Miksi ihmiset puhuvat minulle julkisilla paikoilla?
Siis mukavaahan se on, olen siihen ulkomailla tottunut, mutta eikö tämän pitänyt olla jokin Suomessa kielletty asia jota kukaan ei harrasta? Siis ulkoilulenkeillä monesti ihmiset vaihtavat jonkin ystävällisen sanan kun menen ohi, ihan siis siistit muut lenkkeilijät. Ja nyt kaupassa iäkkäämpi rouva ryhtyi ystävällisesti juttelemaan kassajonossa.
Olen vastikään muuttanut takaisin Suomeen joten tämä on hieman hämmentävää. Tulee mieleen että näytänkö jotenkin omituiselta kun vieraat ihmiset tulevat juttelemaan. Mutta mukavaahan se on.
Ja tämä siis Helsingissä. Itä-Suomessa en ehkä ihmettelisi, siellä ihmiset ovat puheliaampia.
Kommentit (18)
Jotkut ihmiset loistaa sellaista hehkua, että niille tullaan tekemään asiaa. Isäni oli sellainen, hän sai aina palvelua, mm ohitti narikkajonossa kun henkilökunta poimi hänet ihmisten joukosta.
Itse en osaa käyttää tätä tietoisesti, mutta on kausia että tajuan sen hehkun näkyvän, koska ihan tuntemattomat ihmiset haluavat tulla lähelle.
Ehkä se on sama asia, mitä jotkut sanoo auraksi.
Kyllä osaamme kommunikoida. Voi mikä yllätys. Kaikki ei ole se sosiaalisesti taidoton mörökölli, joita myös näkyy.
Ihmiset tunnistaa semmosen fiksun kenelle uskaltaa jutella :)
Onko sinulla hymy koko ajan naamalla niin kuin amerikkalaisilla
Minullekin jutellaan. Asun myös Helsingissä. Veikkaan, että näytät ystävälliseltä ihmiseltä.
No pysy kotona jos sosiaalisointi noin pelottaa xD
Olet helposti lähestyttävän oloinen, ilmeet ja eleet kertovat ystävällisyydestä, empatiasta, hyvyydestä ja olet karismaattinen ja se halutaan jakaa kanssasi.
Onhan näitä, kun joku tulee huoneeseen tai vaikka kahviossa istumaan samaan pöytään, tulee tunne, että on aina tuntenut kyseisen henkilön ja mielellään haluttaisiin olla hänen seurassa ja viettää aikaa yhdessä ja siitä saa paljon iloa ja mielihyvää.
Yleensä ne juttelijat on vanhempia naisia. Näytät varmaan turvalliselta ja kiltiltä ihmiseltä.
Kyllä Helsingissä nykyään on tapana keskustella tuntemattomille. Tervehdin päivittäin ihmisiä koiralenkillä ja aina tervehtivät iloisesti takaisin. Olemme päässeet jurrikkakulttuurista pikkuhiljaa eroon. Tosin tässä on paljon aluekohtaisia eroja. SisäSuomessa olen huomannut, että vieraille ei puhuta saati tervehditä.
Sä olet vanhentunut. Olen huomannut että ikääntyessäni ihmiset puhuvat enemmän kuin nuorelle naiselle. Silloin oli vielä tämä mitä tölläät -status. Luuli, että oli jotain niin erikoista että kaikki yrittivät jotain. En itsekkään vanhempana naisena puhu nuorille naisille tämän takia. Heitä ei saa häiritä.
Heseissä asuu jo niin paljon itä-suomesta muuttaneita ja heidän jälkeläisiään ettei se enää sielläkään niin tavatonta enää ole se sosiaalisuus.
Asun myös Hgissä ja kyllä ihmiset puhuvat keskenään eri tilanteissa ja paikoissa. En erityisesti valikoi kenelle puhun ja tutkisin tarkkaan voiko jollekin sanoa jotakin vaiko ei. Ehkä Hki on muuttunut siitä ajasta kuin lähdit pois? Nyt käyt läpi pientä kulttuurishokkia?
Sama täällä, vähän ihmetyttää, ku joku ihan vieras vastaantulija alkaa juttelemaan 😅
Minullekin puhuvat ihmiset mm. Helsingissä. Ilmeisesti näytän ystävälliseltä.
N
Vierailija kirjoitti:
Heseissä asuu jo niin paljon itä-suomesta muuttaneita ja heidän jälkeläisiään ettei se enää sielläkään niin tavatonta enää ole se sosiaalisuus.
No enpä ole mistään idästä kotoisin. Tuntemattomille puhuminen on minulle luontevaa Helsingissä. Helsinkiläisiä epäystävällisiksi moittivat eivät oikeasti kaupunkia edes tunne.
Mä olen 34 ja saatan kysyä nuorilta meikki vinkkejä kaupas jos sattuvat olemaan siinä osastolla samaan aikaan. En pidä sitä mitenkään ihmeellisenä..
Villi veikkaus. Olet joutunut ääliömäisten ihmisten gangstalking operaation kohteeksi. Joihinkin tomppeleihin on uponnut jotkut ihme selitykset kampanjalle.
Todennäköisesti susta on liikkeellä paljon valheita ja kampanja ei ole kaikkien puolelta mikään hyvää tarkoittava. Voi olla että on ollut käynnissä vuosikymmeni jo. Tomppelit ei vaan tiedä. Ihmiset on uskomattoman hyväuskoisia ja tyhmiä. Lähtevät mukaan tuollaisiin kampanjoihin vaikka mistä selityksistä.
Sairaetahsn gang stalkingiin ja varsin kummallista Todennäköisesti kertovat kyseessä olevan muka jokin :välitetään toisista, ollaan ystävällisiä ja sosiaalisia.
Bullshit! Ihmiset on idareita, eivätkä tajua mitä kaikkea roskaa ihmissaastaa ja rikoksia on oikeasti mukana tuollaisissa kampanjoissa. Luulossa ja uskossa mitä kerrotaan on hyvä elää. Monesti mukavempaa niin. Siitä vaan.
Haittaak se? Olen itsekin joskus rupatellut tuntemattomalle. Joskus taas tuntematon on aloittanut keskustelun kanssani. Joistain on tullut "hyvänpäiväntuttuja", joistain ystäviä. Iltapas*kalehdet ei vielä ole tästä oudosta ilmiöstä nostaneet kohahduttavia otsikoita, että ihminen voi joissain tilanteissa alkaa puhua toiselle ihmiselle. Sisältövaroitus ja maksumuurin taakse tällaiset!!