaraa asuntonsa, kesäasuntonsa, vuokravaraston täydeltä sekä kiikuttaneet jotain meidänkin autotalliin. Toivottavasti luoja ottaa minut ennen vanhempiani niin jää se selvittäminen viranomaisille sitten.
Poistotekstiili on risaa mutta puhdasta ja kuivaa. Ei esim homeista. Ei hiirenjätettä.
Energiajäte tai kaatopaikka on likaisen ja homeisen loppusijoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei perintöjä ole pakko vastaanottaa, Jos noin vastenmielistä on, kieltäytykää perinnöstä. Samalla lailla teidän lapsenne narisevat, kun te makaatte hoitokodissa.
Siellä jollakin hamsterilla meni tunteisiin.
🤭🤡
Mitä vähemmän materiaa, sen parempi. Huonekalutkin saisi olla integroituna asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
"Vaatteet kannattaa pestä pesukoneessa käyttäen tehokkaita pesuaineita."
Kuka haluaa sitä vuosisadan pölyä omaan pesukoneeseen jossa pesee muitakin vaatteita🤢
Mikä saa ihmisen pesemään tuollaisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vaatteet kannattaa pestä pesukoneessa käyttäen tehokkaita pesuaineita."
Kuka haluaa sitä vuosisadan pölyä omaan pesukoneeseen jossa pesee muitakin vaatteita🤢
Mikä saa ihmisen pesemään tuollaisia?
Kärsii samasta sairaudesta kuin se alkuperäinen hamstraaja.
Huh näitä tarinoita, luin vasta pari sivua ja en voi kuin ihmetellä miksi jotkut haluaa viettää kesänsä ryönässä ja homeessa siivoamassa? Ammattilaiset paikalle, ties mitä myrkkyjä noissa rytöpesissä on, hyi.
Ap on tyytyväinen tonttiin. Mutta purnaa, tontilla on heikkokuntoinen rakennus täynnä arvotonta tavaraa. Koska vanhempansa eivät olleet aikanaan riittävän järjestelmällisiä.
Jos jotain, niin ap:n ei tarvitse asua siellä. Niinkin voisi olla.
T. Hamsterin puoliso
Mitähän minä en tästä nyt ymmärtänyt? Kyseessä on siis isäsi kotitila, mutta viimeiset vakituiset asukkaat ovat olleen isäsi isovanhemmat? Asuiko isäsi siis lapsuutensa isovanhempiensa luona?
Itse aion tulevaisuudessa kieltäytyä perinnöstä, sillä minua odottaa iso ja vanha omakotitalo muuttotappiopaikkakunnalla, joka on täynnä tavaraa. Vanhempani eivät suostu heittämään mitään pois, koska tavaralla on mukamas myyntiarvoa. Voin sanoa, että ei muuten ole! Lisäksi taloon tarvitsisi tehdä ulko- ja sisäpuolelle kattavat remontit. Ei mitään järkeä ottaa tuollaista vastaan. En aio pilata omaa talouttani tuollaisella.
Nostalginen sana tuo ryönä. Tulee anoppivainaa mieleen. Onhan noita maahan luvattomia kaatopaikkoja tullut siivottua erinäisiltä kiinteistöltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi ette osta maaleja ja maalaa sitä? Kuinka monta kesää olette siivonneet? Nauttineet varmaan kuitenkin saunasta ja uimarannasta jne maksutta? Ja onko paljon maksaa muutama satanen siitä, että vievät autonromun pois? Sehän on kertamaksu ja auto on viety.
Ei todellakaan ole aikaa maalata. Ainoa vaihtoehto on palkata joku maalaamaan se, mutta siellä on paljon muutakin, mikä pitäisi tehdä. Ihmisten aika on arvokasta. Mökkiä olisi mukava käyttää, JOS se olisi kunnossa, mutta sen kuntoon saattaminen on todella kallista.
No älkää käyttäkö. Ongelma ratkaistu.
Iäkkäämmät ihmiset monesti hamstraa tavaraa koska heidän nuoruudessaan yhteiskunta ei ollut kulutusyhteiskunta ja heidän nuoruudessaan oli myös pula-aika. Ei joskus 1950-luvulla tavaraa heitetty roskiin kuin erittäin harvoin, nykyään ihmiset ostaa uutta tavaraa vaikka vanha toimii ja se vanha tavara menee roksiin.
Monesti myös iäkäs ihminen saattaa olla niin huonossa kunnossa ettei se vaan jaksa tai kykene heittämään jotain tavaraa roskiin. Tunnearvoa myös monilla tavaroilla.
Elämme nykyisin kulutusyhteiskunnassa, ihmisten kulutus määrittää sen miten taloudella menee. Jos ihmiset kuluttaa vähemmän niin olemme taantumassa.