Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joillain on talossa aurinkopaneelit? tänään pörssisähkö ollut ilmaista, miten tuollainen viritys koskaan maksaa itsensä takaisin?

Vierailija
26.05.2024 |

En ymmärrä logiikkaa, ellei kyse ole siirtoyhteyksien ulkopuolella olevasta mökistä tjms.

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se maksakaan. Aurinkoenergian hyötysuhde Suomessa on n 25%.

Eli jos maksat sähköstä 1000e vuodessa se kuolettaa 250e aurinkopaneeleista.

8000e paneelit kuolettuu siis 32 vuodessa.Tai kuolettuisi.

Vierailija
42/70 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Kesällä tuottaa, tosin lämpeneminen laskee tehoa, mutta kesällä sähköä ei tarvitse mihinkään,"

No on se ihan kiva viilentää talo helteillä ilmaiseksi ja ladata myös sähköautoon ilmaiset kilometrit.

Kaiken kannattavuus riippuu aina siitä millaisia sähköä kuluttavia asioita kotona on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP on vähän hassu. Ei raukka tiedä, että ihmiset käyttävät sähköä muulloinkin kuin tänään. 

jos nuo tuottaisivat sähköä talvella niin ymmärtäisin.

AP

Meinaatko ettei talvella ikinä paista aurinko?

Mun naapurin paneelien päällä on talvisin aina lumikerros. Ei voi kuulemma ottaa pois, ettei paneelit viotu?

Paneelithan voi asentaa vaikkaa seinäänkin. Tai katolle sellaiseen telineeseen, jossa  talvella kulma on niin jyrkkä, ettei siinä lumi pysy. 

Vierailija
44/70 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika hyvin tuli euroja pankkiin tuossa sähkön ollessa sitä 30-40cent per kWh. Mutta vastauksena kysymykseen, ihan hyvin nuo tuossa maksavat itseään. Kun paneelien tuottotakuu (25v) loppuu niin uudet telineisiin ja parempaa tuottoa. 

Paneelit puhumattakaan akuista hyytyy ennenkuin ovat maksaneet itseään takaisin. Sähkön hinta miinuksella ja maksat silti itse siirrosta "myynnissä"verkkoon =)) Kyllä apinoina taas viedään kuin litran mittaa.

Vierailija
45/70 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei se maksakaan. Aurinkoenergian hyötysuhde Suomessa on n 25%."

Riippuu aivan siitä miten paljon pystyt siirtämään sähkönkulutustasi niihin hetkiin kun aurinko paistaa.

Jos pystyt vaikkapa lataamaan sähköautoa aurinkoisina tunteina niin säästöjä tulee tosi paljon (varsinkin verrattuna siihen että ajaisit bensalla).

Vierailija
46/70 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ei olekaan pörssisähkösopimus niin mitempä sitten käy?

Vierailija
47/70 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälleen ketju jossa ne joilla ei ole mitään omakohtaista kokemusta asiasta tulevat kertomaan niille joilla on että ei se kuule tuo teidän homma toimi.

Vierailija
48/70 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä taannoin oli tyhmä, kun otti pörssisähkön. Nyt on taas tyhmä, kun ei ota pörssisähköä...

Niinpä. Sana sähköautojen kanssa. Ensin se oli maailman paras keksintö ja lataaminenkin ilmausta, kunnes... Meitä ohjaillaan aika hyvin tässä markkinataloudessa. Kannattaa itse miettiä ja tehdä omat ratkaisunsa, ottaa asioista selvää. Juu, ja meillä ei ole aurinkopaneeleja. 😉

Vierailija
49/70 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sen takia että kun tulee maailmanloppu niin ne nauraa sulle ja sun pörssisähkölle? Oma sähkö forever.

Siinä vaiheessa kun sähköverkosta ei tule enää kenellekään sähköä, voi sähkön saaminen olla murheista pienin.

Vierailija
50/70 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun naapuri kuulemma hyvinä päivinä myy sitä aurinkopaneeli sähköä sähköyhtiölle.

Vierailija
51/70 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen laskeskellut, että jossei laske omalle työlle ja vaivalle mitään hintaa niin aurinkosähkö voisi olla kannatava sijoitus. Eli asentaa ne itse, huoltaa itse, puhdistaa niitä itse, ostaa tarvikkeet edullisesti kilpailuttamalla itse, jne.

Etenkin jos sähköä käyttäisi sähköauton lataamiseen. Yksi ongelma aurinkosähkössä on se kun tuotantoa tulee kerralla paljon ja sitten taas välillä ei ollenkaan. Olisi hyvä saada omasta sähköstä mahdollisimman suuri osuus suoraan käyttöön.

Vierailija
52/70 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinkopaneeleihin sijoittaneen kannattaa ottaa pörssisähkön sijaan kiinteähintainen eli kallis sopimus. Sitten aurinkopaneeleilla "säästää".

Vierailija
53/70 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP on vähän hassu. Ei raukka tiedä, että ihmiset käyttävät sähköä muulloinkin kuin tänään. 

jos nuo tuottaisivat sähköä talvella niin ymmärtäisin.

AP

Meinaatko ettei talvella ikinä paista aurinko?

Mun naapurin paneelien päällä on talvisin aina lumikerros. Ei voi kuulemma ottaa pois, ettei paneelit viotu?

Täällä ihan eteläisimmässä Suomessa menee välillä koko talvi ilman, että on lunta maassa lähes ollenkaan. Tosin nyt on pari viimeisintä talvea ollut tosi runsaslumisia.

Lumi pitäisi varmasti harjata pois paneelien päältä silloin kun se on vasta satanutta höttöä. Sitten kun se jäätyy paneelien päälle kiinni niin varmasti sitä on vaikea mitään rikkomatta poistaa.

Vierailija
54/70 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun naapuri kuulemma hyvinä päivinä myy sitä aurinkopaneeli sähköä sähköyhtiölle.

Niin ja unohtaa mainita maksavansa itse siitä myynnistä.. Juuri mtv3 uutisissa juttua asiasta.

Vierailija
55/70 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aurinkopaneelit investointina on tuottava.

Ongelma on lähinnä siinä, että verrattuna muihin sijoituksiin se tuotto on kovin vaatimaton. Jos laskee, että aurinkopaneeli systeemi maksaa 10 000 € ja se tuottaa säästönä 3 % sijoitetun pääoman tuottoa. Niin eihän se oli paras sijoitus tälle rahalle kun jos sillä rahalla ostaisi pörssiosakkeita saisi paljon isomman tuoton. Toki joutuisi maksaan enemmän sähköstä, mutta noin teoriassa jäisi vielä pikkuisen voitolle. Mutta sitten pitää ottaa huomioon sekin, ettei kaikki halua pörssisijoituksia. Aurinkopaneeleihin sijoittaminen on tosi varma tuotto sille pääomalle. Sen voi aika tarkkaan laskea etukäteen miten paljon ne antaa sähköä. Ei koko vuoden auringonvalon määrä juurikaan vaihtele.

Vierailija
56/70 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä taannoin oli tyhmä, kun otti pörssisähkön. Nyt on taas tyhmä, kun ei ota pörssisähköä...

Niinpä. Sana sähköautojen kanssa. Ensin se oli maailman paras keksintö ja lataaminenkin ilmausta, kunnes... Meitä ohjaillaan aika hyvin tässä markkinataloudessa. Kannattaa itse miettiä ja tehdä omat ratkaisunsa, ottaa asioista selvää. Juu, ja meillä ei ole aurinkopaneeleja. 😉

Aurinkopaneelit on ihan samanlainen juttu kuin sähköauto:

Riippuu tosi paljon käyttötarkoituksesta. Jos käyttö on sähköautolle sopivaa niin se on ihan ylivoimaisesti kannattavin tapa liikkua! Koska sähköllä ajetut kilometrit on niin paljon edullisempia verrattuna fossiilisiin polttoaineisiin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että sähköauto/aurinkopaneelit olisi paras vaihtoehto kaikille ihmisille kaikkiin käyttötarkoituksiin. Eikä tarvitsekaan olla.

Vierailija
57/70 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sen takia että kun tulee maailmanloppu niin ne nauraa sulle ja sun pörssisähkölle? Oma sähkö forever.

Ei ne aurinkopaneelitkaan ole ikuisia. 

Vierailija
58/70 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen päivän hintaan, joka on kesällä yleensä matala.

Vierailija
59/70 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niiden tarttekaan maksaa itseään takaisin, eihän sitä tee moni muukaan asia, kuten auto. 

Meille paneelien hankinnan syy ei ollut säästö, vaan se on osa kotivaraa. Jonkinlainen kriisivalmius siis. 

Mökillä ne taas on siksi, ettei saareemme kannata verkkosähköä vetää. Mökiltä on hyvät kokemukset aurinkopaneeleista jo 80-luvulta asti. 

Mikäli tulee sähkökatko ei paneelit tuota mitään koska tarvitsevat virtaa toimiakseen ellei sitten ole hankkinut akustoja mitkä pitävät aurinkosähköjärjestelmän toiminnassa.

Vierailija
60/70 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne aurinkopaneelitkaan ole ikuisia.

Monet valmistajat antaa aurinkopaneeleilleen 25 vuoden takuun. On ne tosi pitkäikäisiä laitteita. Ne itse paneelit, invertterin osalta en olisi ollenkaan niin varma. Mutta joka tapauksessa isoin investointi on ne itse paneelit ja ne on kestäviä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan