Toimivatko ilmanviilentimet hyvin?
Lapsi joutuu opiiskelemaan kesän yksiössä, jossa on iso ikkuna etelään päin. Se on aika pätsi. Mietin, voisiko vuokra-asuntoon hankkia liikuteltavan ilmanviilentimen. Eivät ole hirveän kalliita, mutta tehokkuudesta en tiedä. Tuulettimet eivät ainakaan auta.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Itsellä paras ilman viilennin on se,että tuuletus ikkunat auki aamulla kun viileää ja sitten takaisin kiinni kun lämpötila nousee.Verhot ikkunan eteen niin sisällä noin 5-7 celcius astetta viilempää kuin ulkona.
Minä pidän ikkunat auki koko yön. Ötökkäverkot vaan ikkunoihin ja päivällä sitten ikkunat tiukasti kiinni. Lisäksi on siirrettävä ilmastointilaite, mutta otan sen käyttöön vain, jos yötuuletus ei riitiä.
Ilmanviilennin ei toimi, mutta ilmastointikoje toimii. Viilentimen saa kyllä tehtyä itse.. kylmälaukku, tietokone puhallin, 12v muuntaja,kylmäkallet ja viemäriputken pätkä. Juutuupista löytyy ohje.
Vierailija kirjoitti:
Nyt tulee niin vastakkaisia näkemyksiä, että menee pää enemmän pyörälle! 😀 Ongelma kämpässä on se, että avattava ikkuna (tavallinen, ei tuuletusräppänä) avautuu vilkasliikenteiselle tielle. Sitä ei oikein pysty pitämään auki. Melu ja pöly ovat melkoisia haittoja.
ap
Ostat kelvollisen siirrettävän ilmastointilaitteen, jos ei rahat riitä sellaiseen kaksi yksikköä (erillinen ulko- ja sisäyksikkö) sisältävään laitteeseen.
Tuo kalliimpi malli on tehokas, mutta vaatii asennuksen. Se on itse asiassa miniversio ilmalämpöpumpusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä paras ilman viilennin on se,että tuuletus ikkunat auki aamulla kun viileää ja sitten takaisin kiinni kun lämpötila nousee.Verhot ikkunan eteen niin sisällä noin 5-7 celcius astetta viilempää kuin ulkona.
Minä pidän ikkunat auki koko yön. Ötökkäverkot vaan ikkunoihin ja päivällä sitten ikkunat tiukasti kiinni. Lisäksi on siirrettävä ilmastointilaite, mutta otan sen käyttöön vain, jos yötuuletus ei riitiä.
Itsekin pitäisin yöt auki mutta asun maan tasolla ja kotona kissa. Helposti menee sellaisista läpi. Ilmastointilaite olisi kyllä ihan jees itsellekkin.
Itse aion asentaa ilmalämpöpumpun mutta harmillisesti nämä helteet alkoivat jo nyt. Oma asennus vasta 5.6.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viilennin ei missään tapauksessa. Se vaan nostaa kosteutta. Ilmastointilaite on erikseen. Ja mielellään split - tyyppiä että se kompura on kämpän ulkopuolella. Jos ei pysty niin sit modifioi yksiputkisen kaksiputkiseksi ettei tuu alipainetta. Juutuubista löytyy ohjeet.
Itse ostan nyt semmoisen asuntovaunuun tarkoitetun. Pieni ja kevyt, voi ottaa mukaan mihin vaan kun autolla liikkuu.
No nyt kommentoi sellainen, joka ei tajua fysiikasta mitään. Kosteutta nostaa ainoastaan kosteuden tuominen asuntoon. Viilentäminen nostaa suhteellista kosteusprosenttia mittarissa, mutta sillä ei ole mitään tekemistä kosteuden lisääntymisen kanssa. Kannattaa perehtyä ensin perusasioihin. Talvella, kun ulkona on pakkasta reilusti, kosteusmittari voi näyttää ulkona 100%, vaikka ilma on rutikuivaa. Tiedätkö miksi? Jos et, niin ota asiasta selvää.
T. Lvi-guru (evp.)
Kuules nyt guru. Se viilennin toimii kylmällä vedellä, eli nimenomaan tuodaan sinne sisälle.
"Ilmanviilentimen miinuspuolet
Vaikka ilmanviilennin tarjoaa energiatehokkaan ja luonnollisen tavan viilentää ilmaa, sillä on myös joitain rajoituksia. Ilmanviilennin ei pysty viilentämään huonetta yhtä tehokkaasti kuin ilmastointilaite erittäin kuumina päivinä. Se myös lisää ilman kosteutta, mikä voi aiheuttaa haittoja joillekin henkilöille tai tietyissä ympäristöissä. Lisäksi ilmanviilennin vaatii säännöllistä huoltoa, kuten vesisäiliön puhdistusta ja suodattimien vaihtoa"
Vierailija kirjoitti:
Nyt tulee niin vastakkaisia näkemyksiä, että menee pää enemmän pyörälle! 😀 Ongelma kämpässä on se, että avattava ikkuna (tavallinen, ei tuuletusräppänä) avautuu vilkasliikenteiselle tielle. Sitä ei oikein pysty pitämään auki. Melu ja pöly ovat melkoisia haittoja.
ap
No tuo on sitten ongelma, koska kyllä se kuuma ilma pitäisi saada ulos. Se ikkuna pitää hyvin suojata vaikka tuossa aiemmin sanotulla finfoamilla ja sitten voi laittaa vielä suojan ikkunaan. Pitää miettiä mitä kestää enemmän kuumuutta vai melua.
Vierailija kirjoitti:
ap
Siis sielläkö ei ole ollenkaan sellaista pientä tuuletusluukkua ikkunan sivussa? Jos noin on, se on kyllä ongelma noiden siirrettävien ilmastointilaitteiden asennuksen kanssa. Mulla on myös meluinen ja liikennepäästöinen paikka, mutta onneksi myös tuuletusluukku ikkunan sivussa. Siitälaitan ulos parvekkeelle menemään sen ilmastointilaitteen putken. Ihan vaahtomuovia vanhasta patjasta vaan tukkeeksi, johon on tehty alareunaan sen ilmastointiputken kokoinen reikä.
Kun laite ei ole käytössä, otan putken sisälle ja luukku kiinni. Eihän tuota kuitenkaan voi käytännössä laitteen melun takia voi käyttää esim. nukkuessa, vaan lähinnä niin että kuumalla säällä käytän sitä puolisen tuntia ennen nukkumaanmenoa, että saan nukahtaa mukavan viileässä, ja sitten pois. Mutta jos siellä tosiaan on pelkkä iso ikkuna vaan, niin eipä sellaista oikein ala jollain vaahtomuovilla, styroksilla tms. tukkimaan ettei lämmin ilma tule heti takaisin.
Kyllä ilmanviilennin helpottaa oloa kesällä. Kun jäädyttää vettä pakastimessa ja laittaa siihen ilmanviilentimeen vielä jääpalikoita. Eli laittaa vettä johonkin kertakäyttökippoon ja hankkii useamman jääpalikan. Kesä helteillä täytyy vaihtaa 3h välein. Niitä saa olla useampi pakkasessa.
Vierailija kirjoitti:
"Ilmanviilentimen miinuspuolet
Vaikka ilmanviilennin tarjoaa energiatehokkaan ja luonnollisen tavan viilentää ilmaa, sillä on myös joitain rajoituksia. Ilmanviilennin ei pysty viilentämään huonetta yhtä tehokkaasti kuin ilmastointilaite erittäin kuumina päivinä. Se myös lisää ilman kosteutta, mikä voi aiheuttaa haittoja joillekin henkilöille tai tietyissä ympäristöissä. Lisäksi ilmanviilennin vaatii säännöllistä huoltoa, kuten vesisäiliön puhdistusta ja suodattimien vaihtoa"
Jos ei vaihda sitä vesiastiaa säännöllisesti kylmään niin tulee ongelmia kosteuden kanssa. Kosteuttaa ilmaa lämpimällä vedellä. Käyttäjän vika ei laitteen vika. Jos ei osaa käyttää niin parempi, ettei käytä ollenkaan. Vesiastian peseminen riittää kerran parissa viikossa tai kuukaudessa. Ei tarvitse montaa kertaa pestä kesän aikana. Käytän koko kesän kerrostalossa ja koskaan ei ole ollut mitään ongelmia kosteuden kanssa. Ilmanviilennitä täytyy siirrellä olohuoneen ja makuuhuoneen välillä. Ilmanviilennin toimii, mutta vaatii vaivaa.
Mulla on just sellainen putkellinen. Eläimellistä meteliä se pitää mutta helpottaa oloa. Asunnon lämpötila laskee +28->+21 ihan tunnissa. Auttaa heti muutamassa minuutissa mutta kokonaislämpötilaa laskee tunnin sisään. Mulla pieni kaksio. Ainoa miinus on tosiaan tuo meteli mutta pakko sietää. Öisin käytän korvatulppia ja laitan sleep-moden.
Vastaus kysymykseesi: ilmanviilentimet eivät toimi. Ilmastointilaitteet toimivat, mutta ne maksavat paljon(alk. 500€-->), vievät ison tilan (ei voi laittaa nurkkaan kiinni), pitivät suht kovaa ääntä, aiheuttavat ikävää vetoa, vaativat nikkarointia ja työkaluja (poisto- ja tuloilma), eivät nimestään huolimatta ole mitenkään kätevästi siirrettävissä asennuksen jälkeen ja syövät ihan jumalattomasti sähköä!
Mutta siitä huolimatta ovat hintansa väärtejä! 🙂
(Paitsi ne halvimmat mallit jotka pitivät hirveää meteliä ja joista tulee kauhealla voimalla jääkylmä puhallus, joka ei kuitenkaan laske huonelämpötilaa)
Tyttäresi tapauksessa ongelma tosin on että jos hänen yksiössä ei ole kuin yksi iso ikkuna ilman tuuletusräppänää eikä ole parveketta, niin ainoaksi vaihtoehdoksi ilman poistoon jää mahdollinen kattoventtiili, mikä sekin on monesti ainoastaan vessassa)
Kunnon lämpöä pois heijastava pimennysverho on iso apu eteläikkunoissa, se kannattaa hommata jollei jo ole.
Vierailija kirjoitti:
Viilennin ei missään tapauksessa. Se vaan nostaa kosteutta. Ilmastointilaite on erikseen. Ja mielellään split - tyyppiä että se kompura on kämpän ulkopuolella. Jos ei pysty niin sit modifioi yksiputkisen kaksiputkiseksi ettei tuu alipainetta. Juutuubista löytyy ohjeet.
Itse ostan nyt semmoisen asuntovaunuun tarkoitetun. Pieni ja kevyt, voi ottaa mukaan mihin vaan kun autolla liikkuu.
Merkki ja malli?
Vierailija kirjoitti:
Ilmanviilennin ei toimi, mutta ilmastointikoje toimii. Viilentimen saa kyllä tehtyä itse.. kylmälaukku, tietokone puhallin, 12v muuntaja,kylmäkallet ja viemäriputken pätkä. Juutuupista löytyy ohje.
Tämä kuulostaa sellaiselta, jonka lapsi voisi väsätä itse! Tykkää rakennella tietokoneitakin. Sähköä ei saisi mennä hirveästi, koska lasku on kulutuksen mukaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Siirrettävä ilmastointilaite on hyvä, ei maksa monta sataa euroa.
Aika kovaa ääntä pitää ja jos on yksiputkinen malli niin minkä lämpimän ilman lykkää putkea pitkin ikkunanraosta ulos niin vastaavasti imee lämmintä ilmaa samasta raosta mutta eri kohdasta vastaavan määrän sisään.
Melu tosiaan on sellainen ettei nukkumisesta tule mitään jos laite samassa huoneessa.
Mun poika osti gigantista pari vuotta sitten ja on tyytyväinen. Kannattaa kysyä onko äänekäs.
ILP toimii oikein mainiosti, kiitos kysymästä. Viilentimessä ei kannata säästellä vaan ostaa kunnollinen.
Ilmalämpöpumppu on ainoa toimiva ratkaisu. Se jäähdyttää huoneiston sekä toimii ilmanpuhdistajana.
Kuinka niitä pitää huoltaa?Niissä on jotain nestettä kun lorisee😆