Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko aurinko oikeasti niiiin paljon polttavampi nykyään vai olenko iän myötä herkistynyt valolle?

Vierailija
18.05.2024 |

Eilen ulkoilin 50-suojakertoimella - siis en istunut auringossa vaan olin kävelyllä iltapäivällä ja nyt kasvot helottaa punaisena. Tänään siis sisällä ja verhot kiinni... 

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se. Ollut jo vuosia.

Itse käytän pitkävihaisia pellavavaatteita ja kasvoille se suojakerroin 50. Enkä ole auringossa, kuin pakolliset kävelyt. Valitsen aina varjoiset paikat.

Ihmettelen suuresti ihmisiä, jotka edelleen makaa auringossa.

Auringon valo on nykyisin niin kirkas, ettei voi katsoa sinne päinkään. 

Vierailija
2/21 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsonikerros on ohentunut, joten UV-säteilyä pääsee enemmän maahan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämän turvaaja on Maan magneettikenttä, joka on heikentynyt jo 15% ja heikentyy koko ajan, liittyy magneettisten napojen vaihtumiseen.

Näkyvin merkki tästä on revontulien näkyminen etelässä ja ihosyöpien räjähdysmäinen kasvu.

Vierailija
4/21 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa enää. Otsonikerros on palautumassa ja "voi" koko ajan paremmin kuin vaikka 20 vuotta sitten.

Vierailija
5/21 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin verrattuna ohentunut? 2000-luvulla otsonikerros on vahvistunut, kun CFC-yhdisteet on kielletty.

Vierailija
6/21 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinko kasvaa ja kuumenee koko ajan.

Vierailija
7/21 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei kestä mun iho nykyään yhtään aurinkoa.

Vierailija
8/21 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo otsoonikerros sinänsä vaikuta juurikaan. Uskon, että nykyisin matkustellaan niin paljon etelässä, että siellä moni vaalea polttaa ihonsa. Paikallisethan pysyvät varjossa.

Tietysti moneen luonnonilmiöön vaikuttaa myös luonnonsuojelutoimenpiteet. Kun on kielletty esim. freonien käyttö, jotka tekivät  saastepilviä auringon eteen, niin nyt se pääsee polttamaan vapaammin.

Vierailija
9/21 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnustan nuorena olleeni varsinainen auringonottaja, pahimmillaan maattiin kaverin kanssa katolla ja folita heijastamassa lisää säteitä. Mulla on aika tumma iho, ja rusketuin helposti jo mukulana.

Nyt olen jo 20 vuotta suojannut ihoni vaatteilla ja lierihatulla ja tietysti 50-voidetta naamaan.

Joku sellainen ohjelma on, jonka voi ladata kännykkään ja kun ottaa kuvan naamastaan, niin siinä näkyy aika tylysti ne  jo palaneet kohdat.

Vierailija
10/21 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se voi olla, kun ponnekaasuista kerran luovuttiin, ettei otsonikerros ohentuisi

Vierailija
11/21 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se enemmän polta tuo aurinko. Kyse on siitä että ihminen ajan myötä herkistyy. Jokainen palamiskerta tekee herkemmäksi. Itse olen palanut nuorempana tosi usein kun en välinpitämättömyyttäni laittanut aurinkorasvaa. Nykyään käytän lähes ympäri vuoden suojavoiteita koska iho on niin herkkä. 

Vierailija
12/21 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"siis en istunut auringossa vaan olin kävelyllä "

Meinaatko että aurinko vaikuttaa eri lailla riippuen siitä, istuuko vai kävelee? Ihan samalla lailla se aurinko naamaan paistaa riippumatta siitä, oletko liikkeessä vai paikoillaan.

Vierailija
13/21 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman olen huomannut. Muutos on selvä viimeisen 20 vuoden aikana ja iho palaa aina vaan herkemmin. Aurinko on paljon pistävämpi kuin ennen.

Eron näkee ihan jo noissa aurinkorasvojen kertoimissakin: aiemmin suurin oli joku 10 tai 20.  Nyt ne on pienimmät kertoimet. Ja silti meinaa tosiaan palaa.

Vierailija
14/21 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aurinko kasvaa ja kuumenee koko ajan.

Tämä on totta, mutta alapeukuttajat eivät sitä kykene ymmärtämään. Alkuaikoina auringon kirkkaus oli vain 70% nykyisestä.

Vierailija
15/21 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinko on erilainen nykyään. Valo tunkee pistävästi jopa kolmen verhon läpi, ikkunalasi ja verhot ovat tulikuumat. Ei ennen ollut tällaista. Olen aina ollut aurinkoihminen mutta nyt tulen pahoinvoivaksi tuossa laservalossa. 

Vierailija
16/21 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se voi olla, kun ponnekaasuista kerran luovuttiin, ettei otsonikerros ohentuisi

Kai senkin paksuus vaihtelee?

Vierailija
17/21 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Touko- ja kesäkuussa ainakin on nykypäivänä todella paljon yv-säteilyä, ollut ainakin viimeisen 3 vuoden aikana. Heinäkuussa sitten helpottaa.

Eli, kyllä, ymmärrän ap:n ajatuksen hyvin.

Vierailija
18/21 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keväällä aurinko on aina pistävää, iho ei ole tottunut. 

Mutta on se myös tullut "lasermaisemmaksi."

Vierailija
19/21 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinkopaneelien valmistajat olisivat innoissaan jos neliömetrille tuleva teho olisi kasvanut viime vuosina. En ole nähnyt tällaista graafia.

Väitän : ilmasto lämpenee koska alimman 10km ilmakerroksen eristävyys on kasvanut. Ja syy on joku muu kuin CO2. Ehkä metaani.

Vierailija
20/21 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Touko- ja kesäkuussa ainakin on nykypäivänä todella paljon yv-säteilyä, ollut ainakin viimeisen 3 vuoden aikana. Heinäkuussa sitten helpottaa.

Eli, kyllä, ymmärrän ap:n ajatuksen hyvin.

Lisää vielä, että itselle juurikin toukokuu, ja kesäkuu ovat tosiaan ainakin viimeiset 3 vuotta olleet sitä aikaa vuodesta, jolloin poltan ihoni todella herkästi, jos olen liian pitkän aikaa auringossa esim. pururadalla penkillä istuessa. Heinäkuu, ja siitä eteenpäin ovat itselle huomattavsti ns. rennompaa aikaa, jolloin iho ei pala yhtä helposti.

Sama kirjoittaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän