Kuvittelin saavani kotihoidontukea, mutta enpä saakaan, höh
Meillä on vauva jonka kanssa olen äitiyslomalla ja 5v lapsi joka on kotihoidossa...
Voiko muka olla mahdollista etten saa tästä 5-vuotiaasta mitään kotihoidontukea?
Kelasta tuli tänään jotain lappuja enkä kyllä käsitä niistä mitään!
Kommentit (10)
Äitiyslomalla et saa muuta kuin äitiyspäivärahan.
t:7
äitiyslomalla et saa mut sit hoitovapaalla saat. näin mun mielestä menee.
en siis ois tajunnut muuten edes hakea tota mutta jäädessäni äitiyslomalle kelasta tuli vanhempainpäivärahapäätöksen kanssa hakemuslomake kotihoidontuesta... ja siitä ymmärsin että saisin ton 50e/kk.
ihan sama mulle sinänsä on saanko ton (naurettavan pienen) rahan vai en, mutta ihmettelin vaan että mitä lähettävät hakemuksia ellei mulla olekaan siihen oikeutta :/
on oikeutettu kotihoidontuen hoitolisä-osuuteen. Siksi se lappu tulee.
ja tuli selvitettyä! Minusta on tosi hassua, ettei siitä sisaruksesta saa mitään, koska on kotihoidossa yhtä kaikki silloinkin.
12
alle kouluikäisistä sisaruksista saa joitain kymppejä kuussa
Kelan sivuilta :
" Kun perheeseen syntyy uusi lapsi, kotihoidon tuen hoitorahaa ja hoitolisää voidaan maksaa vanhempainpäivärahan maksuaikanakin perheen muista lapsista. Silloin hoitorahana maksetaan laskennallisen hoitorahan ja äitiys- ja vanhempainpäivärahan erotus. Hoitolisässä vanhempainpäiväraha otetaan tulona huomioon."
Mulle sanottiin Kelassa, että kannattaa hakea, jos äitiys- ja vanhempainpäiväraha on pieni.
Harva varmaan saa perusosaa, mutta lisäosan tuloraja on kuitenkin aika korkea. Sitä voi saada myös 5-vuotiaastanne.
Tulosidonnaista lisäosaa on mahdollisuus saada, jos on pienet tulot.