TE-toimiston kryptinen kysymys lomakkeessa
"Onko sinulla muuta yritystoiminnan aikaista toimintaa, jonka katsot osoittavan, ettei yritystoiminta estä sinua ottamasta vastaan kokoaikatyötä?"
Mitä ihmettä tuo lause tarkoittaa? Mitä voisi olla kuvatun kaltainen muu toiminta kun työskentelystä ja opiskelusta yritystoiminnan aikana kysytään tästä kysymyksestä ERIKSEEN saman sivun lomakkeella? Mitä tuohon voi lähtökohtaisesti vastata ja millainen muu toiminta on tässä hyväksyttävä vastaus?
Kummastuttaa myös mitä liitteitä tuohon hakemukseen edes vaaditaan kun mitään liitteitä ei ole hakemuksessa listattu.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä muuta teet kuin yritystoimintaa. Eli se kaikki "muu" osottaa, ettei yritystoimintaa voi laskea päätoimiseksi.
Ovelaa. Se "kaikki muu" voidaan nimenomaan katsoa kokopäiväisen tavoitettavuuden esteeksi, millä perusteella taas voidaan evätä työmarkkinatuki. Ja hakija ilmoittaa tämän TE-toimistolle ihan itse. :)
Kyllä, joten kyseinen toiminta pitäisi olla sellaista, joka on nyt loppunut (työkkärin mielestä hyväksyttävästä syystä), mutta on kuitenkin tapahtunut yhtä aikaa yritystoiminnan kanssa.
Totta. Tai mistä minä sen tiedän, miten tuokin harkitaan. Työkkäriltä kesti kahdeksan kuukautta hyväksyä minut työttömäksi työnhakijaksi. Heidän mielestään olin yrittäjä, vaikka Verohallinto oli katsonut yritystoimintani päättyneeksi ja poistanut minut rekistereistään, ja yritykselläni ei ollut ollut penniäkään tuloja yli kolmeen vuoteen. Virhe korjattiin, mutta aivan liian myöhään. Nyt minulla on aikaa kirjoitella AV-palstalla loppuikäni mihin vuorokaudenaikaan tahansa.
Siis miten niin LIIAN MYÖHÄÄN?? Liian myöhään mille? Etkö siis voinut hakea töitä, koska sut katsottiin yrittäjäksi? 😄
Laita ettei ole mitään MUUTA toimintaa.
Pitäisi kyllä pyytää tarkennus ennen kun vastaat että mikä on MUU TOIMINTA.
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuta se voi olla... no esim harrastustoimintaa, järjestötoimintaa... onhan noita asioita, joilla ihmiset täyttää aikaansa, jos ei ole mitään tärkeämpää.
En silti laittais "tiktok ja kaljoittelu" tuohon kohtaan.
Tai sitten ihan vaan lukemista, puutarhanhoitoa, käsitöiden tekemistä, urheilua, auton rassausta, nikkarointia, mökkeilyä...
Te-toimisto on kyllä nykyään kyykytystoimisto.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon voi vastata esim. näin: "En tee mitään sellaista, mikä estäisi minua ottamasta vastaan kokopäivätyötä."
Asia ei edes koske itseäni mutta luojalle ja sinulle kiitos 😂 Hyvä vastaus, en olisi tällaisena vuosien byrokratiaorjanakaan pystynyt parempaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuta se voi olla... no esim harrastustoimintaa, järjestötoimintaa... onhan noita asioita, joilla ihmiset täyttää aikaansa, jos ei ole mitään tärkeämpää.
Tai sitten ihan vaan lukemista, puutarhanhoitoa, käsitöiden tekemistä, urheilua, auton rassausta, nikkarointia, mökkeilyä...
Mutta sitten työkkäri voi tulkita että Ap:lla on autokorjaamo tai vastaava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä muuta teet kuin yritystoimintaa. Eli se kaikki "muu" osottaa, ettei yritystoimintaa voi laskea päätoimiseksi.
Ovelaa. Se "kaikki muu" voidaan nimenomaan katsoa kokopäiväisen tavoitettavuuden esteeksi, millä perusteella taas voidaan evätä työmarkkinatuki. Ja hakija ilmoittaa tämän TE-toimistolle ihan itse. :)
Kyllä, joten kyseinen toiminta pitäisi olla sellaista, joka on nyt loppunut (työkkärin mielestä hyväksyttävästä syystä), mutta on kuitenkin tapahtunut yhtä aikaa yritystoiminnan kanssa.
Totta. Tai mistä minä sen tiedän, miten tuokin harkitaan. Työkkäriltä kesti kahdeksan kuukautta hyväksyä minut työttömäksi työnhakijaksi. Heidän mielestään olin yrittäjä
"Siis miten niin LIIAN MYÖHÄÄN?? Liian myöhään mille? Etkö siis voinut hakea töitä, koska sut katsottiin yrittäjäksi? 😄"
Hainhan minä töitä, mutta en saanut. Työmarkkinatukea ei myönnetty. Kun TE-toimisto lopulta korjasi virheensä, minun talouteni oli jo romahtanut, ja sen mukana meni osa työkyvystäni ja kaikki omaisuuteni. Nyt olen melkein kuusikymppinen entinen yrittäjä, eikä työnantajia edelleenkään kiinnosta. Eläke ei kartu, ja toimeentulotuen kerjääminen tappaa.
On helppo naureskella, kun ei mistään mitään tiedä, vai mitä?
On tämä maa kyllä uskomaton hölmölä. Kaikki joustavuus työelämästä puuttuu ja kaikenlaisesta yrittämisestä rangaistaan, tämän hallituksen myötä mennyt vielä entistäkin sekommaksi. Esim. Ruotsissa toimii osa-aikatyön tekeminen oikein loistavasti ja 6h päivän tekeminen on erittäin yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta sitten työkkäri voi tulkita että Ap:lla on autokorjaamo tai vastaava.
0/5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Toimita viimeistään kuluvan kuukauden viimeiseen päivään mennessä todisteet siitä, että et ole saanut tuloja tekstiili- ja puukäsitöiden tekemisestä tai autokorjaamotoiminnasta.
Rakkain terveisin,
Työkkäri"
Vapaaehtoistoiminta yleishyödyllisessä yhteisössä voisi olla sellaista. Mutta se ei saa olla sellaista työtä, joka yleensä tehdään työsuhteessa, eli käytännössä esim. jos teet ilmaista työtä jollekin yritykselle niin se ei käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Toimita viimeistään kuluvan kuukauden viimeiseen päivään mennessä todisteet siitä, että et ole saanut tuloja tekstiili- ja puukäsitöiden tekemisestä tai autokorjaamotoiminnasta.
Rakkain terveisin,
Työkkäri"
Tai ettei lukeminen ole missään tapauksessa ollut kehittävää ja siten opiskeluksi katsottavaa... Järjestötoiminta on myös epäilyttävää, koska vapaaehtoistyö voidaan tulkita siten, että se estää ottamasta vastaan kokopäivätöitä.
"En ymmärrä kysymystä. Voitteko kääntää sen selkosuomeksi."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Tai mistä minä sen tiedän, miten tuokin harkitaan. Työkkäriltä kesti kahdeksan kuukautta hyväksyä minut työttömäksi
"Siis miten niin LIIAN MYÖHÄÄN?? Liian myöhään mille? Etkö siis voinut hakea töitä, koska sut katsottiin yrittäjäksi? 😄"
Hainhan minä töitä, mutta en saanut. Työmarkkinatukea ei myönnetty. Kun TE-toimisto lopulta korjasi virheensä, minun talouteni oli jo romahtanut, ja sen mukana meni osa työkyvystäni ja kaikki omaisuuteni. Nyt olen melkein kuusikymppinen entinen yrittäjä, eikä työnantajia edelleenkään kiinnosta. Eläke ei kartu, ja toimeentulotuen kerjääminen tappaa.
Olet saanut tuet takautuvasti ja alkuvaiheessa olet saanut toimeentulotukea työmarkkinattuen sijaan. Jos 8 kk takia elämäsi meni pilalle, ei se TE-toimiston vika ole. On paljonkin työllistymismahdollisuuksia, olisi kannattanut niitä käyttää ja edelleenkin kannattaisi, eikä olla kuin lastu laineilla ja syyttää muita siitä että ei elämässään etene.
Osattökykyinen olen minäkin, välillä jopa täysin työkyvytön mutta en luovuta, enkä syytä muita.omista ongelmistani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SVierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Tai mistä minä sen tiedän, miten tuokin harkitaan. Työkkäriltä kesti
"Olet saanut tuet takautuvasti ja alkuvaiheessa olet saanut toimeentulotukea työmarkkinattuen sijaan. Jos 8 kk takia elämäsi meni pilalle, ei se TE-toimiston vika ole. On paljonkin työllistymismahdollisuuksia, olisi kannattanut niitä käyttää ja edelleenkin kannattaisi, eikä olla kuin lastu laineilla ja syyttää muita siitä että ei elämässään etene.
Osattökykyinen olen minäkin, välillä jopa täysin työkyvytön mutta en luovuta, enkä syytä muita.omista ongelmistani."
Ennen tuota kahdeksan kuukauden jaksoa olin ollut yli kaksi vuotta kokonaan työtön ja elänyt säästöilläni - olepa hyvä ja yritä samaa. Opiskelin uuden tutkinnon ja hain koko ajan töitä. Pääsin muutamaan haastatteluun, mutta en saanut paikkaa. Kun Verohallinto puuttui siihen, ettei yrityksellä ollut tuloja, luovuin yrittäjyydestä ja pyrin työmarkkinatuelle ensimmäistä kertaa elämässäni.
Sain tuet takautuvasti ja maksoin niillä asumiskulujen rästit, mutta siinä vaiheessa olivat jo perintätoimistot penäämässä osaansa. Perintätoimistot eivät sallineet tulottomalle maksusuunnitelmaa, joten esimerkiksi kaksi 300 euron laskua ovat nyt jo kasvaneet kukin yli tuhanteen euroon ja jäävät maksamatta. Koti meni alta, ja velkaa siitä jäi. Toimeentulotukea sain satunnaisesti ja hyvin vähän. En saanut sitä ollenkaan enää sen jälkeen, kun Kela oli korjannut virheensä, koska heidän mukaansa tililläni oli käynyt monen kuukauden elämiseen riittävä summa. Kun liikuntakykyni turmeltui siinä määrin, etten pystynyt enää liikkumaan ollenkaan asuntoni ulkopuolella, työllistyminen oli TE-toimistonkin mukaan teoreettista.
Sinun asiasi ovat sujuneet sääntöjen mukaan, joten ei ole ihme, ettet hyvin tyypillisesti pysty edes kuvittelemaan sitä, miten monella tavalla ne voivat mennä vikaan. Omahyväisyytesi taas on ihan vain luonnevika.
Kompakysymys. Jos selittelet mitään yritystoimintaan viittaavaa, olet yhtäkkiä yrittäjä ilman tukia.
"Sinun asiasi ovat sujuneet sääntöjen mukaan, joten ei ole ihme, ettet hyvin tyypillisesti pysty edes kuvittelemaan sitä, miten monella tavalla ne voivat mennä vikaan. Omahyväisyytesi taas on ihan vain luonnevika."
Sääntöjen mukaan? 😄 Muilla ikäisilläni on yleensä jo 30-40 vuoden työkokemus, minulla hädin tuskin 10. Olen joutunut työkyvyttömyyden vuoksi elämään pitkään säästöillä, sairauspäivärahalla, työttömänäkin, ja olen vielä perheellinen.
Omahyväisyyskommenttisi kanssa saat katsoa peiliin. Et ole ainoa jolla on ollut elämässä ongelmia. Tunnut ajattelevan että kaikki muut elävät elämäänsä ruusuilla tanssien paitsi sinä 😄 Mutta se ei ole totta. Ehkä sen tajuaminen helpottaisi katkeruuttasi.
Vierailija kirjoitti:
"Sinun asiasi ovat sujuneet sääntöjen mukaan, joten ei ole ihme, ettet hyvin tyypillisesti pysty edes kuvittelemaan sitä, miten monella tavalla ne voivat mennä vikaan. Omahyväisyytesi taas on ihan vain luonnevika."
Sääntöjen mukaan? 😄 Muilla ikäisilläni on yleensä jo 30-40 vuoden työkokemus, minulla hädin tuskin 10. Olen joutunut työkyvyttömyyden vuoksi elämään pitkään säästöillä, sairauspäivärahalla, työttömänäkin, ja olen vielä perheellinen.
Omahyväisyyskommenttisi kanssa saat katsoa peiliin. Et ole ainoa jolla on ollut elämässä ongelmia. Tunnut ajattelevan että kaikki muut elävät elämäänsä ruusuilla tanssien paitsi sinä 😄 Mutta se ei ole totta. Ehkä sen tajuaminen helpottaisi katkeruuttasi.
Näyt kaikesta huolimatta päässeen aika helpolla, tai sitten vain ymmärryksesi ei riitä kuplasi ulkopuolelle. "Sääntöjen mukaan" tarkoittaa tässä sitä, että sinulla on ollut suojaverkkoja.
Ongelmia on monilla, mutta se ei tee tyhjäksi yhtään minun ongelmistani.
Ryhdypä muuten yrittäjäksi. Opit siinä sivussa paljon sellaista, mitä palkansaaja ei voi kuvitella, vaikka hänelle kuinka selitettäisiin.