Mikä h*lvetin lainhuuto? Tiedän sanan merkityksen, mutta MISTÄ noin kummallinen sana tulee?!
Olen kysynyt tätä ennenkin eikä kukaan vastannut. Mikä helvetin huuto??
Kommentit (22)
Varmaan käännös vanhasta, esim. ruotsinkielisestä termistä.
oisit googlannut
https://portti.kansallisarkisto.fi/fi/aineisto-oppaat/lainhuudot
tosin jos tuon luet, niin varmaan sitten kirjoitat, että eihän siellä kerrottu mistä se sana tulee, mutta kyllä sen saa selville, jos tuon luet ajatuksella
Opettele ääliö googlaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan käännös vanhasta, esim. ruotsinkielisestä termistä.
Luultavasti. Maanomistus on vanhimpia osia lainsäädännöstä mitä ylipäätään on olemassa. Kiinteistöjä on omistettu ja ostettu jo kaun aikaa sitten.
Vierailija kirjoitti:
oisit googlannut
tosin jos tuon luet, niin varmaan sitten kirjoitat, että eihän siellä kerrottu mistä se sana tulee, mutta kyllä sen saa selville, jos tuon luet ajatuksella
Ei käynyt mielessä, että ehkä olen googlettanut monta kertaa?
Eikö teillä ollut koulussa historian opetusta?
En ole ap mutta jos täällä on tietäjiä niin eikö sitä selitystä voi kertoa, sen sijaan että haukkuu kysyjää tai tarjoaa Googlea. Tämä on keskustelupalsta ja pitää täällä saada kysyä mitä tahansa (ainakin asiallista) ilman että aletaan herjaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oisit googlannut
Ei käynyt mielessä, että ehkä olen googlettanut monta kertaa?
silloin olisit löytänyt vastauksen
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä ainakin oli mutta nyt 56-vuotiaana ei kyllä ole muistikuvaa opetettiinko lainhuuto-termin merkitys, tai siis ei merkitys vaan etymologia.
Miksi ei ole mieshuutoja tai koirainhuutoja? Korpin rääkäisy? Miksi lain.
Vierailija kirjoitti:
No, meillä oli, mutta ei siinä opetettu sanojen syntyä vaan keskityttiin muihin aiheisiin.
Vierailija kirjoitti:
En ole ap mutta jos täällä on tietäjiä niin eikö sitä selitystä voi kertoa, sen sijaan että haukkuu kysyjää tai tarjoaa Googlea. Tämä on keskustelupalsta ja pitää täällä saada kysyä mitä tahansa (ainakin asiallista) ilman että aletaan herjaamaan.
Toinen ryhmä on nämä koulunkäynnin puutteesta naljailevat. Kiva niille, jotka muistaa kaikki koulussa opetetut asiat. Minä en ainakaan muista.
Onhan se vähän vieras sana mutta niin on moni muukin ammattitermi. On kuitenkin ihan perustoimenpide kun tehdään kiinteistökauppoja tai peritään kiinteistöjä.
Lainhuuto on ruotsiksi "lagfart", joka on englanniksi "viivepieru".
Ei taida ap taaskaan saada vastausta.
Termi on kieltämättä outo.
Lainhuudatukset maakaaressa 😡
Alkaa mammoja lentämään kaaressa, jos ei tästä jotain selkoa tule.
Tsaarin ajan veronkerääjät ja muu posse karautti heposella kylille, kilkatti kelloa ja luki kovaan ääneen, eli huusi, rahvaalle lukutaidottomalla kansalle uudet määräykset.
Ole sinä hiljaa.