Miten toimia: kollega pimittää tietoja ja vaikeuttaa työtäni
On kyse henkilöstä, jolla on ollut mielenterveysongelmia ja ties mitä ongelmia ja joka on kiusannut lähikollegaansa kolmekymmentä vuotta. Sitten minä tulin uutena taloon ja hän haluaa kohdistaa samaa epäammattimaista kiusaamista minuun. No, muuten en välittäisi paskan vertaa, mutta kun joissain kohtaa työnkuvamme kohtaavat. Joku henkilö hierarkian ylimmistä päästä kysyy minulta jotain, josta tämä kiusaaja vastaa, ja laitan hänet kopioksi vastaukseeni. Ja odotan tietenkin vastaavasti olevani kopiona hänen vastausviestissään ko. henkilölle. Mutta näin ei koskaan tapahdu. Joudun erikseen kyselemään perään, että onhan asia hoidettu. Olen nyt hiukan kyllästynyt tähän tilanteeseen. Olen pyytänyt häneltä suoraan, että hän pitää minut ajan tasalla. Saan töykeitä vastauksia. Olen informoinut hänen esihenkilöään. Mutta joillekin ihmisille sallitaan vaikka minkälainen käytös. Mietin, mikä olisi paras tapa toimia.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on samanlainen työkaveri. Tein joskus avauksenkin tälle palstalle hänestä. Hän tiputtaa minut kaikista viestiketjuista pyytämättä pois, ei välitä tietoa, jättää kertomatta olennaisia työhömme liittyviä asioita eikä vastaa suoriin kysymyksiin. Koitan sinnitellä, hänellä lähestyy eläkeikä ja hyvässä lykyssä hän jää vielä ennenaikaisesti pois. Toivottavasti itsestäni ei koskaan tule yhtä veemäistä.
Nämä eläkeikää lähestyvät ovat yleensä niitä kaikkein pahimpia. Tiedän tapauksen, jossa eläkkeelle jäänyt vei tärkeät mapit KOTIINSA. Koko identiteetti oli niiden mappien ja vallan niihin varassa. Joku joutui sitten ne mapit käymään häneltä kotoa hakemasta.
Pomo aina, ihan joka kerta meiliin mukaan, kun laitat panttaajalle meiliä jostain kriittisestä tiedosta, joka sulle olisi pitänyt tulla, mutta ei tullut. Jos on kyse ns. nice to know -asioista, niin painat menemään ilman sitä tietoa, mitä sinulla ei ole. Jos menee syteen, niin sit joku esimies joutuu oikeesti puuttumaan, että miten prosessi menee. Jos panttaaja on prosessin tuke, niin silloin kans aina pomo kopioks jokaiseen meiliin. Hanki niin paljon todisteita kuin voit, säilytä kaikki viestit, ja keskity omaan duuniin. Kyllä se karma aikanaan korjaa satonsa.
Riippuu varmaan työnkuvasta, mutta monissa työpaikoissa henkilöiden A, B, ja C kannattaa tietää (ei välttämättä kaikkia, mutta osa) asioista ristiin, koska se sujuvoittaa työtä.
Ajatellaan vaikka että A:n tehtävä on vaikka leikata jalkapallokentän nurmikko, B vastaa otteluiden aikatauluista, ja C vasta kentän rajojen piirtämisestä.
Jos B kysyy C:ltä että voidaanko peli sopia alkamaan klo 15 vai onko klo 17 parempi, mutta C ei osaa sanoa koska asia riippuu siitä milloin nurmikko saadaan ajettua, vasta sitten päästään piirtämään rajat.
--> C ohjaa viestin A:lle joka tietää mihin aikaa leikkuri saadaan ja kaunko kestää ajamisessa.
--> A vastaa vain B:lle --> C jää arpomaan/joutuu erikseen kysymään että MIHIN AIKAAN se peli alkaa/hän pääsee omiin hommiinsa.
Simppeliä olisi jos kaikille vastattaisiin.
Toki jos asia koskee sellaista mikä ei ole tärkeää kun kahdelle, voi sen kolmannen jättää viestiketjusta pois. Jos vaikka C tiedustelee B:ltä että on joukkueiden kanssa sovittu että halutaanko piortää myös joukkueen logo maalin taakse tmv. millä tiedolla A ei tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
"Olen pyytänyt häneltä suoraan, että hän pitää minut ajan tasalla. Saan töykeitä vastauksia. Olen informoinut hänen esihenkilöään. Mutta joillekin ihmisille sallitaan vaikka minkälainen käytös. Mietin, mikä olisi paras tapa toimia."
Tässä vaiheessa paras tapa toimia on vaihtaa työpaikkaa.
Ensin puhutaan esimiehen kanssa, ellei toimi niin seuraavaksi työsuojelun kanssa. Sitten harkitaan työpaikan vaihtoa.
Itse odotan tällaisen henkilön eläkkeelle jääntiä. Syy meillä tämän vaikean henkilön sekoiluun on, että hänellä ei aidosti ole ymmärrystä omasta tai lähikollegojen roolista. Toisena ongelmana, että hänellä on hyvin persoonallisia ja vahvoja satunnaisia mielipiteitä siitä, millaisia joidenkin prosessien tai linjausten pitää olla ymmärtämättä ollenkaan, että hän ei voi niistä yksin päättää, vaikka käytännössä hän niin pystyy tekemään töidensä vähäpätöisyyden vuoksi. En jaksa selittää miten asioita on ratkaistu tai ei ole ratkaistu, mutta ehdotan ap:lle, että joko vaihtaa työpaikkaa tai keskittyy muihin tehtäviin ja unohtaa tämän tiedon panttaajan. Jos hänellä on jotain aivan kriittistä tietoa, jota ap ei saa, niin sitten vain kysymään joka kerta puuttuvaa palaa ja ajoittain keskustelua esimiehen kanssa asiasta. Jos esimiestä ei kiinnosta niin silloin sun ap ei tarvitse saada sitä tietoa, vaikka se sua hyödyttäisi.