Ero talon takia?
En enää kestä elämääni nykyisessä kodissa. Asun miehen omistamassa talossa, jossa ei ole mitään hyviä puolia. Talo on ruma, sisäilmaongelmainen enkä yllättyisi homevauriostakaan 60 vuotta vanhassa kylpyhuoneessa. Tontti on kamala ja naapurit rasittavia ja liian lähellä.
Olen harkinnut eroa tämän takia että pääsisin pois. Hirveää kun koti on vastenmielinen ja raivoa aiheuttava paikka ja itsellä ei ole mitään vaikutusvaltaa asioiden kuntoon laittamiseksi. Toivon usein että talo palaisi.
Rahallisesti pärjäisin hyvin ja voisin ostaa oman mieluisan kodin. Tuntuu kuitenkin tosi pahalta että joku helvetin murju pilaa parisuhteen... vaikka oikeastihan syy on miehen kun asialle ei tunnu löytyvän mitään ratkaisua. Nykyään kavereidenkin hienot kodit ja remonttiprojektit saa vain tosi pahan mielen ja surkeuden aikaan.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sai sinut muuttamaan taloon?
Kuvittelin että asiat remontin suhteen etenee ja voitaisiin vaikka yhdessä laittaa taloa kuntoon jos ostaisin puolet. Tästä nyt jo useampi vuosi eikä mitään näistä ole tapahtunut. Puolikasta ei suostu myymään.
Millä tavalla olet edesauttanut remontin edistymistä? Muuten kuin istumalla perseelläsi sohvalla ja valittamalla.
Vierasta ei kannata alkaa remontoida.Ensin omistetaan ja vasta sitten remontoidaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi erota? Osta oma koti ja muuta sinne. Saa sitä olla yhdessä vaikka asuukin eri osoitteessa.
Saa toki mutta joku itsekunnioitus. Jos miehelle vanha röttelö talo on tärkeämpi eikä ole valmis remontoimaan, muuttamaan tai myymään puolikasta jotta olisi paremmin rahaa remontoida niin en todellakaan aio sellaiseen suhteeseen jäädä vaikka itse asuisin missä.
Talot ovat tärkeitä miehille. He jotenkin käyttävät niihin kaiken energiansa. Ensin raadetaan työssä, että saadaan talo maksettua ja sen jälkeen on jatkuvaa remontointia ja kunnostamista, kesälomat on pakko maalata ja nikkaroioda. Ap:n miehellä on ehkä lisäksi joku tunneside taloonsa.
Vierailija kirjoitti:
Me muutettiin mun omistamaan taloon, tehtiin yhdessä remontti ja yhdessä ollaan maksettu remppa ja kulut. Näin ehdottaisin aloittajallekin. Tosin jos ei mies tosiaan suostu tuohonkaan, niin eiköhän olisi keskustelun paikka. Sano suoraan että harkitset eroa tämän takia, ja puhutte asiat selväksi tavalla tai toisella. Vaikka terapiassa, jos ei muuta. Pitäisi siitä joku lopputulos tulla.
Sen kyllä ymmärrän jos ei mies halua talostaan luopua. Itse en luovu omastani koskaan, se on täysin selvä asia.
No et varmasti,kun voit hyväksikäyttää ihmistä,joka tekee ja maksaa sun talosi remontteja.
No muuta pois jos on noin hirveetä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelin että asiat remontin suhteen etenee ja voitaisiin vaikka yhdessä laittaa taloa kuntoon jos ostaisin puolet. Tästä nyt jo useampi vuosi eikä mitään näistä ole tapahtunut. Puolikasta ei suostu myymään.
Millä tavalla olet edesauttanut remontin edistymistä? Muuten kuin istumalla perseelläsi sohvalla ja valittamalla.
Tarjoutunut ostamaan puolikkaan että olisi rahaa remontoida, tarjonnut omaa apua että voidaan tehdä yhdessä. Mies ei suostu mihinkään ja haluaa tehdä kaiken itse mutta ei sitten kuitenkaan tee mitään. Enkä voi toisen omaisuutta alkaa omin lupineni laittamaan kuntoon. Nää kortit on käytetty.
Ap
Tuo on kyllä vähän huolestuttavaa, ettei suostu puolisolleen myymään puolta talosta tai yhdessä edes remontoimaan. Varmaan tuossa tilanteessa ostaisin sitten oman.
Ei sellainen perheen sisällä puolikkaan osuuden ostaminen ole välttämättä järkevää. Siitä menee varainsiirtoverot ja tontista joutuu tekemään lainhuudatukset kiinteistörekisteriin, sekin maksaa. Mutta jos toisen talossa asut, niin eihän se oma ole, ja jos on avioehto niin eihän siihen ole edes avio-oikeutta. Erotilanteessakin on aivan selvä, kumpi joutuu muuttamaan, riippumatta eroon johtaneista syistä. Yhteinen koti kannattaisi minusta ostaa yhdessä molempien nimiin, niin siinä olisi molemmilla tasa-arvoinen asema. Jos puoliso ei ole remonttireiskatyyppiä, niin voi olla järkevintä hankkia sellainen koti, jossa ei ole paljon remontoitavaa.
Ostaisin oman asunnon. En ikinä ostaisi puolikasta ap:n kuvailemasta asunnosta. Kuulostaa ihan hirveältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama juttu. Mutta parikymmentä vuotta tässä on mennyt eikä minulla ole varaa ostaa omaa asuntoa.
Mihin sun rahasi on menneet?
Ihan elämiseen.
Ilmaiseksi olet asunut miehen asunnossa? Eikä kelpaa 20 vuoden jälkeenkään?
Olen maksanut tämän talon kuluja.
Miehelle ja talolle moro ja näkemiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmaiseksi päässyt asumaan omakotitalossa ja pelkkää valitusta.
Sinun pitää ostaa sellainen iso palatsi joka täyttää hienon prinsessan vaatimukset. Tämä on hyvin yksinkertainen ratkaisu tähän teidän ongelmaanne.
Ehkä se tuntuu et oikeudelta naisesta,jolla ei ole omaisuutta. Jos taas on rahaa,niin tietää,että ilman suhdetta asuisi itse paremmin.
Kirjoittaja nimenomaan sanoi että 20 vuotta asunut miehen asunnossa eikä ole varaa ostaa omaa asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierasta ei kannata alkaa remontoida.Ensin omistetaan ja vasta sitten remontoidaan.
Tottakai kannattaa, jos kerran haluaa kotinsa viihtyisämmäksi. Jos vuosia asuu toisen asunnossa, ei esimerkiksi tapettien osto ja laittaminen liene ylitsepääsemätön panostus, vai mitä? Sittenhän sitä saa kodin nätiksi. Myös voi osallistua isompiin remontteihin jos ne kerran omaksi mieliksi tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me muutettiin mun omistamaan taloon, tehtiin yhdessä remontti ja yhdessä ollaan maksettu remppa ja kulut. Näin ehdottaisin aloittajallekin. Tosin jos ei mies tosiaan suostu tuohonkaan, niin eiköhän olisi keskustelun paikka. Sano suoraan että harkitset eroa tämän takia, ja puhutte asiat selväksi tavalla tai toisella. Vaikka terapiassa, jos ei muuta. Pitäisi siitä joku lopputulos tulla.
Sen kyllä ymmärrän jos ei mies halua talostaan luopua. Itse en luovu omastani koskaan, se on täysin selvä asia.
No et varmasti,kun voit hyväksikäyttää ihmistä,joka tekee ja maksaa sun talosi remontteja.
Yhtä lailla minä teen ja maksan. Ja vaikka ei oltaisi tähän mitään remonttia tehtykään, tai vaikka ei oltaisi muutettu asumaankaan, en tätä koskaan myy. Se on miehellekin aivan selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä lailla minä teen ja maksan. Ja vaikka ei oltaisi tähän mitään remonttia tehtykään, tai vaikka ei oltaisi muutettu asumaankaan, en tätä koskaan myy. Se on miehellekin aivan selvää.
Totta kai sinä teet,koska sinä omistat.Sehän on selvää.Nyt kyseenalaistettiin sitä,että toinen remontoi sun taloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai kannattaa, jos kerran haluaa kotinsa viihtyisämmäksi. Jos vuosia asuu toisen asunnossa, ei esimerkiksi tapettien osto ja laittaminen liene ylitsepääsemätön panostus, vai mitä? Sittenhän sitä saa kodin nätiks
En mä vois ajatella laittavani kotia,josta en omista mitään. Vuokra-asuntokin tuntuisi enemmän omalta,koska siellä ei omistaja asuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä lailla minä teen ja maksan. Ja vaikka ei oltaisi tähän mitään remonttia tehtykään, tai vaikka ei oltaisi muutettu asumaankaan, en tätä koskaan myy. Se on
Totta kai sinä teet,koska sinä omistat.Sehän on selvää.Nyt kyseenalaistettiin sitä,että toinen remontoi sun taloa.
Toinen remontoi ja maksaa myös, koska tämä on yhteinen projekti, jota molemmat ovat halunneet. Ja moni ratkaisu on toteutettu miehen maun mukaan. Turha sitä on ulkopuolisten kyseenalaistaa. 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai kannattaa, jos kerran haluaa kotinsa viihtyisämmäksi. Jos vuosia asuu toisen asunnossa, ei esimerkiksi tapettien osto ja laittaminen liene ylitsepääsemätön pan
En mä vois ajatella laittavani kotia,josta en omista mitään. Vuokra-asuntokin tuntuisi enemmän omalta,koska siellä ei omistaja asuisi.
Oho. No sitten varmaan et myöskään valita siitä että ei ole sun mieluinen eikä toinen tee remonttia, jos et edes tapetteja voi maksaa 😳
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä lailla minä teen ja maksan. Ja vaikka ei oltaisi tähän mitään remonttia tehtykään, tai vaikka ei oltaisi
No toivottavasti teillä ei ole avioehtoa,että kumppanisi saa edes omansa takaisin,jos ero tulee.
Ei pitäisi olla niin typerä, että pitää omana projektinaan toisen omaisuuden hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai kannattaa, jos kerran haluaa kotinsa viihtyisämmäksi. Jos vuosia asuu toisen asunnossa, ei esimerkiksi tapettie
Sen vuoksi en asu toisen omistamassa talossa,koska en voisi kokea sitä kodikseni.
Meillä oli miehen kanssa vähän sama tilanne. Kämppä ei ole homeessa, mutta pinnat oli täysin rempallaan. Jokaisessa seinässä oli täysin erilaisilla kuvioilla olevat, vanhat, haalistuneet ja repeilleet tapetit. Keittiössä oli vanhat ja paikoin irtoilleet puolipaneelit. Minä ilmoitin kylmänviileästi, että vihaan tätä asuntoa ja aion hankkia oman. Mies teki lopulta rempan.
Ehkä se tuntuu et oikeudelta naisesta,jolla ei ole omaisuutta. Jos taas on rahaa,niin tietää,että ilman suhdetta asuisi itse paremmin.