Kumman koiran syy?
Kaksi koiraa kohtaa tiellä. Talutushihnassa oleva aloittaa kauheen rähinän, haukkuu, tempoo, rähjää. Ilman talutushihnaa oleva koura ohittaa ensin täysin rauhallisesti, mutta lopulta provosoituu ja hyökkää sen toisen koiran kimppuun. Syntyy vammoja varsinkin sille hihnassa olijalle. Kuka korvaa el-kulut?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Ei kummankaan koiran, vaan vapaana-olevan koiran omistajan kun ei pysty hallitsemaan koiraansa. Olisi sen toisenkin omistajan kannattanut kouluttaa koiraansa paremmin, mutta hänellä sentään oli koira hihnassa.
Ihmeellistä että se koira oli niin kouluttamaton. Kaikki koiranomistajathan ovat keskimääräistä parempia kouluttajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilanne tämä: koulutan kodinvaihtajaa, joka on muuten upea koira, mutta toisten koirien kohtaaminen on vielä haastavaa. On rinnalla koulutustukea ym ja tilanne kestää aikansa. Nämä kohtaamiset koirani kanssa ovat vielä vähän kaoottisia, vaikka jo parempaan suuntaan ollaankin menossa. On vain niin karseeta kohdata näitä vapaa olevia koiria ja on ollut jo vähältä piti -tilanteita. Ap (jonka koira on kiinni)
Voin samaistua täysin. Omasta koirastani tuli remmirähjä, kun vapaana ollut isompi koira kävi sen kimppuun. Tapahtui useamman kerran ja lähes joka kerta eri koira. Äärimmäisen vaikeaa opettaa pois tuota rähjäämistä. Nykyään ollaan tilanteessa, että oma koirani ei aloita rähinää ennen kuin toinen tulee kohti. Ja joka kerta, kun irtokoira tulee kohti ja näitä käy usein, palataan monta askelta taakse päin edistyksessä.
Minulla on ymmärrys ja kärsiv
Minulla on ihan samat kokemukset, ja aina kun näille koiriaan irti pitäville sanoo, että koiran tulisi olla kiinni, niin mitä ne sanoo lähes poikkeuksetta?
Haistattelee. Ikään, kokoon ja sukupuoleen katsomatta reaktio on vähintään ylimielinen, yleensä törkeä.
Luulen että jos toinen koira rähisee, pitää hieman kiertää ja pitää kumpikin hihnassa. Myös ohituksia voi opetella jotenkin. Sen toisen omistaja ei osaa kouluttaa koiraansa ehkä tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on saksanpaimenkoira, joka ei ole ihan rotunsa valioyksilö. Se on aina kiinni, ellemme ole koirapuistossa tai sukulaisen maatilalla jossa hän omistaa tyyliin kaiken mihin valo osuu :D
Lähimetsässä koira on aina 5m pitkässä liinassa. Viime viikolla meidät yllätti sekarotuinen, meidän koiraa vain vähän pienempi, vapaana oleva yksilö. Oma koirani ei arvostanut lähelle tulevaa, haukkuvaa ja minun silmään epäloogisesti käyttäytyvää koiraa. Oma koira haukkui kaikki karvat pystyssä. Se oli hallinassani, vaikka se ei ollut epätasaisessa ja vielä märässä maastossa helppoa.
Koiran omistaja tuli paikalle ja haukkui minut pystyyn. Kuulin kaikki klassikot siitä, miten naiselle ei saisi antaa tuollaista koiraa, kuinka koirani on vaarallinen ja sitten klassikoiden klassikko "kouluta se".
Minun koirani ON koulutettu ja sitä koko ajan koulutetaan. Mutta en ole kouluttanut, eikä siitä pysty kouluttamaan sellaista että se hill
Miksi olet koirasi kanssa koirapuistossa?
Aloittaja on ihan hyvällä asialla, jos hän on päättänyt auttaa koiraa, jonka entinen omistaja ei ole koiraa kouluttanut. Aloittajan avulla koirasta voi sukeutua oikein hyvä lemmikki. Tosin aloittajan kannattaisi ottaa etäisyyttä muihin koirakoihin ohitustilanteessa ja ohittaa mahdollisuuksien mukaan niin kaukaa, että uhittelureaktiota ei synny. Pikku hiljaa välimatkaa voi pienentää. Jos tappeluja syntyy, se vain voimistaa koiran aggressiota ja sen sammuttaminen vaikeutuu.