Opettajien muistaminen
Tuossa ikivanhassa tavassa ei ole mitään järkeä! Ketä muuta palkansaajaa muistetaan pitkien lomien lisäksi vielä lahjoilla joka vuosi, kaksikin kertaa vuodessa, jouluna ja keväällä. Ihan käsittämätöntä vanhempien keksimä järjetön tapa.
Lisää myös eriarvoisuutta oppilaiden kesken koska kaikilla ei ole varaa ostaa lahjaa. Kiitos riittää. Se on hyvä tapa.
Kommentit (24)
Ei se ikivanha tapa ole kuin Aku Ankassa, jossa pojat veivät opettajalle omenoita. Ei minun kouluaikoina viime vuosituhannella viety mitään opettajille. Omien lasten kouluaikoina oli vain koulusta pois lähtiessä opettajalle jotain pientä.
Kun olin itse opettajana vähän myöhemmin, viimeksi n. 10 vuotta sitten, lahjonta oli kovin vaatimatonta, onneksi. Sain jotain hyvin pientä ehkä parilta oppilaalta alakoulussa, lukiossa ja yläkoulussa en sitäkään.
Onko opettajilla mitään virallista rajaa, minkä arvoisen lahjan voi ottaa vastaan? Monilla virkamiehillä ja käsittääkseni hoitoalalla siinä on joku rajoitus.
Ei ole pakko muistaa, mutta saa, jos haluaa. Kaikki eivät ole perusnegatiivisia asenteessa opettajaan. Vaikka opettajat ovat monien mielestä laiskoja, ahneita, puolueellisia, vähätöisiä, joilla ovat aivan kohtuuttomat lomat, lyhyt työaika ja hyvä palkka, ovat monet opettajat auttaneet oppilaita elämässä eteenpäin.
Se on höpöpuhetta, ettei muiden ammattien harjoittajia muisteta *asiakkaiden* puolelta. Lääkärit saavat lahjoja myös potilailtaan usein, samoin hoitajat. Monet terapeutit saavat lahjoja asiakkailtaan terapiasuhteen ( oli kyseessä puhe- tai toimintaterapeutti tai joku muu) päättyessä. Meillä taannoin postimies jakoi vuosikausia postit luukusta sisälle senkin jälkeen, kun aluella oli siirrytty laatikkokantoon, kun muisti jouluna konvehtirasialla tai pienellä viina-, viski-, likööri- tai konjakkipullolla.
Vai vielä näille rikkaille ja yläluokkaisille elitisteille pitäsi köyhän viedä lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Onko opettajilla mitään virallista rajaa, minkä arvoisen lahjan voi ottaa vastaan? Monilla virkamiehillä ja käsittääkseni hoitoalalla siinä on joku rajoitus.
Eikös siitä vuosi-kaksi sitten ollut verotus vääntöä, kuka ehtii etsimään!
itse tosiaan sain vain jotain pientä, kynttilää, korttia jne suklaata. Ihan hyvä.
"ope" saa palkkaa, ei tartte muuta.
Vaikka AP sanoi rahasta, e se ole siitä kiinni, omatekemä kortti ei ole kallis.
Ei ole ikinä muistettu mitään opettajia meidän perheessä.
Ei meilläkään mitään lahjoja viety. Lapsetkin vei vain yhdelle lemppariopelle jotain pientä kun ala-aste päättyi
Tuttu opettaja kertoi heittävänsä kaikki oppilailta saamansa lahjat roskiin.
Opettajat ja papit, papit ja opettajat. Kaksi yläluokkaista ja pilalle hemmoteltua ammattiryhmää.
Vierailija kirjoitti:
Vai vielä näille rikkaille ja yläluokkaisille elitisteille pitäsi köyhän viedä lahjoja.
Missä oikein olet koulusi käynyt jos opettajat ovat tuollaisia. Vai oletko edes käynyt
Vierailija kirjoitti:
Tiedän että tämä jakaa mielipiteet mutta tuo on minun kantani, piste.
Muistan itse vain hyviä opettajia. Ei ole tullut vielä vastaan.
Miten te jaksatte tästä samasta aiheesta provota joka joulu ja kevät? Hohhoijaa.
Suvivirren veisuu lähestyy ja aina samaan aikaan nostaa opeviha päätään. Kuolkaa kateuteenne te moukat. Opet muistaa hyvällä niitä lapsia, jotka tuovat jotakin. Heidät on hyvin kasvatettu. Kiittämättömiä ei eli lapsillenne kostatte jos opettajia vihaa.
Vierailija kirjoitti:
Suvivirren veisuu lähestyy ja aina samaan aikaan nostaa opeviha päätään. Kuolkaa kateuteenne te moukat. Opet muistaa hyvällä niitä lapsia, jotka tuovat jotakin. Heidät on hyvin kasvatettu. Kiittämättömiä ei eli lapsillenne kostatte jos opettajia vihaa.
Eli lahjonnalla hyvien arvosanojen ääreen.
Pienenä ne luokkaerot jo luodaan, eliitin penskat ostavat itselleen hyvän tulevaisuuden ja hyvistä, mutta köyhistä, perheistä tulevien lasten elämä tuhotaan opettajien toimesta jo alkumetreillä.
Hävetkää elitistiporsaat!
Vierailija kirjoitti:
Opettajat ja papit, papit ja opettajat. Kaksi yläluokkaista ja pilalle hemmoteltua ammattiryhmää.
Mikähän siinä muuten on, että "töissään" kaikkein helpoimmalla pääsevät ja parhaat edut kuittaavat pullasorsat ovat kovimpia kitisijöitä?
Tyttäreni, opettaja oli sanonut omille oppilailleen, että jos haluaa jotenkin muistaa, niin toivoo itsetehtyä korttia, ei muuta. Tytär toivoo, että tämän myötä lahja olisi kaikilta samanarvoinen, eikä kenenkään tarvii stressata rahasta tai lahjan miellyttävyydestä. Hänelle tärkeä arvo on yhdenvertaisuus.
Meillä on viety esim suklaakonvehteja yms mitä opettaja voi sitte jättää kahvi huoneeseen tarjolle. Ainakin omasta kokemuksesta nää ei jää turhaan pyörii nurkkiin, jos ei muuta niin siivoojat syö mielellään kesän aikana työskennellessään.
Ei kai niille saakkaan mitään kallista antaa lai mukaan, vaan voidaan ajatella et silloin opettajaa yritetään lahjoa antamaan parempia numeroita. Esimerkiksi satasen kuohari tai kellolahja on jo selkeää lahjontaa, eli rikos! Joku voi aina kannella tai ilmoittaa näistä poliisille.
Yhdessä ostettuun lahjaan pitää laittaa koko luokan tunnus ilman henkilötietoja, ettei joku ( köyhä )penska jää tästä paitsioon jos vanhemmat ei maksa yhteiskolehtia.
Minä en ainakaan heitä mitään menemään. Ja jokainen lahja on samanarvoinen, oli se sitten kukka tai itse tehty kortti. Ostelen oppilailleni karkkia ja hankin tarroja jne omilla rahoilla pitkin vuotta. Ei tarvi muistaa, ei ole pakko. Itse olen muistanut omien lasten opeja kun ovat olleet pikään, tai erityisen kivoja.
Tiedän että tämä jakaa mielipiteet mutta tuo on minun kantani, piste.