Miksi nykyään tehdään niin monta lasta perheeseen?
Minun nuoruudessani 70-luvulla oli normaalia, että perheessä on kaksi tai korkeintaan kolme lasta. Silloin ilmeisesti hyödynnettiin ehkäisyvälineiden olemassaolo paremmin kuin nykyään.
Kommentit (17)
Moni kokee useamman lapsen haittaavan liikaa omaa elämää.
Meillä on kolme lasta. Ikää vasta 28v, että ehtii tässä vielä pikkuisen aikaa lisääntyä jos huvittaa.
Just joo.
Meillä on viisi lasta ja kuudetta ja seitsemättä odotetaan syntyväksi helmikuun lopulla.
sellainen tilanne, että työmaailma on tyly, pätkätöitä jne., edellinen sukupolvi on hankkinut jo kämpät sun muut ja pari panostaa sitten suureen perheeseen, kun tavallaan on sille tilaa.
Mulla on tuttavapiirissä lukuisia rouvia, jotka haluaa olla aina kotona, vähintään kolmen lapsen kanssa ja toteuttaa pehmeitä arvoja. Kotiäitiys on myös in täälläpäin.
mietippä mitä niitä oli -40, -50 ja -60-luvulla... ei ollut yhtään ihmeellistä vaikka perheessä oli 6-12 lasta :)
Mummoillani on ollut 11 ja 5. Lapsuuden kodissani(70L) on 5 lasta, itselläni on vain 4
Ja yksikään MEIDÄN lapsistamme ei ole keltään katkeralta lapsettomalta pois!!
koska monet jää nykyään kokonaan lapsettomiksi. Sitten on aiempaa enemmän yhden lapsen perheitä ja isompia perheitä. 3 lasta taitaa nykyään olla sellanen standardi. Mulla tuttavapiirissä ykslapsisia (siis sellaisia, joihin ei ole toista tulossa, vanhemmat jo lapsentekoiän ohittaneita) ja 3-4- lapsisia perheitä.
Tutut akateemisia, hyvintoimeentulevia. Tuntuu, että monille tärkeää " päteä" myös lastenteossa työelämän lisäksi. Sitä " suur" perheen vanhemmuutta korostetaan joka välissä. Oikeasti monissa perheissä se arjen sujuminen on vähän niin ja näin - monet kun haluaa luoda samaan aikaan uraakin. Mutta eipä sen väliä - tärkeää olla muodissa mukana ja omata kaikki menestyksenmerkit.
miks ei. Itse tulen kuusi lapsisen perheen vanhimpana ja itsellä neljä lasta. Kaikki lapset syntyneet ennen kuin olen täyttänyt 27v. Jokainen lapsi on rakkaudella tehty.
mietippä mitä niitä oli -40, -50 ja -60-luvulla... ei ollut yhtään ihmeellistä vaikka perheessä oli 6-12 lasta :)
1950-luvulla keskimääräinen lapsiluku oli 2,2. Äitini sisaruslauma syntyi 50-60-luvuilla, heitä oli 6. Monet ihmiset päivittelivät äitini vanhemmille lasten suurta määrää. En usko, että 6-12 lasta olisi ollut kovin tavallinen määrä edes 40-60-luvuilla.
eli standardi.
Meillä tosin kaksi eikä lisää ole tulossa.
1950-luvulla keskimääräinen lapsiluku oli 2,2. Äitini sisaruslauma syntyi 50-60-luvuilla, heitä oli 6. Monet ihmiset päivittelivät äitini vanhemmille lasten suurta määrää. En usko, että 6-12 lasta olisi ollut kovin tavallinen määrä edes 40-60-luvuilla.
Missä maassa tämän ketjun kirjoittajat ja aloittaja asuvat, jos perheissä nyt enemmän lapsia kuin ennen?
Mistä tempaisit 1950-luvulle tuon 2,2 lasta?
Huomaattehan, että silloin ei ollut yleisesti ehkäisyä käytettävissä. Jos tuo tieto ei ole kirjoittajan omasta päästä, niin silloin lähde on virheellinen.
Lapsiluku putosi radikaalisti vasta 1970-luvulla, kun tuli aborttilaki. Lapset jäivät silloin jo enimmäkseen henkiin toisin kuin aiemmilla vuosikymmenillä.
Hedelmällisemmät vain rohmuavat toistenkin lapset itselleen. :´( fakta!
Miten on sinulta pois jos minä tulen helposti raskaaksi? Vaikka en olisi tehnyt yhtäkään niin ei se silti toisi sinulle lasta.
Toiset haluaa enemmän ja toiset vähemmän. Minä haluan neljännen, samoin mieheni. Ja sitten puihat poikki.
Minulla on kolme sisarusta. Isäni perheessä oli 12 lasta ja mummoni perheessä 11. Eikä olla minkään sortin uskovaisia.
40-50 luvuilla oli paljon isommat perheet kuin nykyisin. Hox siis suuret ikäluokat, joiden eläkkeitä yhä pienenevä kansa saa maksella.
Paljon lapsia on rikkailla ja köyhillä, keskituloisilla ei ole varaa.