Paluumuuttajana väsyn Suomeen 10 vuodessa... jopa nopeamminkin.
Kun joskus asuin ulkomailla (useammankin kerran yht. yli 10 v) niin Suomesta aloin kaipamaan kotiani ja kotiseutua, jossa olen asunut pääosan elämästä. Luontoa, kieltä ja ja muka kivoja ihmisiä, toimivaa yhteiskuntaa jne.
Muutaman vuoden päästä huomaa, että kotiani rakastan ja luontokin on ok. Kuitenkin yhteiskunta Suomessa alkaa olla "rasittava", koska se ei toimi, on hidas, yrittää viedä tulosi veroilla ym. pakkomaksuilla, hitaat prosessit ja aivopesevä yhteiskunta, jossa kaikkien pitäisi olla samaa mieltä.
Sitten ihmiset. En tiedä johtuuko äidinkielestä, mutta suomalaiset ihmiset voivat olla periaatteessa ystävällisiä, mutta puheissa on veemäinen takavire ja ihmisten saaminen huonolle tuulelle tuntuu olevan hyvin monen ihmisen motiivi. Oma lukunsa on narsistimaiset ihmiset, joiden touhu tuntuu olevan jatkuvaa hätää ettei häntä nyt arvosteta ja muisteta tarpeeksi.
Muutamassa muutamassa ulkomaassa asuneena elämä sujui siellä melko tasapainoisesti, ihmiset eivät veetuilleet tahallaan toisilleen, tervehdittiin aina, vanhahkoilla yhteiskuntatoiminnoilla asiat sujuivat ja yleensä nopeammin kuin Suomessa. Lisäksi tulosi sait pitää melko hyvin ja hintataso pysyi kurissa kilpailulla jopa rajojen yli.
Onneksi on vielä asunto ulkomailla ja eläkkeeseekään ei enää pitkä matka. Jatkossa max. 6 kk Suomessa ja toivottavasti lapset pärjää jo aikuisiällä.
Kohtalotovereita?
Kommentit (106)
Suomessa ihmiset antavat tilaa toisilleen. Itse palasin tänne ihan mielelläni. Ulkoilumaastot on lähellä eikä ihmisiä ole niin paljon, että tungos alkaisi joka paikassa ahdistaa. Se täytyy kyllä sanoa, että ilmapiiri täällä on muuttunut viidessätoista vuodessa huonoon suuntaan, mutta tämä on kyllä tapahtunut monessa muussakin maassa, joten ei se pelkästään Suomen ongelma ole. Introvertille tämä on kyllä monesti maailman paras maa.
Vierailija kirjoitti:
"Minä palasin synnyinmaahani siksi, että fysiikkani ei kestänyt enää pahenevia helteitä ja ilmansaasteita."
Suomen hyviä puolia ovatkin mm. viileä ja puhdas ilma. Ja puhdasta vettä riittää.
Nautin reissuista, mutta SUomeen on aina kiva palata.
Niin, Suomen luonto, puhdas ilma ja kohtuulämmin kesä ovat täällä parasta.
Yhteiskunta "palveluineen" ja negaa pursuavine ihmisineen ovat sitten miinuspuolta.
Kuten myös kauhupakkastalvet: pitkä, pimeä, kylmä kaamosaika! 🥶
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tulit? Mikset pysynyt tylysti poissa ja jättänyt Suomea ihan rauhaan?
Suomi merkitsee lompakkoa. Palataan kuin kassalle, kun ei saa samoja etuja kun vanhenee tai sairastuu. Vaikka muualla ollaan muka niin mainioita ja aurinko paistaa.
Lähes jokaisessa maassa on paikallinen (työ)eläkejärjestelmä, ja lähes kaikissa euroopan maissa on parempi terveyden- ja vanhustenhoito kuin suomessa. Että mitkähän ne edut oikein mielestäsi ovat, joiden takia pitäisi muuttaa takaisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi merkitsee lompakkoa. Palataan kuin kassalle, kun ei saa samoja etuja kun vanhenee tai sairastuu. Vaikka muualla ollaan muka niin mainioita ja aurinko paistaa.
Voi voi mitkä luulot sinulla on. Mitähän etuja ne ovat joita lompakoksi mainitset? Kerro ne edut tänne. En ole ap, mutta asunut ulkomailla kymmeniä vuosia, parissa maassa.
"Ulkomailla, parissa maassa" 😂
Suomi = yksi maa. Sanonta 'asua ulkomailla' ei tarkoita välttämättä kuin yhtä maata sekään. Oikeammin
Ei voi tietää, kuka on mitäkin kirjoittanut, jos ei kommentoi rekisteröidyllä nimimerkillä.
Ymmärrän itse tuon, ettei kerrota tarkemmin omasta asuinpaikasta. Sehän vasta innostaisi nettkiusaajat ja muut ilkkujat rääpimään sitä omaa maatasi! Ilman omaa kokemusta vaan mutu- ja skandaalilähteillä perustellen.
Saksaa moni ei uskalla ilkkua, kun on hyvämaineinen.
Jos itse kerron asuneeni Norsunluurannikolla ja Australian takamailla, mitä mielikuvia se herättää? Olen asunut pisimpään kumminkin toisessa EU-maassa. 😏
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä enkä usko. Asun ulkomailla koska lasteni perheet asuvat täällä ja ovat tottakai minulle kaikkien läheisimmät ja rakkaimmat. Mutta kun olen Suomessa (3 kertaa vuodessa yleensä, pidempiäkin aikoja) koen Suomen kauttaaltaan positiivisena.
Niin, käyt lomalla Suomessa. Lomalla kaikki on toisin, ei tarvitse kohdata arjen rutiineja, byrokratiaa jne. Läheisetkin on ystävällisiä kun tietävät, että olet paikalla vain hetken. Tähän päälle oma asenne, se loma asenne.
Vierailija kirjoitti:
Katsoisin peiliin, jos sinua jatkuvasti yritetään loukata ja saada pahalle mielelle.
Juuri tätä tapausta emme tunne, mutta kyllä jotain voi suututtaa pelkästään se että toinen voi normaalisti. Sekin että toinen on yleensä päässyt lähtemään pois Suomesta, pois ympyröistä voi herättää kateutta. Kun jotkut ihmiset kokee toiset peileinä, ja kokee riittämättömyyttä jos itse tuntee jumittavansa.
Tietysti maantieteellinen sijainti vaikuttaa. On vieläkin vanhempia ihmisiä jotka ei osaa englantia. Ehkä netti auttaa nuorempaa sukupolvea. Toivottavasti jokainen löytää oman polkunsa.
Minua surettaa kun en sairauksien takia päässyt nuorena lähtemään, mutta en kadehdi vaan suren hiljaa. Kuitenkaan sillä missä juttukaverit on asuneet ja käyneet, ei ole niin väliä kuin sillä, minkälainen ihminen hän on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi voi mitkä luulot sinulla on. Mitähän etuja ne ovat joita lompakoksi mainitset? Kerro ne edut tänne. En ole ap, mutta asunut ulkomailla kymmeniä vuosia, parissa maassa.
"Ulkomailla, parissa maassa" 😂
Niin juuri. Olen asunut suurimman ajan Saksassa, sieltä työkomennuksella muuta kerta kahdeksi vuodeksi: Luxemburg ja Sveits
Suomen julkinen terveydenhuolto ei korvaa implantteja oikeastaan ikinä, eli edes odotus ei olisi auttanut. Itse olisi kaikki pitänyt maksaa yksityisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Minä palasin synnyinmaahani siksi, että fysiikkani ei kestänyt enää pahenevia helteitä ja ilmansaasteita."
Suomen hyviä puolia ovatkin mm. viileä ja puhdas ilma. Ja puhdasta vettä riittää.
Niin, Suomen luonto, puhdas ilma ja kohtuulämmin kesä ovat täällä parasta.
Yhteiskunta "palveluineen" ja negaa pursuavine ihmisineen ovat sitten miinuspuolta.
Kuten myös kauhupakkastalvet: pitkä, pimeä, kylmä kaamosaika! 🥶
Sinä kuulut niihin "negaa pursuaviin ihmisiin".
Minä en ymmärrä näitä "Suomen puhdas ilma"-väitteitä. Toki jossain Muoniossa varmaan on puhdas ilma, mutta kaupungeissa yleensä ei. Suomessa kaupungit usein suunnitellaan niin, että vilkasliikenteisimpiin risteyksiin laitetaan päiväkoti tai alakoulu, tai jos tämä ei ole mahdollista, sitten opiskeluasuntoja. Itse asun paikassa, jossa puolen kilometrin säteellä kolme väylää, joissa enemmän kuin 80 000 autoa per päivä. Ilmanlaatu todella huono. Samanlaisissa ilmanlaatuoloissa Suomessa asuu arvioiden mukaan miljoona ihmistä. Julkinen liikenne on loistava tällä alueella, mutta silti vaan ihmiset ajavat yksin omissa diesel-autoissaan joka paikkaan, pilaten kaupunkilaisten hengitysilman.
Ihan kuule omista vanhemmistani tiedän. Toinen sairastui jo toistamiseen sepsikseen eikä ollut oman kaupungin eikä myöskään naapurikaupungin sairaalassa yhtään sairaalapaikkaa! Niinpä muutenkin monisairas vanhus sysättiin kotiin toisen sairaan vanhuksen hoidettavaksi ja lääkittäväksi. Sairaanhoitaja joutui sitten käy kolme kertaa vuorokaudessa pistämässä lääkkeet suoneen.
ensimmäisen sepsiksen kohdalla jouduin lentämään Suomeen ja todellakin löin melkein nyrkkiä pöytään, että todella sairas vanhus saatiin hoitoon, siinä kuluikin sitten pari kk sairaalassa, josta viimeinkin löytyi paikka, ei tosin oman kaupungin alueelta, mikä taas rajoitti puolison käyntejä sairaalassa katsomassa. Tätä on kuule nykyinen hyvinvointi-Suomi!
Vanhainkotiin, tai mitä ne nykyään on nimeltään, pääsystä on turha edes haaveilla. Ystäväni äiti on dementikko, joka haahuilee ties missä, ei saa hoitopaikkaa saman hyvinvointikeskuksen alueella, kotihoito käy 4 x/vrk - jos käy, aina välillä ovat unohtaneet, vanhus ilman vaatteita ja ruokaa. Toisen ystäväni kohdalla sama tilanne.
Ole sinä vaan lopen kyllästynyt, mutta älä hemmetissä nimittele toisia vajaaälyisiksi, kun et näköjään itse ymmärrä asioista hölkäsen pölähtävää ja ilmeisesti kuvittelet asuvasi onnelassa.
Edellinen oli vastaus viestiin 38/91, palstan lainaus näköjään toimii miten sattuu. Sekin vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne kaikki takaisin palaa, ainakin siinä vaiheessa kun sairastuu tai nykyisessä maassa alkaa levottomuudet tms sontaa mitä Suomessa ei ilmene.
Älä nyt höpäjä. Minun nykyinen asuinmaani on turvallinen ja terveyden- ja sairaanhoito on paljon paremmalla tolalla kuin Suomessa. Asuttuani lähes 30 v. muualla, eri maissa, viimeiset 25 vuotta nykyisessä asuinmaassani, en näe mitään syytä, miksi palaisin Suomeen. Kaikki lapseni ja lapsenlapseni asuvat myös täällä eivätkä ole Suomeen muuttamassa missään tapauksessa.
Mistä kumpuaa tämä ihmeellinen käsitys, että Suomessa on kaikki paremmin? Nytkin itärajan takana uhitellaan koko ajan. Sairaalapaikkoja tai vanhustenhuoltopaikkoja ei ole ollenkaan riittävästi. Jopa todella sairaat vanhukset sysätään kotiin yhtä vanhan puolison hoidettavaksi.
Vaik
Tämä on hauska. Kun itse on ilmeisesti jämähtänyt siihen koti-työpaikka-kauppa-kolmioon, on vaikea uskoa, että muiden elämä on muualla. Lähdin ensimmäisen kerran ulkomaille töihin tuoreena ylioppilaana ja sen jälkeen olen muuttanut maasta toiseen yli kymmenen kertaa, kunnes jäin aloilleni silloin 25 v. sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on, että palstan ulkosuomalaiset eivät koskaan kerro missä ihanassa maassa he asuvat? Aloittajakin kertoo ylpeänä asuneensa kolmessa maassa Suomen lisäksi, mutta olettakaamme sitten, että maat ovat Peru, Sudan ja Jugoslavia, kun hän enempää kerro.
Tuo on totta. Ainoat, jotka kertovat asuinmaansa, ovat USA:ssa (oletettavasti) asuvat, eikä heiltäkään irtoa osavaltiota eikä ilmansuuntaa. Vanhalla mantereella taas yksityiskohtaisinta on "suuri keskieurooppalainen kaupunki". Aina kaikki on paremmin kuin Suomessa, mutta sen tarkemmin ei kerrota.
Ainakin minä olen tällä palstalla useaan otteeseen kertonut, että työrupeamani 40 vuotta tein ja asuin Saksassa. Näinä vuosina oli pari ulkomaan oleskelua työn puolesta ne olivat Luxemburg ja Sveitsi. El
Ei mikään maa ole täydellinen, mutta kertomatta jättäminen varmaan monen kohdalla liittyy asumiseen pienessä tai harvinaisessa maassa, jolloin ei halua tulla tunnistetuksi, riippuen siitä, paljonko on kertonut ja kuinka hyvin tutut osaavat yhdistellä asioita.
Nykyinen asuinmaani" 😂
Niin? Olen asunut Saksassa, Tanskassa, Sveitsissä, Espanjassa ja Belgiassa. Nykyisin minulla on kaksi kotia, joista kumpikaan ei Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En tiedä johtuuko äidinkielestä, mutta suomalaiset ihmiset voivat olla periaatteessa ystävällisiä, mutta puheissa on veemäinen takavire"
Vieraan kielen kohdalla sinä vain et huomaa niitä pieniä sävyjä, jotka äidinkielessäsi osaat tulkita suuntaan jos toiseenkin.
Tämäkin on totta, mutta monessa maassa / kielessä epäystävällisyys kerrotaan aika suoraan toisin kuin Suomessa. Ja se unohdetaan myös nopeasti molemmin puolin, koska se koskee yleensä vain sitä hetkeä.
Ainakaan ette Aasian maista puhu. Eikä Yhdysvalloissakaan (small talkin kotimaassa) tuo pidä paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kohta 30 v asunut ulkomailla. Vierailut suomeen ovat näyttäneet sen että paluuta ei ole. En jaksa henkistä ilmapiiria suomessa Eli en palaa eläkkeelläkään suomeen.
Eläkkeiden maksu ulkomaille lopetetaan. Pakkaapa kimpsusi ja valmistaudu paluuseen. Opitpahan!
Hei tämä tapaus on oletettavasti kerännyt eläkettäänkin ulkomailla paikallisilla ehdoilla. Ulkomaille voi päätyä ihan vain olematta suomalaisten firmojen lähettämänä. Joten miten eläke Suomesta?
Työeläkkeet maksetaan jatkossakin ulkomaille, kansaneläkettä ehkä ei. Jos on ikänsä tehnyt töitä kotimaassa tai ulkomailla, tuskin olisi kansaneläkettä saamassa.
Eli periaatteessa vihaat Suomen verotusta, eli hyvinvointiyhteiskuntaa.
Sitten pitää mennä johonkin Britanniaan tai USA:han, missä jokainen pitää huolta itsestään, ja opettelee teeskentelemään ystävällistä lapsesta asti, vaikka oikeasti vihaisi ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Itse asun paikassa, jossa puolen kilometrin säteellä kolme väylää, joissa enemmän kuin 80 000 autoa per päivä. Ilmanlaatu todella huono.
Säätiedotuksissa kerrotaan usein myös ilmanlaatu, eikä missään ole "todella huono" koko ajan.
Olen asunut neljässä eri maassa. Suomessa on kaikki muut asiat paremmin kuin muualla mutta en ymmärrä miksi suomalaiset pelkää muita ihmisiä?