Iltalehden otsikko: äidit eivät enää jaksa lapsiaan - löytyykö keltään?
Ei ole IL plussaa. Osaako kukaan kertoa mikä jutun sisältö on pääpiirteissään? Kiitos!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3902a428-8b54-4512-9b9d-05c4b96c93f6
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Lukematta sama kuin joka kesä: lapsia tuodaan päiväkotiin vaikka vanhemmat on lomalla.
Ei käsittele tuota aihetta. Kiitos että tuhlasit kaikkien aikaa valitukseesi.
Laajassalossa näkee ton ettei vanhempia kiinnosta jälkikasvu.. Lapset isossa laumassa keskellä yötä urheilukentällä joka viikko. Olen ravintolassa töissä ja poljen pyörällä työmatkat ja ajan joka yp kentän poikki, niin siellä ne istuu. Ikä noin 12-15v. Niitä on oikeasti kunnon lauma.
Ajatelkaa miltä tuntuu lapsista jotka eivät jaksa äitiään ! Mitalissa on aina kaksi puolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukematta sama kuin joka kesä: lapsia tuodaan päiväkotiin vaikka vanhemmat on lomalla.
Yhtä tyhjän kanssa on myös nämä aloitukset, joissa linkki on maksumuurin takana.
Vierailija kirjoitti:
Laajassalossa näkee ton ettei vanhempia kiinnosta jälkikasvu.. Lapset isossa laumassa keskellä yötä urheilukentällä joka viikko. Olen ravintolassa töissä ja poljen pyörällä työmatkat ja ajan joka yp kentän poikki, niin siellä ne istuu. Ikä noin 12-15v. Niitä on oikeasti kunnon lauma.
Vanhemmat eivät välitä jälkikasvunsa kasvattamisesta tuon taivaallista. Opettajalle he toki lähettävät vihapostia, kun omaa kullannuppua on toruttu pahanteosta ja lukemattomista läksyistä. Kuitenkin elämme aikaa, jolloin vanhemmilla on ennätysmäärä vapaa-aikaa, jonka he voisivat käyttää jälkikasvunsa kouluttamiseen ja ohjaamiseen. Mutta ei. Kaikki tämä on ulkoistettu ilmaiselle koululaitoksella, tai jos se ei riitä, poliisille. Vapaa-ajan voi käyttää hyödyllisemmin golf-kentillä tai lähipubissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat eivät välitä jälkikasvunsa kasvattamisesta tuon taivaallista. Opettajalle he toki lähettävät vihapostia, kun omaa kullannuppua on toruttu pahanteosta ja lukemattomista läksyistä. Kuitenkin elämme aikaa, jolloin vanhemmilla on ennätysmäärä vapaa-aikaa, jonka he voisivat käyttää jälkikasvunsa kouluttamiseen ja ohjaamiseen. Mutta ei. Kaikki tämä on ulkoistettu ilmaiselle koululaitoksella, tai jos se ei riitä, poliisille. Vapaa-ajan voi käyttää hyödyllisemmin golf-kentillä tai lähipubissa.
Laajasalon vanhemmat istuvat kännykkänsä ääressä, eivät todellakaan golf-kentällä. :)
Vaikka juttu on maksumuurin takana, tuon voi jo kuvitella. Nuoret äidit eivät jaksa vaativaa vauva-arkea. Ei haluta olla läsnä vauvan läheisyydessä, vaan istutaan kännykkä naamalla, selaamassa somea ja unelmoidaan vapaudesta ilman vauvaa. Puolihuolimattomasti hoidettu vauva ja taapero tulevat myöhemin oireilemaan, koska heiltä puuttuu turvallisuuden tunne ja tasapainoinen yhteys omaan vanhempaansa.
Lukematta tuota juttua, voin vain päätellä, että harva nuori nainen on henkisesti valmis äidiksi ja ottamaan vastuuta pienestä vauvasta. Asioita ei ole ajateltu loppuun saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä tyhjän kanssa on myös nämä aloitukset, joissa linkki on maksumuurin takana.
Koko aloituksen pointti on saada se asia sieltä maksumuurin takaa esille.
Kyllä se on tämä koko ilmapiiri. Minusta arvosteluluvan saa vasta kun on ensin itse yrittänyt jollain tavalla auttaa. Oli se sitten edes oven avaus vauvaa kantavalle äidille. Minä en tätäkään ole kokenut.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka juttu on maksumuurin takana, tuon voi jo kuvitella. Nuoret äidit eivät jaksa vaativaa vauva-arkea. Ei haluta olla läsnä vauvan läheisyydessä, vaan istutaan kännykkä naamalla, selaamassa somea ja unelmoidaan vapaudesta ilman vauvaa. Puolihuolimattomasti hoidettu vauva ja taapero tulevat myöhemin oireilemaan, koska heiltä puuttuu turvallisuuden tunne ja tasapainoinen yhteys omaan vanhempaansa.
Lukematta tuota juttua, voin vain päätellä, että harva nuori nainen on henkisesti valmis äidiksi ja ottamaan vastuuta pienestä vauvasta. Asioita ei ole ajateltu loppuun saakka.
Voisit kuvitella sen pääsi pois p3rseestäsi. Missä v*tussa on vauvan/lapsen isä? Miksi naisen pitää jaksaa kaikki p4ska yksin? Itse olen kärsinyt välinpitämättömästä isästä koko ikäni, hän on jo kuollut, mutta silti tuo asia vaivaa minua.
En tiedä, mutta ei minunkaan äitini jaksanut minua 80-90-luvuilla. Alle kouluikäisenä minut hoiti mummo ja sen jälkeen sitten piti pärjätä itse lämmittämällä ruokaa mikrossa ja muistamalla tulla yöksi kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko aloituksen pointti on saada se asia sieltä maksumuurin takaa esille.
Ole hyvä ja maksa palvelusta, mikä on maksullinen. Ei sen vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisit kuvitella sen pääsi pois p3rseestäsi. Missä v*tussa on vauvan/lapsen isä? Miksi naisen pitää jaksaa kaikki p4ska yksin? Itse olen kärsinyt välinpitämättömästä isästä koko ikäni, hän on jo kuollut, mutta silti tuo asia vaivaa minua.
On paljon normaaleja perheenisiä. Se, että sinulla oli huono isä, ei tarkoita, että kaikilla on. Itse olen sitä mieltä, että isovanhempien tuki on lisäksi erittäin hyvä olla olemassa. Ideaalitapauksessa perheessä on äiti ja isä ja kohtalaisen lyhyen matkan päässä osallistuvat isovanhemmat.
Tietysti äidit tuovat lapsensa päiväkotiin heinäkuussa, kun päiväkoti lomailee, eikä lapsi saa heinäkuuta olla lomalla. Sehän ei käy, jos lapsi on lomalla touko-kesäkuun.
Ja tietysti se on äitien syy. Lapsen isiä ei syyllistetä.
Joka kesäinen juttu. Eikä päiväkodissa ymmärretä, ettei kaikki voi pitää lomaa silloin kun päiväkoti, vaan työnantaja päättää loma,-ajankohdan.
Ja yhä useampi äiti tekee pätkätöitä, ettei sitä lomas edes ole.
Tätä samaa virttä on veisattu jo vuosikymmeniä, niin miksi ei sitten tänä kesänä.
Suurin osa yksinhuoltajista on äitejä. Miehiltä ei kukaan edes odota lapsesta huolehtimista. Se on kiva jos isi huolehtii, mutta ei tarvii koska äiti on olemassa. Sille voi jättää lapsen vaikka kokonaan ja jatkaa nuoruuden elämistä. Ei se minusta ole väärin jos äiti haluaa joskus omaa aikaa irti lapsesta. Pääsee käymään jossain tai voi vaan levätä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta ei minunkaan äitini jaksanut minua 80-90-luvuilla. Alle kouluikäisenä minut hoiti mummo ja sen jälkeen sitten piti pärjätä itse lämmittämällä ruokaa mikrossa ja muistamalla tulla yöksi kotiin.
Sama täällä. En oikein muista lapsuudesta mitä äiti teki. Yleensä kai siivosi, pyykkäsi ja kokkasi, puhui puhelimessa, jne. Minä leikin yksikseni tai olin tarhassa. Kesälomat mummolassa.
Vierailija kirjoitti:
Eikä äidit hoitaneet lapsia ennen 80-lukua, vaan lapset hoiti vähemmän työkykyiset - isovanhemmat, vanhemmat sisaret, maalta tulleet 15v kotiapulaiset, lapsipiiat jne.