Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Verenvuoto vaihdevuosien jälkeen

Vierailija
10.05.2024 |

Kuukautiset olleet noin vuoden poissa ja eilen ja tänään veristä vuotoa vessassa käymisen yhteydessä pyyhittäessä. Olen 51v. Kuinka kauan tilannetta täytyy seurata vai soitanko tk:hon heti? 

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellään ollut vastaavaa? Kauheat kauhuskenaariot tuli luettua koko yö ja nyt pelottaa

Vierailija
2/19 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhoitu. Naisen kroppa on välillä arvaamaton.

Olen kohta 49 ja edelleen käytössä keltarauhashormonit joten ne pitävät välivuodot pois. Silti muutaman vuoden ajan ollut just sellaista, että tyyliin kerran vuodessa on kuitenkin ikäänkuin jotkun menkkojen tapaiset.

Seuraat nyt hetken tilannetta. Onko kuivat limakalvot? Tai käytätkö emätinpuikkoja kuivuuteen? Kuivat limakalvot yksistään voi aiheuttaa tuollaista. Jos viime gynekäynnistä on yli vuosi, niin kannattaisi käydä, jos asia vaivaa. Ei kannata antaa asioitten jäädä vaivaamaan. Tässä iässä kroppa voi temppuilla muutenkin eikä aina takoita että on jotain vakavaa ilmassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki oudot verenvuodot on syytä hakeutua tutkimuksiin. Itse en jäisi seurailemaan tilannetta. Mutta ei tuo verenvuoto mitenkään runsaalta vaikuta, olisiko limakalvoista tulevaa. Soita silti terveyskeskukseen tai varaa aika gynelle.

Vierailija
4/19 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki oudot verenvuodot on syytä hakeutua tutkimuksiin. Itse en jäisi seurailemaan tilannetta. Mutta ei tuo verenvuoto mitenkään runsaalta vaikuta, olisiko limakalvoista tulevaa. Soita silti terveyskeskukseen tai varaa aika gynelle.

Samaa mieltä. Soita tk:n tai gynelle ja varaa aika pikaisesti ei ole normaalia.

Vierailija
5/19 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tapahtui tuollaista just ja nuorena. Lääkäri e i ollut huollissaan, mutta kannattaa käydä gynellä. Voi olla kuivat paikat tai jotain ja tulee haavaumia

Vierailija
6/19 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kellään ollut vastaavaa? Kauheat kauhuskenaariot tuli luettua koko yö ja nyt pelottaa

No ei kannata lukea :D Mitä vain jos googlettelee sieltä tulee ensimmäiseksi että syöpä.

Vierailija
7/19 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rauhoitu. Naisen kroppa on välillä arvaamaton.

Olen kohta 49 ja edelleen käytössä keltarauhashormonit joten ne pitävät välivuodot pois. Silti muutaman vuoden ajan ollut just sellaista, että tyyliin kerran vuodessa on kuitenkin ikäänkuin jotkun menkkojen tapaiset.

Seuraat nyt hetken tilannetta. Onko kuivat limakalvot? Tai käytätkö emätinpuikkoja kuivuuteen? Kuivat limakalvot yksistään voi aiheuttaa tuollaista. Jos viime gynekäynnistä on yli vuosi, niin kannattaisi käydä, jos asia vaivaa. Ei kannata antaa asioitten jäädä vaivaamaan. Tässä iässä kroppa voi temppuilla muutenkin eikä aina takoita että on jotain vakavaa ilmassa.

Ei seurata, vaan varataan heti aika. Minulle kävi noin. Sain heti ajan. Löytyi kasvain. Olen menossa sen poistoon.

Vierailija
8/19 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole mikään hätätilanne. Jos kuukautiset olleet pois noin vuoden, niin on ihan tavallista että onkin vielä ihan normi kuukautiset. Yleensä sanotaan, että menopaussi on kun menkat on sen 12 kk pois, mutta eihän ihmisten elimistöt aina noin tarkkaan rajoja noudata, joskus voi käydä niin että on pois vaikka 13 tai 15 kk, mutta sitten voikin tulla menkat tai jopa useammat taas. 

Toisaalta verenvuoto voi johtua monista muistakin syistä, jotka eivät ole välttämättä pahanlaatuisia. Esim. kuivat limakalvot menee helposti vähän rikki ja tulee juuri sellaista pientä vuotoa jonka huomaa lähinnä vessassa pyyhittäessä. Se itse pyyhkiminenkin voi rikkoa kuivat ja hauraat limakalvot. Tai seksi toki, vaikka käyttäisi liukuvoidetta.

Lääkärissä on hyvä käydä, mutta ei tuossa nyt syöpä mikään todennäköisin lopputulema ole, ei kannata olla liian huolissaan.

Vierailija
9/19 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan edellistä, eli seuraa hetken ja tarvittaessa käy gynekologilla. Mikäli et käytä emätinpuikkoja, pieni vuoto voi johtua kuivista limakalvoissa, niin kävi minullekin. Otin emätinpuikot käyttöön ja sen jälkeen ei ole limakalvovuotoa ollut. Ja vaikka kuukautiset ovat olleet poissa vuoden, voi silti tulla vielä yhdet tai jopa useammat kuukautiset (eli "viimeinen" vuoto ei ollutkaan vielä se viimeinen), sillä hormonit heittelevät ja kierto voi olla varsin epäsäännöllinen. Jos haluat mielenrauhan heti, käy gynellä.

Vierailija
10/19 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivat limakalvot, kokeile esim. Vagisania, mulla auttoi, apteekissa neuvoivat.

Vierailija
11/19 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkäriin. Ei todennäköisesti ole mitään vakavaa mutta parempi varmistaa. Saa mielenrauhan. 

Vierailija
12/19 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin!

Vierailija
13/19 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mika Rämetin mukaan oudot vuodot johtuu helpotuksen tunteesta.

Vierailija
14/19 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene gynelle.

Vierailija
15/19 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä takaisinsoittoa kuulunut koko päivänä terkkarista. Inhottavaa odotuttaa puhelimen vieressä sydän kurkussa. Pyyhittäessä edelleen tulee verta, mutta ei juuri muutoin. En käytä hormoneja, joten siksi vuoto on kai huolestuttavampaa. Ap

Vierailija
16/19 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä samaa ongelmaa. Jatkunut jo useamman viikon ja huolettaa. 

Onko ap kuulolla, mitä lääkäri sanoi?

Vierailija
17/19 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia kellään?

Vierailija
18/19 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää nyt hyvät ihmiset lääkäriin tuollaisista jutuista. Anteeksi en haluaisi pelotella mutta mun sukulaiselta löytyi syöpä, oireina oli vaihdevuosien jälkeinen verenvuoto. Ei meinanneet ensin lääkärissäkään tutkia vaan ohittivat sen juuri tuollaisella "se on ihan normaalia"-vähättelyllä. Todennäköisintähän se on että ei ole vakaavaa mutta pitäähän se syy tutkia. Sukulainen parantui onneksi. 

Vierailija
19/19 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eipä takaisinsoittoa kuulunut koko päivänä terkkarista. Inhottavaa odotuttaa puhelimen vieressä sydän kurkussa. Pyyhittäessä edelleen tulee verta, mutta ei juuri muutoin. En käytä hormoneja, joten siksi vuoto on kai huolestuttavampaa. Ap

Koska et käytä hormoneja ovat limakalvot kuivat ja voivat vuotaa sen vuoksi. Paikallisestrogeeni eli emätinpuikot tai voide voi auttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme