Paluumuuttajana väsyn Suomeen 10 vuodessa... jopa nopeamminkin.
Kun joskus asuin ulkomailla (useammankin kerran yht. yli 10 v) niin Suomesta aloin kaipamaan kotiani ja kotiseutua, jossa olen asunut pääosan elämästä. Luontoa, kieltä ja ja muka kivoja ihmisiä, toimivaa yhteiskuntaa jne.
Muutaman vuoden päästä huomaa, että kotiani rakastan ja luontokin on ok. Kuitenkin yhteiskunta Suomessa alkaa olla "rasittava", koska se ei toimi, on hidas, yrittää viedä tulosi veroilla ym. pakkomaksuilla, hitaat prosessit ja aivopesevä yhteiskunta, jossa kaikkien pitäisi olla samaa mieltä.
Sitten ihmiset. En tiedä johtuuko äidinkielestä, mutta suomalaiset ihmiset voivat olla periaatteessa ystävällisiä, mutta puheissa on veemäinen takavire ja ihmisten saaminen huonolle tuulelle tuntuu olevan hyvin monen ihmisen motiivi. Oma lukunsa on narsistimaiset ihmiset, joiden touhu tuntuu olevan jatkuvaa hätää ettei häntä nyt arvosteta ja muisteta tarpeeksi.
Muutamassa muutamassa ulkomaassa asuneena elämä sujui siellä melko tasapainoisesti, ihmiset eivät veetuilleet tahallaan toisilleen, tervehdittiin aina, vanhahkoilla yhteiskuntatoiminnoilla asiat sujuivat ja yleensä nopeammin kuin Suomessa. Lisäksi tulosi sait pitää melko hyvin ja hintataso pysyi kurissa kilpailulla jopa rajojen yli.
Onneksi on vielä asunto ulkomailla ja eläkkeeseekään ei enää pitkä matka. Jatkossa max. 6 kk Suomessa ja toivottavasti lapset pärjää jo aikuisiällä.
Kohtalotovereita?
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne kaikki takaisin palaa, ainakin siinä vaiheessa kun sairastuu tai nykyisessä maassa alkaa levottomuudet tms sontaa mitä Suomessa ei ilmene.
Suomessa eletään edelleen siinä uskossa, ettei muualla ole hyvää ja edullista terveydenhoitoa. Ameriikasta palanneiden kauhutarinat elävät sitkeässä.
Ja tunnetusti Suomi-hölmölle ei ole kuin se Yhdysvallat ulkomaana. No on niinku Eurooppa tietysti, mutta sielläkään ei ole kuulemma sairaanhoitoa kuten Suomessa.
DDR elää suomalaisissa ja kaikki muurin takana oleva on hankalasti käsitettävää ja siksi pelottavaa
Tuo on myös persoonakysymys. Osa suomalaisista on ujoja introverttejä ja he löytävät täältä parhaimmillaan itselleen hyvän ympäristön ja elämäntavan. Toiset kaipaavat taas ihan jotain muuta.
Ihmispaljous voi kuormittaa itsessään,samoin melu ja muut tuollaiset. Matkan ajan toki voi olla vain stimuloivaa.
Mutta onhan niitä monenlaisia ympäristöjä toki kaikkialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on, että palstan ulkosuomalaiset eivät koskaan kerro missä ihanassa maassa he asuvat? Aloittajakin kertoo ylpeänä asuneensa kolmessa maassa Suomen lisäksi, mutta olettakaamme sitten, että maat ovat Peru, Sudan ja Jugoslavia, kun hän enempää kerro.
Tuo on totta. Ainoat, jotka kertovat asuinmaansa, ovat USA:ssa (oletettavasti) asuvat, eikä heiltäkään irtoa osavaltiota eikä ilmansuuntaa. Vanhalla mantereella taas yksityiskohtaisinta on "suuri keskieurooppalainen kaupunki". Aina kaikki on paremmin kuin Suomessa, mutta sen tarkemmin ei kerrota.
Ainakin minä olen tällä palstalla useaan otteeseen kertonut, että työrupeamani 40 vuotta tein ja asuin Saksassa. Näinä vuosina oli pari ulkomaan oleskelua työn puolesta ne olivat Luxemburg ja Sveitsi. Eläkkeelle päästyäni muutin Italiaan, tarkemmin To
Olet poikkeus, siis kertojien joukossa.
Kertomatta jättämisellä postaajat yrittävät välttää kritiikin, joka todennäköisesti kohdistettaisiin heidän epätäydelliseen maahan.
Koska mikään maa ei ole täydellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tulit? Mikset pysynyt tylysti poissa ja jättänyt Suomea ihan rauhaan?
Suomi merkitsee lompakkoa. Palataan kuin kassalle, kun ei saa samoja etuja kun vanhenee tai sairastuu. Vaikka muualla ollaan muka niin mainioita ja aurinko paistaa.
Huooh. Monessa ulkomaassa terveydenhoito on sekä määrän että laadun puolesta parempaa kuin Suomessa. Julkiselle pääsee 0-1 pv odotusajalla, myös erikoislääkäriin. Ja yksityiset lääkärit ovat huomattavan edullisia Suomeen verrattuna.
Minä palasin synnyinmaahani siksi, että fysiikkani ei kestänyt enää pahenevia helteitä ja ilmansaasteita. Saan pelkkää työeläkettä, jota Suomi verotti silloinkin, kun asuin vakituisesti ulkomaassa. Eli tuloni eivät muuttuneet miksikään. Sen sijaan lähes kaikki palvelut heikke
Olisihan sitä muitakin viileän ilmaston maita ollut.
Revi siitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kohta 30 v asunut ulkomailla. Vierailut suomeen ovat näyttäneet sen että paluuta ei ole. En jaksa henkistä ilmapiiria suomessa Eli en palaa eläkkeelläkään suomeen.
Saanko mielenkiinnosta kysyä, missä asut? Millaisena koet Suomen ilmapiirin asuinpaikkaasi verrattuna?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi merkitsee lompakkoa. Palataan kuin kassalle, kun ei saa samoja etuja kun vanhenee tai sairastuu. Vaikka muualla ollaan muka niin mainioita ja aurinko paistaa.
Voi voi mitkä luulot sinulla on. Mitähän etuja ne ovat joita lompakoksi mainitset? Kerro ne edut tänne. En ole ap, mutta asunut ulkomailla kymmeniä vuosia, parissa maassa.
"Ulkomailla, parissa maassa" 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne kaikki takaisin palaa, ainakin siinä vaiheessa kun sairastuu tai nykyisessä maassa alkaa levottomuudet tms sontaa mitä Suomessa ei ilmene.
Älä nyt höpäjä. Minun nykyinen asuinmaani on turvallinen ja terveyden- ja sairaanhoito on paljon paremmalla tolalla kuin Suomessa. Asuttuani lähes 30 v. muualla, eri maissa, viimeiset 25 vuotta nykyisessä asuinmaassani, en näe mitään syytä, miksi palaisin Suomeen. Kaikki lapseni ja lapsenlapseni asuvat myös täällä eivätkä ole Suomeen muuttamassa missään tapauksessa.
Mistä kumpuaa tämä ihmeellinen käsitys, että Suomessa on kaikki paremmin? Nytkin itärajan takana uhitellaan koko ajan. Sairaalapaikkoja tai vanhustenhuoltopaikkoja ei ole ollenkaan riittävästi. Jopa todella sairaat vanhukset sysätään kotiin yhtä vanhan puolison hoidettavaksi.
"Nykyinen asuinmaani" 😂
Muuten mielestäni Suomessa on hyvä asua, mutta joissakin asioissa tämä on hyvin suvaitsematon maa omalla tavallaan. Olen lestadiolainen ja joskus kuuntelen melkein kateellisena muualla maailmassa asuvien vl-perheiden kokemuksia siitä, kuinka heitä ei pidetä mitenkään omituisina vaan pikemminkin saatetaan ihailla esimerkiksi isoa perhettä, ihastella elämäntapaa ja lapsien määrää jne.
Olen toki hyvin kiitollinen uskonnonvapaudesta maassamme ja siitä, että saan täällä kuitenkin uskoa ja elää arvojeni mukaisesti. Ja on täällä paljon myös niitä, jotka suhtautuvat positiivisesti tai positiivisen uteliaasti uskooni. Mutta tiedän, että olisi sellaisiakin maita/alueita, joissa en erottuisi usein niin outona massasta. Erityisesti jotkut katoliset maat olisivat tällaisia.
On kyllä taas Suomi- ja suomalaisvihaketju.
Osatteko kehua omaa asuinmaatanne haukkumatta muita maita?
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti juuri tämäntyyppinen asenne, joka heijastuu kommentissasi, on saanut ap:n harkitsemaan muuttoa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huooh. Monessa ulkomaassa terveydenhoito on sekä määrän että laadun puolesta parempaa kuin Suomessa. Julkiselle pääsee 0-1 pv odotusajalla, myös erikoislääkäriin. Ja yksityiset lääkärit ovat huomattavan edullisia Suomeen verrattuna.
Minä palasin synnyinmaahani siksi, että fysiikkani ei kestänyt enää pahenevia helteitä ja ilmansaasteita. Saan pelkkää työeläkettä, jota Suomi verotti silloinkin, kun asuin vakituisesti ulkomaassa. Eli tuloni eivät muuttuneet m
Miksi lähteä iäkkäänä taas uuteen maahan, kun lapset ja lapsenlapset ovat Suomessa? (No, osa heistä)
Maahanmuuttorumba ja uuden kielen opettelu on oma haasteensa nuorempanakin. Ei enää 70 v lähestyessä viitsi yksin lähteä siihen.
Toki vanhempanakin voi sitten matkustella eri maissa. Suomen mökki on tukikohta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi voi mitkä luulot sinulla on. Mitähän etuja ne ovat joita lompakoksi mainitset? Kerro ne edut tänne. En ole ap, mutta asunut ulkomailla kymmeniä vuosia, parissa maassa.
Suomi = yksi maa. Sanonta 'asua ulkomailla' ei tarkoita välttämättä kuin yhtä maata sekään. Oikeammin tietysti silloin olisi sanoa 'asua ulkomaassa'. Mutta jo kahdessa maassa asuminen on asumista ulkomailla.
Oliko muuta? Tiesitkö, että ulkomailla asuminen avartaa, suosittelen sinullekin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi helevatti. Tällaista luulottelua Suomessa on yhä edelleen; jääneet luulottelijat 1980-luvulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin juuri. Olen asunut suurimman ajan Saksassa, sieltä työkomennuksella muuta kerta kahdeksi vuodeksi: Luxemburg ja Sveitsi. Yhteensä työrupeama oli 40 vuotta. Eläkkeellä muutin Italiaan, Toscanaan - maaseudulle. Eläkkeen saan Saksasta ja siellä olen myös sairausvakuutettu. Käyn vain yksityisillä lääkäreillä ja sairaskassani korvaa myös hammaslääkärin kulut. Käyn Italiassa lääkärillä, juuri silmälääkärillä kävin maksoi 75 e. Kaksi implantaattia hammaslääkärillä maksoivat 2.200 euroa. Lähetin laskut Saksaan ja sairausvakuutus hyvitti minulle 90% näistä summista. Olen eläkkeellä jo muutamia vuosia eikä ole tarkoitus tulla sairaana tai ikivanhana Suomeen.
Kerro nyt sitten mihin tarvitsen "Suomen lompakkoa"? Mitä etuja siellä Suomessa olisi minulle, millainen kassa siellä Suomessa odottelee minua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin juuri. Olen asunut suurimman ajan Saksassa, sieltä työkomennuksella muuta kerta kahdeksi vuodeksi: Luxemburg ja Sveitsi. Yhteensä työrupeama oli 40 vuotta. Eläkkeellä
"Kaksi implantaattia hammaslääkärillä maksoivat 2.200 euroa. Lähetin laskut Saksaan ja sairausvakuutus hyvitti minulle 90% näistä summista. "
Älä kerro tällaista suomalaisille; nyt meni heillä usko hyvinvointivaltioon. Suomessa jonottaisit näitä 6 kk ja maksaisit näistä vähintään puolet.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se näin. Toisaalta kun ottaa huumorilla, niin jatkuvasti saa nauraa. Juuri vertailtiin kaverin kanssa taloyhtiöidemme pikkukansalllissosialistien toimintaa, ja vatsalihakset sai kyllä treeniä. Asutaan kerrostaloissa, ja toisessa taloyhtiön hallitus oli juuri päättänyt, että asukkaiden laittamat kukkalaatikot on nyt kielletty. Näitä on ollut parin oven pielessä, ja piristävät vähän muuten tosi ankeaa pihaa. Mutta nyt siis ihan virallisesti kielletty tällainen omaehtoinen toiminta.
Kaverin taloyhtiössä taas on täysi sota päällä siitä, kun joku oli ostanut kaksi vierekkäistä asuntoa ja yhdistänyt ne. Ei herranjestas sellaista voida sallia! Olivat vääntäneet asiasta nyt jo vuosia, eli yhtiöjärjestystä yritetty muuttaa niin ettei tuollainen hulluus voi jatkua, mutta ilmeisesti laki ei oikein salli tällaista, mutta kun taloyhtiössä on lapsettomia ja eläkeläisiä 80%, ja näillä ei mitään järkevää tekemistä, niin onhan se kiva ri
Et yhdistä asuntoja ilman yhtiön muutostyölupaa. Jos yhtiö suostuu,se hakee viranomaisluvat. Jos tämä ystäväsi kohdalla tapahtunut,ei sitä jälkikäteen voi perua. Voi olla myös sopimus,että asunto palautuu osakkaan toimesta kahdeksi,kun omistaja luopuu osakkeistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Semmoinen tulee mieleen että etelä-Euroopassa talvet on paikoin kylmiä, eristys surkea ja lämmitys maksaa hillittömästi.
Jos on siis vaurautta sopivasti niin miksipä ei. Mutta sielläkin on ne omat varjopuolensa kyllä. Eikä ole esim yhtä halpaa moni asia enää jos yhtään.
No löytyyhän niitä kylmiä murjuja kaikkialta, eikä sitä tarvitse muuttaa mihinkään halvimpaan remontoimattomaan 1600-luvun roomalaiseen taloon. Italiassa on nykyään panostettu energiatehokkuuteen ja monissa asunnoissa on paksut lasit ja kaasulämmitys. Suomalaiset usein vain valitsevat halvimman hinnan ja kuvittelevat kaikkialla olevan samanlaista.
Uskokaa tai älkää; talvi Roomassa on silti kivempi kuin Helsingissä.
No minä uskon, koska kaikken pahinta talvella on liukkaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa eletään edelleen siinä uskossa, ettei muualla ole hyvää ja edullista terveydenhoitoa. Ameriikasta palanneiden kauhutarinat elävät sitkeässä.
Ja tunnetusti Suomi-hölmölle ei ole kuin se Yhdysvallat ulkomaana. No on niinku Eurooppa tietysti, mutta sielläkään ei ole kuulemma sairaanhoitoa kuten Suomessa.
DDR elää suomalaisissa ja kaikki muurin takana oleva on hankalasti käsitettävää ja siksi pelottavaa
Tuo on myös persoonakysymys. Osa suomalaisista on ujoja introverttejä ja he löytävät tä
Totta. Minä palasin Suomeen viiden Tanskan vuoden jälkeen. Liikaa ihmisiä pienellä alueella minulle suomalaiselle. Vaikka olen kaupungin kasvatti, ei se metsä vaan lähde jokaisesta suomalaisesta, vaikka miten luulisi.
SUomessa on lääniä ja puhdasta ilmaa yllin kyllin, se on onni.
Kuka pystyy maksamaan lakimiehen Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi = yksi maa. Sanonta 'asua ulkomailla' ei tarkoita välttämättä kuin yhtä maata sekään. Oikeammin tietysti silloin olisi sanoa 'asua ulkomaassa'. Mut
Et ymmärtänyt kommenttiani; täälläon ihmetelty sitä, etteivät ihmiset kerro, missä maassa asuvat. Siksi nauruhymiö, kun sama ilmaisu "ulkomailla, eräässä maassa" jne. toistuu viestistä toiseen, mutta itse maata ei mainita, vaan kierretään asia.
Asun muuten Dresdenissä, ja sen olen tuonut ilmi monissa ulkomaaketjuissa täällä. Etsivä löytää kommentit.
Ja missä roolissa? Millaisessa ympäristössä? Puhutko kieltä, minkä tasoisesti?