Jos teknologia tekee työnteon tarpeettomaksi, pitkästytkö?
Oletetaan, saat vaikkapa ylemmän keskiluokan elintason tekemättä töitä, tuleeko aikasi pitkäksi vai löydätkö tekemistä ja ajankulua?
Juotko kaljaa sohvalla älylaite kädessä vai harrastatko jotain?
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Paremmat ihmiset eivät pitkästy kehitävissä harrastuksissa, mutta alaluokka menee hunningolle ilman työtä.
Ja Purra tanssii kuin hullu Oulun torilla. . Menkää töihin, menkää töihin..
Joka ei työtä tee, sen ei syömänkään pidä.
Vierailija kirjoitti:
Paremmat ihmiset eivät pitkästy kehitävissä harrastuksissa, mutta alaluokka menee hunningolle ilman työtä.
Ja yläluokan Vornasen turvautuu aseisiin.
Teknoginen kehitys ei ole minulle minkäänlainen uhka, olen makoillut sohvalla jo vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Teknoginen kehitys ei ole minulle minkäänlainen uhka, olen makoillut sohvalla jo vuosia.
Mutta oletko pitkästynyt? Onko elämälläsi tarkoitusta? Itketkö itsesi uneen?
Onko oikeasti ihmisiä, joille työnteko on koko elämän sisältö ja ilman sitä ei osaa keksiä itselleen kehittävää tekemistä?
Miksi luulet, että työtä tekemättä saa palkkaa?
En hlvtssä pitkästy. Tekemistä on enemmän kuin aikaa: lukea, kirjoittaa, opiskella, taiteilla, rakentaa, liikkua, kokata, kuvata, soittaa musiikkia yms yms yms
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta oletko pitkästynyt? Onko elämälläsi tarkoitusta? Itketkö itsesi uneen?
En itke, nautin ajatuksesta että tälläkin hetkellä joku raataa puolestani.
Tulevaisuudessa sen hoitaa robotti Rops.
Ei se, että työnteko käy tarpeettomaksi, tarkoita sitä, että ihmisillä olisi jokin toimeentulo.
Vierailija kirjoitti:
Miksi luulet, että työtä tekemättä saa palkkaa?
Ei kun rahaa. Sijoituksillaan eläjät saavat rahaa tekemättä työtä. Samoin työttömät.
Vierailija kirjoitti:
Ei se, että työnteko käy tarpeettomaksi, tarkoita sitä, että ihmisillä olisi jokin toimeentulo.
Ei toki. Voihan ihmisten antaa nääntyä nälkäänkin.
Tuossa onkin yksi ihmiskunnan suurista kysymyksistä. Miten varallisuus jakautuu, kun sitä ei enää tarvitse ylläpitää työnteolla? Miten ei-robotisoituneiden maiden asukkaat suhtautuvat siihen, että naapurissa voi vain oleskella mielensä mukaan? Kuka pitää silmällä robotteja ja niiden kehittymistä?
Vierailija kirjoitti:
Tuossa onkin yksi ihmiskunnan suurista kysymyksistä. Miten varallisuus jakautuu, kun sitä ei enää tarvitse ylläpitää työnteolla? Miten ei-robotisoituneiden maiden asukkaat suhtautuvat siihen, että naapurissa voi vain oleskella mielensä mukaan? Kuka pitää silmällä robotteja ja niiden kehittymistä?
Niinpä. Tällä hetkelle maailmassa on kourallinen suuryrityksiä jotka johtavat teknologian kehittymistä. Ihmisillä on harhaluulo siitä, että varallisuus automaattisesti tulisi jakautumaan pois niiltä. Ei tule. Köyhät köyhtyvät ja rikkaat rikastuvat, korkeintaan se keskiluokka tippuu sinne köyhyyteen kun alemmat asiantuntijatyöt alkaa katoamaan.
Ei näköjään tee minun työtäni. Olin poissa 10 vuotta siivousalalta ja tasan samat koneet on vastassa, pyyhkeet ja välineet kuin ennenkin sekä aineet. Kirjaimellisesti mikään ei ole inan vertaa edistynyt viimeisen 15 vuoden aikana. Palkkakin on yhä huono. Lopetin silloin kun tuntipalkka oli kympin ja nyt se taitaa yksityisellä olla 11.73e/ tunti. Siis 10 vuodessa on ihan alle 2 euroa tullut lisää! Haloo!!! No onneksi olen kunnallisella puolella niin saan ihan 3e tunnissa enempi. En tajua kuka kestää tätä täyspäiväisenä siis pää ja kroppa kun ei edes makseta mitään kunnollista palkkaa. Onneksi ei ole pakko tehdä täyttä aikaa vaan voi valita nappaako duunit yhtään.
No en. Treenailisin, lukisin, opiskelisin, musisoisin ja olisin perheen kanssa. Niinkuin nytkin työttömänä.
Jos uskotte että tekoäly ja robotisaatio vie työt, tiedätte kyllä minne rahansa kannattaa sijoittaa. En usko että mitään jakoa tulee moneen kymmeneen vuoteen vaan köyhien ja keskiluokan olot kurjistuvat, suuryritykset osakkaineen kasvattaa varallisuuttaan ja orpopurran kaltaiset poliitikot ilkkuvat turuilla ja toreilla että menkää töihin, öyhötiöyh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Tällä hetkelle maailmassa on kourallinen suuryrityksiä jotka johtavat teknologian kehittymistä. Ihmisillä on harhaluulo siitä, että varallisuus automaattisesti tulisi jakautumaan pois niiltä. Ei tule. Köyhät köyhtyvät ja rikkaat rikastuvat, korkeintaan se keskiluokka tippuu sinne köyhyyteen kun alemmat asiantuntijatyöt alkaa katoamaan.
Mielenkiintoinen tilanne. Millä tavalla ihminen voisi hankkia ylimääräistä, jotta voisi hankkia jotain parempaa kuin naapureilla on? Millainen olisi se elintaso, johon kaikilla olisi oikeus? Kuka määrittelisi tämän elintason? Millä tekoälyn ja robotisaation määrällä saataisiin maailma näyttämään yht' hyvinvoivalta ja sopusointuiselta kuin Herätkää-lehden kansikuvissa?
Vierailija kirjoitti:
No jos 'paremmilta' ihmisiltä riistettäisiin myös kaikki mahdollisuudet kehittäviin harrastuksiin niin kuinkahan kävisi?
Jos teknologia pystyisi tekemään työnteon tarpeettomaksi niin se olisi tapahtunut jo pari sataa vuotta sitten kun höyrykone keksittiin. Tai aura. Tai viljely. Tai pyörä. Tai vesivoima. Tai tietokone. Tai teollisuusrobotit. Tai sähkötyökalut. Tai mikä tahansa muu innovaatio.
Kaikista näistä on aikanaan voinut sanoa että ne tulevat varmasti tekemään ihmisen työn tarpeettomaksi. Tekoäly nykyisessä muodossaan on samanlainen kiihdyttäjä ihmisen tekemälle rutiininomaiselle tietotyölle kuin väkipyörä tai liukuhihna oli aikoinaan kiihdytin fyysiselle työlle. Se nopeuttaa, muuttaa ja tehostaa työtä, mutta ei tee ihmistä tarpeettomaksi.