Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lintujen ihmeellinen maailma

Vierailija
25.05.2024 |

Onko täällä lintubongareita? Oletteko nähneet lintua jota ette ole tunnistaneet? Minä olen harrastanut lintujen kiikarointia jo vuosia ja muutama tunnistamaton lintu on kohdalleni osunut. Lintukirjastakaan en löytänyt.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan opi erottamaan noita samanvärisiä kerttusia ja muita satakieliä ja kutsunkin niitä yleisnimellä pikkulinnut.

Vierailija
2/12 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurailen lintuja, vaikka en niitä tunnekaan montaa. Mustarastas on tämän hetken suosikki. Tuolla pihakoivun latvassa se lurittelee iltalaulut iloksemme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattais asentaa puhelimeesi Merlin sovellus. Minä käytän sovellusta äänittäessäni lintujen laulua. Sovellus tunnistaa linnun. Voit tallentaa kaikki bongaamasi linnut omiin tietoihin.

Olen äänittänyt jo yli 80 lajin linnut.

Vierailija
4/12 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihapiirimme vakiolintuja on peippo, pääskynen, leppälintu, käpytikka, talitiainen, sinitiainen, punarinta.

Piipahtamassa on käyneet paljon muita lintuja. Kulorastas, räkättirastas, urpiainen, västäräkki ja pikkukäpylintu. Laulurastas, taivaanvuohi ja pyy

Vierailija
5/12 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linnut ovat ihan parhautta. Ahkeria, voittavatko siinä muurhaisetkin?

Vierailija
6/12 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat suokkini ovat varpunen, mustarastas ja varis.

Vierailija
7/12 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kuin Muumien hemuli. Meillä on pieniä muurahaisia ja katselen niitä suurennuslasin läpi. Ovat kyllä ahkeraa porukkaa. Linnut yrittävät nyt löytää pesimispaikkoja.

Vierailija
8/12 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdollista että eri lintulajit risteytyvät keskenään. Se on tosin hyvin harvinaista.

Vierailija
9/12 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihervarpunen ja metsäkirvinen äänitetty tänään pihalla m.m.

Vierailija
10/12 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattais asentaa puhelimeesi Merlin sovellus. Minä käytän sovellusta äänittäessäni lintujen laulua. Sovellus tunnistaa linnun. Voit tallentaa kaikki bongaamasi linnut omiin tietoihin.

Olen äänittänyt jo yli 80 lajin linnut.

Lintuharrastuksen idea kai on, että ITSE OPETTELEE tunnistamaan lajeja. Eikä ulkoista sitäkin jollekin sovellukselle. Ja tarkkaan ottaen et voi laskea itsellesi pinnaa linnusta, jota et itse osaa määrittää. 

Bongaus ei muuten ole synonyymi lintujen havaitsemiselle. 

Vierailija
11/12 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seurailen lintuja, vaikka en niitä tunnekaan montaa. Mustarastas on tämän hetken suosikki. Tuolla pihakoivun latvassa se lurittelee iltalaulut iloksemme.

Joululahjaksi toivo lintukirjaa. En itsekään ole keittiönikkuna -bongaria kummempi, mutta laitan talveksi lintulaudan ulos ja seurailen lintuja. Jos on joku tuntemattomampi, ikkunalaudalla on lintukirja, josta koetan tavata. Ihan mielenkiintoista puuhaa, ja naapureita kiinnostavampia :D

Ap:lle vastaus. On useampia, kun minun lintukirjassa ei ole kuin murto-osa tunnetuimmista linnuista. Joku appikin kai olisi, mutta mietin, että miten löytää ellei tiedä linnun nimeä..

Vierailija
12/12 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joululahjaksi toivo lintukirjaa. En itsekään ole keittiönikkuna -bongaria kummempi, mutta laitan talveksi lintulaudan ulos ja seurailen lintuja. Jos on joku tuntemattomampi, ikkunalaudalla on lintukirja, josta koetan tavata. Ihan mielenkiintoista puuhaa, ja naapureita kiinnostavampia :D

Ap:lle vastaus. On useampia, kun minun lintukirjassa ei ole kuin murto-osa tunnetuimmista linnuista. Joku appikin kai olisi, mutta mietin, että miten löytää ellei tiedä linnun nimeä..

Suosittelen kirjaa Lintuopas: Euroopan ja Välimeren alueen linnut (Svensson, Mullarney, Zettersröm). Nimi ehkä hämää, mutta kirjassa on kaikki Suomessa ja Euroopassa tavattavat lintulajit hyvinä piirroskuvina ja eri puvuissa, iät ja sukupuoli. Piirretyt kuvat ovat muutenkin havainnollisempia kuin valokuvat, joita lintukirjoissa on yleensä vain yksi kuva per laji.