Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä voi johtua se ettei millään ymmärrä lukemaansa?

Vierailija
20.05.2024 |

Opiskelu on minulle todella vaikeaa, koska huomaan jatkuvasti että joudun pinnistelemään että ymmärtäisin lukemaani. Saatan lukea lauseen useaan kertaan, palata tekstissä taaksepäin tarkistamaan mikä olikaan konteksti, mikä olikaan edes otsikko jne. Mitään lukihäiriötä minulla tuskin on koska osaan kyllä kirjoittaa sujuvasti ja olen tarkka kirjoitusvirheistä. Lukemisen ymmärtäminen ja sisäistäminen on vain hankalaa. Luen juuri pääsykokeisiin ja on epätoivoinen olo.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus voi olla hankala opiskella,jos ei ymmärrä kaikkea sitä oheiskäsitteistöä jota opiskeltu aihe vaatii.

Vierailija
2/25 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sekin oppimisvaikeus, ettei hahmota.

Mutta todellakin, jos aihebon täysi uusi ja vaikea, ja perustiedot puuttuvat, niin eihän sitä ymmärrä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapahtuuko tuota sinulle aina opiskellessa vai vain tiettyjä asioita opiskellessa? 

Vierailija
4/25 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole lukenut nuorena, ei ole harjoitellut niitä taitoja, niin tulos on tuo. Aika moni nuori ei ymmärrä lukemaansa. Ja lisää näitä tulee pian läjittäin.  

Sellassia ihmisiä on tietysti helppo kusettaa ja huijata esim poliitikkojen kun eivät ymmärrä, eivät mieti onko tämä mahdollista, eivät osaa etsiä tietoa ja jos löytääkin, ei ymmärrä sitä.

Yksi esimerkki näistä on lakia quottaavat tyypit jotka ei ymmärrä edes sitä suoraan kopioimaansa lain lausetta vaan tulkitsee aivan päin mäntyä.

Vierailija
5/25 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä luet liian hutaisten. Koita seuraavan kerran opiskellessa tehdä samalla muistiinpanoja siitä lukemastasi. Eli kirjoitat sitä mukaan kuin luet omin sanoin mitä kappale käsittelee. Tuo auttaa muistamaan paremmin. Samaten jos on joku termi, jota et ymmärrä niin alleviivat sen, etsit sille selityksen ja  kirjoitat myös vihkoon muistiinpanoihin uuden sanan.

Vierailija
6/25 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo aina ollut vaikeaa, vai onko pääsykokeilla "tyhmentävä" vaikutus?

Minulta (maisteri jo ties kuinka pitkään) väsymys vie osan ymmärryksestä. Sama juttu silloin, kun aihe ei kiinnosta kovin paljon. Ja silloin, kun olisi jotain muutakin tehtävänä, ja ajatukset lähtevät harhailemaan. Luen tosi paljon uutisia, ja silloin tällöin huomaan keskittymiseni herpaantuneen niinkin pahoin, että klikkaan uutisesta toiseen ja huomaan, että en muista edes juuri lukemani uutisen aihetta, saati yksityiskohtia.

Olisiko jokin urheilusuoritus, saunominen tai muu rentoutumiskeino avuksi keskittymiseen? Olen huomannut myös, että minun on vaikea keskittyä epäjärjestyksessä, joten siivoaminen (jota inhoan) luo minulle otollisemman lukuympäristön. Olen viime vuosina tehnyt kaksi uutta tutkintoa, joten omalta kohdaltani olen todennut nämä keinot tepsiviksi. Edes vähän.

Vierailija
7/25 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla lievä lukivaikeus. Onko lukeminen muutenkin hidasta? Karkaako ajatus, kun luet vai etkö ymmärrä, vaikka pystyt keskittymään? Vai unohdatko, mitä olit hetki sitten lukenut, vaikka olit ymmärtänyt sen?

Vierailija
8/25 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttaa kun luen ääneen. Joskus väsyneenä tai levottomana olen lukenut ääneen ja samalla kävellyt edestakaisin. 

Vierailija
9/25 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on adhd ja siinä yksi eniten harmia tuottava piirre on se, että jos asia/aihe on itselle epäkiinnostava, niin motivaatiota sitä kohtaan on todella vaikeaa saada. Kuulostaa kermaperseilyltä kun sanoo, ettei ole motivaatiota, mutta se ei ole sitä. En itse pysty valitsemaan tai pakottamaan motivaatiota. Siispä minulla on monia keinoja miten pakkosyötän itselleni ne jutut mihin luontaisesti en pysty. 

Jos on pakko lukea jotain, niin keinoina mulla on pomodoro-tekniikka. Luen tosi tiukasti keskittyen lyhyen aikaa ja sitten tauko. Joskus myös piirrän sen asian tai kirjoitan sen mindmapille. Myös se auttaa, että samaa aikaan pyörittelen käsissä jotain stressilelua tai haistelen jotain voimakasta. Välillä teen jumppaliikkeitä. Tämä auttaa aivoja kiinnittämään asian useampaan kohtaan aivoissa. Tai kuuntelen lukiessa musiikkia, jossa ei ole sanoja tai ollenkaan toistuvia kohtia. Ennen nukkumaan menoa silmäilen alueen nopeasti, jotta ne asiat kiinnittyvät nukkuessa paremmin. On myös helpompaa lukea teksti paperista, jolloin saan piirrettyä sivuun ja alleviivattua tekstiä. Nykyään vain harva teksti on paperilla ja se on harmi. 

Nuorena selvisin kaikesta valokuvamuistilla, mutta nyt siitä ei enää ole hyötyä kun luettavat tekstimäärät on 100x. Hyvä lukija ja oppija olen muuten. Luen pikana sellaiset tekstit mikä kiinnostaa. Kirja päivässä on normaali tahti.

Vierailija
10/25 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

TEKSTI ON HUONO... se on sun aivojesi tason alapuolella etkä ymmärrä sitä sen vuoksi. Mulla samankaltainen ongelma. 

Vierailija
11/25 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on adhd ja siinä yksi eniten harmia tuottava piirre on se, että jos asia/aihe on itselle epäkiinnostava, niin motivaatiota sitä kohtaan on todella vaikeaa saada. Kuulostaa kermaperseilyltä kun sanoo, ettei ole motivaatiota, mutta se ei ole sitä. En itse pysty valitsemaan tai pakottamaan motivaatiota. Siispä minulla on monia keinoja miten pakkosyötän itselleni ne jutut mihin luontaisesti en pysty. 

Jos on pakko lukea jotain, niin keinoina mulla on pomodoro-tekniikka. Luen tosi tiukasti keskittyen lyhyen aikaa ja sitten tauko. Joskus myös piirrän sen asian tai kirjoitan sen mindmapille. Myös se auttaa, että samaa aikaan pyörittelen käsissä jotain stressilelua tai haistelen jotain voimakasta. Välillä teen jumppaliikkeitä. Tämä auttaa aivoja kiinnittämään asian useampaan kohtaan aivoissa. Tai kuuntelen lukiessa musiikkia, jossa ei ole sanoja tai ollenkaan toistuvia kohtia. Ennen nukkumaan menoa silmäilen alueen nopeasti, jotta ne asiat kii

Itselläni on ADHD ja on aina ollut tosi mielenkiintoista lukea tästä valikoidusta kyvystä joidenkin keskittyä. Itselläni se on nimittäin aina paikalla, on sitten asia kiinnostava tai ei. 

Voiko olla oikeasti neurologinen häiriö, jos kykenee valikoidusti keskittymään? Mielestäni ei.

Vierailija
12/25 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile meditointia ennen lukemista, se auttaa keskittymään. Samaten YouTubesta löytyy binaural beats musiikkia, joka auttaa keskittymään.

Vierailija
13/25 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpise yksin itsellesi. 

Vierailija
14/25 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha, ketjunpaskojat ovat heränneet.

Vierailija
15/25 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on täysin samanlainen ongelma. Tällä hetkellä tutkimukset ovat käynnissä. Aikuisiän ADHD:tä on epäilty, mutta tuskin on.

Vierailija
16/25 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vireystaso ja psyykkinen vointi vaikuttaa huomattavasti keskittymiseen ja ajatuksen juoksuun. Masentuneena sain äidinkielen kursseista vitosia, mutta lopulta kirjoitin ällän äidinkielestä. Välillä en tajua mitään lukemastani ja välillä kirjoitan pitkiä analyyseja teksteistä. 

Vierailija
17/25 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet varmaankin tyhmä, ei sen vakavampaa?

Aivovamma? Käytätkö lääkkeitä? Oletko ollut päihteiden ongelmakäyttäjä?  

Kuule, samat sanat sulle! Mene peilin eteen sanomaan, tuntuuko kivalta!

Hyvin on äitisi sut kasvattanut, mikä hä...

Olet ilkeä!

Vierailija
18/25 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä luet liian hutaisten. Koita seuraavan kerran opiskellessa tehdä samalla muistiinpanoja siitä lukemastasi. Eli kirjoitat sitä mukaan kuin luet omin sanoin mitä kappale käsittelee. Tuo auttaa muistamaan paremmin. Samaten jos on joku termi, jota et ymmärrä niin alleviivat sen, etsit sille selityksen ja  kirjoitat myös vihkoon muistiinpanoihin uuden sanan.

Ajattelin tulla kertomaan just samaa. Muistan kun heti ekana törmäsin sanaa, jota en ollut koskaan edes kuullutkaan. Eikun paperia ja kynää esiin, sana siihen ja selitys siihen!

JOO ja SÄÄSTÄ se paperi, tai ota vihko tai tee kansio työpöydälle.

Termistöt ja alan slangi haltuun!

Kyllä se siitä aukee!

Vierailija
19/25 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

oletko uliopistossa lukemassa feminististä propagandaa ja naistutkimusta. ei hätää, ei sitä kukaan ymmärrä.

Huomaa että housuissas on uliuli

Vierailija
20/25 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selaat liikaa nettiä etkä siksi pysty keskittymään lukemaasi.