Miten voi vähentää taaperon mustasukkaisuutta kun vauva syntyy?
Olen kuullut kauhutarinoita siitä, miten 2-vuotiaat ovat mustasukkaisia ja vihaavat pikkusisarustaan, pahoinpitelee jne. Voiko tähän jotenkin vanhempana vaikuttaa, ettei näin kävisi vaan lapsille tulisi hyvät välit?
Kommentit (6)
Lapselle pitää opettaa, että vauva on tärkeä ja arvokas, vaikka on vielä pieni. Kun meillä oli esikoinen 2,5-vuotias, syntyi pikkusisko. Me opetettiin, että ole kiltti hänelle, sitten siitä kasvaa sinulle kiva kaveri. Hän itse sanoi alle 3-vuotiaana, että kasvaa kaveli.
Huijattiin meidän ekaa lasta sillä tavalla, että vauva halusi antaa hänelle lahjan. Se oli iso duplosetti. Hän rakensi sillä innoissaan isin ja äidin kanssa ja esitteli aina vauvalle, että katso mitä tein. Hän sai myös piirtää vauvalle kuvia. Kun mentiin sukulaisiin ekan kerran, hän sai esitellä että tässä on meidän uusi vauva. Mummi teki paljon asioita isomman lapsen kanssa kahdestaan. Minä en koskaan alkanut siihen, että on vauvan aika ja isomman aika, vaan aika oli yhteistä. Tietysti joskus kun vauva nukkui, askarreltiin tai luettiin kahdestaan. Ei meillä ikinä ollut mustasukkaisuutta siten että sen olisi huomannut. Kolmas lapsi syntyi 7 vuotta sen jälkeen kun toinen oli syntynyt. Se oli hurja kokemus. Sektiohaava vaivasi ja tulehtui ja yritin ekaluokkalaista kuljetella kouluun ja kotiin. Hän ei halunnut ip-kerhoon, mutta iltapäivisin käytiin puistossa usein, kun nuorimmainen nukkui vaunussa. Isi hoiti pitkälti isompien iltatouhuja, nuorimmainen söi aina illat ekat kuukaudet.
Vierailija kirjoitti:
Lapselle pitää opettaa, että vauva on tärkeä ja arvokas, vaikka on vielä pieni. Kun meillä oli esikoinen 2,5-vuotias, syntyi pikkusisko. Me opetettiin, että ole kiltti hänelle, sitten siitä kasvaa sinulle kiva kaveri. Hän itse sanoi alle 3-vuotiaana, että kasvaa kaveli.
Juuri tuo, että jos se vauva on vain jotain epämääräistä, joka tulee yhtäkkiä perheeseen, pieni ei ymmärrä, mikä se on ja miksi. Se täytyisi sanoittaa niin että hän ymmärtää. Tosi hieno oivallus, että se voi olla kaveri, kunhan vähän kasvaa. Tuon ikäiset alkaa jo ymmärtää, että kaveri on hyvä juttu. Ei niille sisko tai veli välttämåttå kerro sanana mitään, jos ei ole muita sisaruksia.
Tietenkin voit. Älä nosta vauvaa jalustalle. Vauva nukkuu, paskoo, on tissillä. Tulee ns. siinä sivussa. Kiinnitä suurin huomio siihen, joka sen tajuaa, eli taaperoon.