En tajua, miten voi löytää asunnon niin nopeasti, kun lainalupaus vain 3kk voimassa
Minulla ei ole siis mikään kiire ostaa asuntoa, vaan voisin katsella sopivaa esim. seuraavan kahden vuoden sisällä. No lainalupaus on voimassa 3 kk, niin minä kun etsin vain tietyltä alueelta tietynlaista (neliöt, hinta, pohja, kunto) asuntoa, niin sellaista ei kyllä usein vastaan tule. Niin mitä tykkää pankki, jos uusin lainalupauksen vaikka 10 kertaa?
Kommentit (10)
Katsot ensin paljon pankki lupaa lainaa, sitten sillä haarukalla etsit asunnon ja kun se löytyy uusit lainahakemuksen.
Kysy pankilta, ei me voida tietää mitä ne siellä tykkää.
Me olemme hakeneet lainalupauksen vasta tietyn kohteen jo ollessa kiikarissa. Mutta voihan sen noinkin päin tehdä. Tarvitset tietysti sitten uuden ja tarkemman, kun kohde on löytynyt. Lainaan kun vaikuttaa myös se kohde, jota varten se otetaan.
No eikö tuossa vaiheessa ole yleensä jo jotakin kiikarissa, kun lupausta haetaan...
Sitä ennen olette neuvotelleet lainan raamit valmiiksi ja pankki sitten antaa sen "lupauksen" kun olette esittäneet ensin kohteen heille. Eihän pankki sitä lupausta mihin tahansa kohteeseen anna, varsinkin jos lainaosuus on suuri.
Ei kun siis tarkoitin sitä lainatarjousta. Siitähän aina sanotaan, että pitäisi olla jo siinä vaiheessa kun lähtee katselemaan, jotta sitten kun sopiva löytyy, voi sanoa, että rahoitus on kunnossa. No minulla nyt on muutenkin, kun meinaan käyttää käteistä suurilta osin ja lainaa ottaa ehkä max. 30 % asunnon arvosta. Eli kannattako minun nyt edes stressata, että minulla olisi koko ajan ajantasalla oleva lainatarjous, kun tiedän, että lainan tulen kuitenkin heittämällä saamaan? Ap
Entisaikaan Sampo-pankki, nykyinen Danske, lupasi käsitellä lainahakemuksen yhdessä tunnissa. Ei ollut mitään ongelmaa ainakaan silloin hakea lainaa vasta, kun oli asunto löytynyt. Mutta ainahan voit uusia sen hakemuksen.
Ei ole kokemusta, kuinka pitkään hakemuksen käsittely nykyisin eri pankeissa kestää. Suosittelen, että on pankissa joku yhteyshenkilö, johon voit olla suoraan yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kun siis tarkoitin sitä lainatarjousta. Siitähän aina sanotaan, että pitäisi olla jo siinä vaiheessa kun lähtee katselemaan, jotta sitten kun sopiva löytyy, voi sanoa, että rahoitus on kunnossa. No minulla nyt on muutenkin, kun meinaan käyttää käteistä suurilta osin ja lainaa ottaa ehkä max. 30 % asunnon arvosta. Eli kannattako minun nyt edes stressata, että minulla olisi koko ajan ajantasalla oleva lainatarjous, kun tiedän, että lainan tulen kuitenkin heittämällä saamaan? Ap
Niin siis vaikka olisit saanut lainatarjouksen, niin siinä vaiheessa kun jätä itse tarjouksen asunnosta, niin joudut vielä pyytämään siunausta pankilta. Itse muistan aikanaan soittaneeni lainaneuvottelijalleni suoraan asunnon näytöstä ja sain suullisen "lupauksen" lainasta juuri esittämääni kohteeseen. Jos vakuudet on kunnossa ja laina käytännössä varma, niin silloin et käytännössä tarvitse mitään erillisiä lupauksia.
Vierailija kirjoitti:
Monet hakee ensimmäisen lainatarjouksen sen takia, että tietävät paljon pankki on edes valmis myöntämään lainaa. Hankala katsoa asuntoja jos oma maku on siellä 300k lainan luokassa, mutta pankki on valmis antamaan lainaa vaan 100k. Kerta sinulla on noin niin eiköhän mene lainahakemus heittämällä läpi sitten kun olet sopivan asunnon löytänyt, ellet sitten osta jotain perähikiän hometaloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet hakee ensimmäisen lainatarjouksen sen takia, että tietävät paljon pankki on edes valmis myöntämään lainaa. Hankala katsoa asuntoja jos oma maku on siellä 300k lainan luokassa, mutta pankki on valmis antamaan lainaa vaan 100k. Kerta sinulla on noin niin eiköhän mene lainahakemus heittämällä läpi sitten kun olet sopivan asunnon löytänyt, ellet sitten osta jotain perähikiän hometaloa.
Ihan Helsingistä olen ostamassa. Eli turha sitten minun edes pitää mitään lainatarjousta voimassa aina vain uusimalla.
Vai siis löydättekö te muut helpostikin kuukaudessa parissa asunnon, kodin, talon, johon olette valmis sitoutumaan ja mikä on yleensä elämän arvokkain hankinta? En kyllä tajua. Ap