Paljonko pyörän omistamiseen kuluu rahaa per vuosi?
Kommentit (28)
Mulla on 20 vuotta vanha naisten perustunturi lähinnä kevät-kesä-syksykäytössä, melko lyhyitä matkoja teen. Se on käytetty 2 vuotta sitten ekaa kertaa liikkeessä huollossa, muuten olen vaan rasvannut ketjuja ja tietty välillä pumpannut renkaat.
Vuosihuolto+uudet ketjut+ohjainkannattimen vaihto, 200 euroa.
Sähkö-avusteinen fatbike.
Työmatkapyöräilen kesät talvet ja käytän kerran vuodessa huollossa ja kahdesti renkaat vaihtamassa. Välissä huollan pikkujuttuja itse tarpeen mukaan. Noihin menee se 150~e vuodessa. Joskus jos pitää osia uusia niin voi olla vähän enemmän.
Asun maalla, pitkän soratien päässä. Tai no on siinä sepeliä ja murskettakin välillä. Noin taustatiedoksi.
Olen pyöräillyt 48 vuotta. Koskaan ei ole mennyt pyöränkumi puhki, vanhuuttaan hapertunut on joku kai. Lapsuudenpyörään piti ostaa se sellainen turvaviiri, minkä sai taitettua sivulle sojottamaan. Ettei autot aja liian läheltä, kai se sen takia oli? Sit sain tädin vanhan 5-vaihteisen pyörän, jossa oli käsijarru, jouduin vaihtamaan siihen kerran sen käsijarrun.
15-vuotiaana sain ihan uuden Tunturin pyörän, siihen olen joutunut vaihtamaan vaihdevaijerin kertaalleen. Pari mustekalaa (siis niitä rautakoukulla varustettuja kumilenksuja) olen kuluttanut takaritsille tavaroita pakatessani. Ostin etuvalon, se maksoi ehkä 25mk. Siitä on kauan, mutta ei mulla olisi ollut tuon enempää rahaa silloin käytössäni.
Tuo pyörä on edelleen, siinä on samat renkaat kuin ostaessa, yksi venttiilinhattu joo on vaihdettu, kun se oli hävinnyt. Että mitäs tosta nyt tulisi, ehkä euron per vuosi? Tänä vuonna voi mennä taas lähemmäs 5 euroa, kun pitää rasvata ketjut paremmin ja ostaa ehkä uusi takavalo (patterilla toimiva punainen valo).
Kerran vuodessa käytän vuosihuollossa jossa käyvät pyörän läpi, huoltavat ja uusivat tarpeelliset osat esim. jarrupalat. Itse en tee mitään. Noin 150 euroa tähän menee eikä ole ollut tarvetta muuhun huoltoon ja pyörä aina priimakunnossa. Ajan aika paljon, maastopyörä kyseessä. Varmaan harvemmallakin huoltovälillä menisi joten kuten mutta mielestäni 150 e vuodessa ei ole paljoa kun pyörä on pääasiallinen liikkumisväline.
Ei noissa taida olla mitään kiinteistöveron kaltaisia juttuja.
90-luvulla ostettuun kolmivaihteiseen piti vaihtaa kumit ekaa kertaa viime kesänä eli noin 30€ mennyt 30 vuoden aikana. Öljyä ketjuihin on saanut naapurin pullosta.
Huollan itse pyöräni,kulut tulee ainoastaan osista joita tarvii vaihtaa,joskus kulut on nolla.