Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä nuorten mielenterveysongelmat johtuvat?

Vierailija
15.05.2024 |

Onko nykyään muotia olla sekaisin? Mistä johtuu että joka toisella nuorella aikuisella on jokin mt diagnoosi? 

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmalla osalla (ei kaikilla):

1. Liian vähäinen liikkuminen 

2. Rajaton määrä somea/pelaamista

3. Liian löysät vanhemmat, jotka eivät puutu tilanteeseen ajoissa

Kaksi ensimmäistä olisi helposti korjattavissa. Kolmonen onnistuisi, jos olisi varhaisteineille neuvolakäynti ja opasvihkonen vanhemmille.

Vierailija
62/107 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskahallituksen ja paskamedian syy

Niin varmaankin jossain kermapersevasurikuplan sisällä. Nykyinen vasemmisto on kyllä ajautunut reaalimaailmasta ihan helvetin kauas jonnekin aivan ihan omiin sfääreihinsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että nuorten ja ylipäätään ihmisten mielenterveys ongelmat johtuu osittain ankarista asenteista ja ymmärtämättömyydestä muita kohtaan "olenhan minäkin joutunut"  "minä en jäänyt valittamaan" "minäkin teen huonolla palkalla" "minä minä ja minä" "koska minä niin sinunkin pitää" "minäkään en saa kaikkea" "minäkin kärsin mutta en valita" "minäkin joudun sietämään huonoja oloja"

kyllä romahdus sieltä vielä saapuu "minäkin olen työtön ja en valita" "minäkin joudun taistelemaan perusoikeuksistani" "minä minä ja minä" "minullakaan ei ole varaa sirkus huveihin" "minullakaan ei ole asuntoa ja en valita"

Vierailija
64/107 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
65/107 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvostoliitossa ongelmien sanottiin johtuvan kommunismin puutteesta, ei itse ongelma. 

Vierailija
66/107 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitä on monia, mutta veikkaan että kiusaaminen, yksinäisyys ja liiallinen suorittaminen aiheuttavat ainakin osan ongelmista.

Vierailija
67/107 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihervasemmistosta.

Vierailija
68/107 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on muotia, että lapsille haetaan kaikki muotidiagnoosit. Sillä päästään välttämään kasvattajan vastuu. Surkeasti kasvatetut ja kasvattamattomat kakarat eivät enää ole kasvattajan syy, kun lapselle saadaan joltain puoskarilta nepsy/adhd/asperger/autisti tai joku muu muotidiagnoosi.

Olet tainnut jäädä diagnoosia vaille, surkea trolli? Meinaatko, että parempi olisi hakata lapset hiljaisiksi kuten sulle on tehty?

Lääkärit eivät jakele diagnooseja mutulla, kuten sinä. 

Vierailija
69/107 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mielenterveysongelma" on mielen terve reaktio siihen, että kaikki ei ole nyt ok, vaan jotain pitäisi tehdä.

Tätä luonnollista reaktiota pyritään sitten tukahduttamaan erilaisilla lääkityksillä ja ennenkaikkea voimakkaalla syyllistämisellä, leimaamisella.

Millä tavalla se on muka tervettä, että pelkään ihan hulluna aukeita alueita ja saan niissä paniikkikohtauksen? Tuossa ei ole mitään järkeä, mutta silti pelko ja ahdistus hiipivät väkisin mieleeni joka kerta.

Diagnooseina paniikkihäiriö, agorafobia ja OCD, joista jälkimmäinen ollut minulla jo lapsesta asti.

Taustalla ei ole mitään hyväksikäyttöä tms. Peruskoulussa kyllä syrjittiin ja kiusattiin jonkin verran, mutta noista ajoista on jo yli 20 vuotta aikaa.

Vierailija
70/107 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä oli kurja lapsuus, vanhemmat olivat väkivaltaisia, päivähoitopaikassa kohdeltiin kaltoin, koti räjäytettiin, kiusaamista joka asteella, sitten töissä. Ei kavereita. Ei vanhempia. Ei poikaystävää. Pelkkää kurjuutta ja negatiivisuutta koko elämä. Aika kauan jaksoin painaa ja uskoa, että se parempi päivä tulee. Ei tule. Se on vain kiinni siitä millaiseen perheeseen synnyt, ei siitä, että "otat itseäsi niskasta kiinni". Vaikka nyt saisinkin perheen ja hyvän tutkinnon niin ei se tuntuisi miltään. Toivon vain, etten olisi koskaan syntynyt ja joutunut kokemaan tätä kaikkea. Jos kiusaaja lukee niin tiedän, että tunnistaa. Terveisiä vaan, pohjalla ollaan syvemällä kuin koskaan. Te voititte. Pitäkää bileet. Pitäkää oikein hauskaa.

Koti räjäytettiin?

Vierailija
71/107 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutamia keskeisiä syitä:

1. Some

2. Rajattomuus

3. Koulu- ja työelämän järjettömät vaatimukset

Järjettömät vaatimukset? Tuohan on ihan myytti. Sen lisäksi voi ihan itse valita työn minkä uskoo sopivan itselleen. Mikään ei pakota menemään korkean paineen hommiin. Mutta sitten ruvetaankin ulisemaan taas rahasta.

Rajattomuus on osa just sitä ettei kyetä pitämään pakkaa kasassa. Lähdetään leijumaan. Tähän oikein vielä yllytetään.

Vierailija
72/107 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
73/107 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko nykyajan vanhemmat läsnä? Aika usein julkisilla paikoilla näkee vanhempia, jotka vain tuijottavat puhelimiaan.

Vierailija
74/107 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaajat eivät ole mitään uhreja vaan vit tumaisia ku sipäitä, narsistisia vallankäyttäjiä joille toivon pelkkää pahaa elämässä. Toivon että saavat pahanlaatuisen syövän ja sairastuvat skitsofreniaan, noin niinkuin aluksi. 

Vierailija
75/107 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä niitä ennen ollu kun oli kuri, säännöt eikä kännyköitä. Vanhemmat oli oikeesti vanhempia ja heitä uskottiin, samoin opettajat.  Siitä se sitten lähti. Hyvin selvä ero lapsissa ja nuorissa. 80 luvulta asti hoitanut lapsia ja kyllä on huomattu. Onneksi olen ollut eläkkeellä jo hyvän aikaa, ei ois hermot enää riittäny. 

Vierailija
76/107 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin käy kun kansakunta luopuu terveistä kristillisistä arvoista.

Ennen jokainen lapsi oli Jumalan kuvaksi luotu, jokaisen elämällä oli tarkoitus. Nykyään opetetaan että kaikki on syntynyt ihan sattumalta ja ettei elämällä ole mitään varsinaista merkitystä tai tarkoitusta tällä päämäärättömästi eetterissä kiitävällä kuolevalla pallolla, eikä kuolemankaan jälkeen ole odotettavissa mitään. Vähemmästäkin masentuu. 

Vierailija
77/107 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaajat eivät ole mitään uhreja vaan vit tumaisia ku sipäitä, narsistisia vallankäyttäjiä joille toivon pelkkää pahaa elämässä. Toivon että saavat pahanlaatuisen syövän ja sairastuvat skitsofreniaan, noin niinkuin aluksi. 

Etkö tosiaan huomaa olevasi itsekin paheksumasi kiusaaja? Tyhmä lisäksi?

Vierailija
78/107 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovatko nykyajan vanhemmat läsnä? Aika usein julkisilla paikoilla näkee vanhempia, jotka vain tuijottavat puhelimiaan.

Ennen ne tuijotti kirjoja tai sanomalehtiä, olivat pihatöissä tai siivosivat koko päivän. Lapselle se ja sama. 

Vierailija
79/107 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Tietokone on alkanut korvata muuta tekemistä ja mahdollistaa täyden passiivisuuden olla lähtemättä esim lainkaan kotoa mutta on mahdollista silti olla kontaktissa. Se ei ole kuitenkaan sama eikä tyydytä ihmisen sisimpiä tarpeita. Jatkuva klikkailu muokkaa ihmisen aivoja rauhattomampaan suuntaan ja totuttaa jatkuviin dopamiiniryöppyihin. Somesta nuoret saavat vääristyneitä malleja elämäänsä ja luulevat että pitää etsiä jotain kuuta taivaalta elämässä

2. Huono ruokavalio ja luonnoton tapa elää. Energiajuomat, lisäaineet, yli prosessoitu ruoka ja liika sokeri. Liikunnan puute ja eläminen vaan päänsä sisällä ymmärtämättä kehollista ulottuvuutta hyvinvoinnissa. Keinotekoinen valo (valo tahdittaa vuorokausirytmiä ja prosesseja kehossa), stressin tuoma ylivireys (nykyaika stressaava ja siten luonnoton). 

3. Pillerit pikaratkaisukeinona korvaten holistisen moniulotteisen näkemyksen mielenterveyden hoitamisessa. 

4. Individualismin korostus ja kollektivismin puute yhteiskunnassa jossa ihmisestä on tehty pelkkä kuluttaja ja joka kilpailee muiden kanssa kaikesta. Hirveät paineet pärjätä koska yhteiskunta on yhä sairaampi esim ikärasismi. Diagnoosi keskeinen malli ymmärtää ihmisen ongelmia

5. Viisauden ja resilienssin puute. Entisaikaan uskonnonfilosofiat opetti ihmisille esim asioita kärsimyksestä. Ihmisillä on vääristynyt ymmärrys elämästä nykyään. Kärsimys on osa elämää ja sen kanssa pitää oppia pärjäämään vs ajatukset että muka normaalitila olisi onni. Ei ole. Elämässä on kärsimystä sen kanssa pitää oppia pärjäämään koska ihmiselämä on täynnä menetyksiä ja pettymyksiä

Vierailija
80/107 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikkous