Mistä voi johtua se ettei millään ymmärrä lukemaansa?
Opiskelu on minulle todella vaikeaa, koska huomaan jatkuvasti että joudun pinnistelemään että ymmärtäisin lukemaani. Saatan lukea lauseen useaan kertaan, palata tekstissä taaksepäin tarkistamaan mikä olikaan konteksti, mikä olikaan edes otsikko jne. Mitään lukihäiriötä minulla tuskin on koska osaan kyllä kirjoittaa sujuvasti ja olen tarkka kirjoitusvirheistä. Lukemisen ymmärtäminen ja sisäistäminen on vain hankalaa. Luen juuri pääsykokeisiin ja on epätoivoinen olo.
Kommentit (25)
Sama täällä ja silti ansaitsen elantoni tekemällä ajatustyötä. Jaksan keskittyä vain asioihin joissa saan olla itse aktiivinen, ratkaista ongelmia, ja vain ammatteihin joissa ei ole samojen asioiden toistelua.
Nuorempana ihminen ei ole vielä oppinut itsestään sitä, millainen on oppijana. (Voi kyllä päteä vanhempiinkin oppijoihin.) Kannattaa ottaa siitä selvä. Voit testata millainen olet oppijana ja koettaa opiskella sen mukaan. Esim. sisäsyntyisen oppijan on ensin hahmotettava kokonaisuus ja edettävä vasta sitten yksityiskohtiin. Pääsykoekirjoissa tämä voi tarkoittaa sitä, että ensin piirretään vaikka käsitekartta sisällöstä ja edetään taso kerrallaan pienempiin nyansseihin. Tällaisen oppijan etu on, että hän harvoin unohtaa kerran oppimaansa.
Saattaisit hyötyä myös opiskelusuunnitelman teosta (ei tarkoita suoristuslistaa), vanhempien vuosien koekysymyksien lukemisesta, sekä pääsykoekursseista.
Ennen sanat opittiin tavaamalla mikä mahdollisti sanojen paremman ymmärtämisen ja uusien sanojen oppimisen helpommalla kuin mitä liu'uttaen oppijat osaavat.
Tärkeää on antaa aivoille sopivassa suhteessa unta, liikuntaa ja oikeaa ruokaa.
Karttaa stressiä ja suuria tunnekuohuja.
Jos olet nuori, saattaa aivosi kehitys olla vielä kesken. Parhaat opiskeluvuotesi saattavat olla vielä tuloillaan.
Ap, ehkä sinun on vain vaikea keskittyä pääsykoekirjasi lukemiseen? Muistan irse, kuinka vaikea pääsykoekirja oli sisäistää. Se kirja oli kielitieteellinen, vaikka eihän lukiossa opiskella mitään kielitiedettä.
Lievä kehitysvamma. Voidaan todeta aikuisiälläkin.
https://www.vauva.fi/keskustelu/5590363/lastemme-opettaminen-ajattelema…
Lastemme opettaminen ajattelemaan selkeästi ja kirjoittamaan on MUU KUIN RAHAKYSYMYS!!! TÄMÄ ON MYÖS LASTENKULTTUURIA TÄRKEIMMILLÄÄN!
Lasten kirjainpalikoissa pitäisi olla kirjaimet MYÖS nk KAUNOLLA.. KIRJOITTAMAAN OPETTAMINEN ENSISIJAISEKSI - lukemaan oppivat 'itsestään'.
Mitä mieltä olette luetun ymmärtämisen testeistä ja testaamisesta??? Entä mielipiteesi ylipäätänsä yhteiskunnassamme pyörivistä teksteistä, joita 'kaikkien' 'pitäisi' lukea?
Entä jos olet itse hyvä kirjoittamaan ja oma ajatuksenjuoksusi on selkeä - olet sekä verbaalisesti että matemaattisesti (erittäin) lahjakas - mutta toisten kirjoittamat tekstit aiheuttavat (suurtakin) ongelmaa? Mitä mieltä tästä?
Itse kuittaan nykyään valtavan määrän tekstejä huonoina ja sen vuoksi niiden ymmärtäminen ei onnistu eikä niihin kannata uhrata yhtään aikaa. Jo se että aloittaa sellaisen tekstin lukemisen on arvokkaan ajan haaskausta.
Tekstien tuottamisen ja julkaisemisen 'helppous' aiheuttaa valtavan määrän kirjoitettua saastaa yhteiskunnassamme?
Mielestäni koulussa olisi tärkeintä opettaa rakentamaan selviä ja selkeitä ajatuksia ja sitten kirjoittamaan nuo ajatuksensa ja mielellä ihan kaunolla koska ihmisen aivoilla ja käden työllä on yhteys. Tämmänen 'tekeminen' on koulussa täysin retuperällä kun käsityötkin on periaatteessa kokonaan poistettu. Jos osaa kirjoittaa niin osaa kyllä lukeakin! Eli ei niin että ensin opetataan lukemaan ja sitten kirjoittamaan vaan niin että opetetaan ajattelemaan ja kirjoittamaan ja samalla oppii lukemaan... Kun lapsille annetaan 'kirjainpalikoita' niin oppivat ihan samalla lukemaan kuin itsestään vaikka olisivat jotain 4-vee... Noihin palikoihin pitäisi laittaa kirjain sekä kaunolla että painokirjaimella. Saataisiin kaksi kärpästä yhdellä iskulla! Kun kirjoittaa kaunolla niin tärkeää on aloittaa kirjain oikeasta kohdasta jotta kirjainten sitominen on mahdollista ja tämä kirjainten sitominen on tärkeää koska siitä seuraa että ihmisen kirjoituksen nopeus sen kun nousee jos kirjoittaa paljon. Kun osaa itse nämä kaunokirjaimet niin sitten pystyy kyllä lukemaan toisen ihmisen kirjoittamaa tekstiä.
TÄMÄ OPETTAMINEN AJATTELEMAAN SELKEÄSTI JA KIRJOITTAMAAN ON MUU KUIN RAHAKYSYMYS!!! AIKUISTEN HALUSTA JA TAIDOISTA KIINNI... KIRJOITUSTAIDON OPETTAMINEN SEURAAVALLE SUKUPOLVELLE EI OLE MIKÄÄN ISO JUTTU... 100 vuotta sitten AAPINEN OLI NOIN 100 SIVUA JA SIINÄ JA SILLÄ OPETTETTIIN SEKÄ KIRJOITTAMAAN ETTÄ LUKEMAAN JA MYÖS IKIVANHATKIN KIRJAIMET!!! TE OLETTE VASTUUSSA SIITÄ ETTÄ JÄLKIPOLVENNE OPPII KIRJOITUSTAIDON JOTTA MEISTÄ EI TULE KIRJOITUS- JA LUKUTAIDOTON PORUKKA... YHTENÄISESTÄ KANSASTA EI EHKÄ ENÄÄ VOI PUHUA??? TÄMÄ ON LASTENKULTTUURIA TÄRKEIMMILLÄÄN!!!