Lue keskustelun säännöt.
Alue: Aihe vapaa
Oletteko tehneet itse perinnönjakokirjaa vai teettäneet ammattilaisella?
20.05.2024 |
Olen yrittänyt selvittää, miten tulisi toimia jakokirjamerkintöjen kanssa tapauksessa, jossa esim. yksi kuolinpesän osakas haluaa lunastaa itselleen asunto-osakkeen ja kiinteistön. Lunastuksessa käytetään myös kuolinpesän ulkopuolisia varoja niiltä osin, miltä lunastettava osuus ylittää osakkaan perintöosuuden.
Miten on, onko järkevintä suoraan hoitaa asia esim. lakiasiaintoimiston kanssa? Onko kokemuksia ja minkä hintaista jakokirjan teettäminen tässä tapauksessa on?
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
Itse tein jakokirjan eli perinnönjakosopimuksen. Siihen tarvitaan tietenkin yksimielinen porukka. Jos yksi haluaa lunastaa osakkeen niin ensiksi selvitetään sopiiko se muille vai haluavatko muutkin lunastaa sen. Sitten välittäjä paikalle arvioimaan hinta sellaisekksi, millä se menisi heti kaupaksi. Jos vaikka pesällä on 100 000e osake ja muut varat yhteensä 60 000e, 4 kuolinpesän osakasta. Silloin jokaisen pitää saada 40 000e arvosta, jos ovat rintaperillisiä. Tällöin osakkeen saaja maksaa muille osakkaille 60 000e silloin (60 000e + 60 000e)/3 on 40 000e muille. Jos tavaraa on runsaasti, pitäkää sisäinen huutokauppa näistä, huutokauppapöytäkirjaa ei tarvitse näyttää verottajalle.