Käytetäänkö kansallispuvun alla alusvaatteita? Nykyään siis. Tai historianelävöittäjät keskiaikamarkkinoilla?
Ennen vanhaanhan naisen alusvaate oli pitkä paita+alushame, jotka kansallispukuun kuuluivat. Miehillä oli pitkä paita ja kai pitkät kalsarit?
Miten te nykyään kansallispukua käyttävät, laitatteko hameen alle tavalliset liivit ja pikkarit vai oletteko ilman?
Ja ei, en ole mikään limainen setämies kyselemässä, vaan ihan nainen joka mietiskelee alusvaatteiden heivaamista kesäksi, kun ne hiostaa ja tekee ihottumaa. Ja mietin että jos kansallispukutyypit saavat säädyllisyytensä säilymään, ehkä minäkin saisin.
Kommentit (23)
Olen harrastanut kansantanssia n. 30 vuotta, ja pukujen käyttö tuttua. Kaikilla on aina ollut normaalit alusvaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ainetta alusvaatteesi ovat, jos ne saavat aikaan ihottumaa, mutta muut vaatteet eivät?
Alusvaatteissa on AINA elastaania, ja usein myös tekokuituja.
Tekevät minulle molemmat ihottumaa, jos vähänkin hikoilen. Ja olen kova hikoamaan. (Ja ei, en ole lihava, kun se on tietysti jonkun seuraava väittämä. Meillä vaan on suvussa liikahikoilua, monelta hikirauhasia poistettu kainaloista. Minä vaan en hikoa kainaloista vaan joka paikasta muualta.)
On tosi ärsyttävää jos löytää vaikka pikkarit joissa lukee "100% puuvillaa". Ostat, pidät, ihmettelet kutinaa nivusissasi. Siellä on iho vereslihalla ja kun katsos pöksyjä tarkemmin, huomaat että niissä on sittenkin sellaista "elastaanipitsiä" jalantiessä. Miten voidaan myydä 100 % puuvillana sellaista, kysyn vaan?
Rintaliiveissä ärsyttää myös hakaset
Ei tarvitse huutaa, kyllä kaikki tuon tietävät. Sinänsä nykymateriaalit ovat yleensä niin huonolaatuisia, että aivan turha hakea saumoihin kestävyyttä. Saumat kestää pidempään kuin itse vaate.
Toisekseen, en sanonut olevani allerginen vaan saavani ihottumaa. Se, että jokin asia saa atopian äitymään, ei tarkoita että sille olisi allerginen. Mekanismi on eri.
ap
https://www.kappahl.com/fi-fi/naiset/shortsit/pellavashortsit/327494?_g…
Kävisikö ap tuontapainen setti alusvaatteeksi? Jos et kaipaa niinkään tukea, vaan vain tietoisuutta siitä, että on alusvaatteet?