Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensi viikolla aloitan KARPPAUKSEN! Nyt olen sen päättänyt.

Vierailija
25.01.2007 |

Täytyy vielä hieman hioa tuota ruokapuolta, tehdä jotain listaa syömisistä ja sen mukaan sitten ostoslistan tekoon.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos elimistösi kestää ihan normaalisti hiilihydraatteja, miksi rajoittaisit elämääsi? Vähennä hyvä ihminen syötyjä ruokamääriä, jos olet ylipainoinen. Älä mene mukaan tuohon vouhotukseen. Kermaa ja juustoa voit syödä karppaamattakin.

Vierailija
2/26 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin eilen juuri luin jostain urheilulehdestä, miten Jenkeissä karppaaminen on jo ihan out ja nyt siirrytään täysrukiiselle dieetille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä en voi hyvin, on ilmavaivoja, turvotusta, runsasta painonheittelyä, iho-ongelmia, väsymystä yms.

Lisäksi olen huomannut näiden em. oireiden olevan suoraan kytköksissä tiettyihin ruoka-aineisiin (vatsa turpoaa leivän jälkeen ja pierettää), tuoremehu laukaisee niin kovan väsymyksen, että voisin nukkua istualtaan. Jatkuva nälkä, vaikka söisin kuinka paljon (peruna, riisi, pasta eivät pidä nälkää loitolla), verensokerin heilahtelut ja sen mukanaan tuoma ärtyisyys.

Toivottavasti olo tasaantuu karppaamalla. Hieman jännittää onnistuminen, kun olen kuitenkin suuri pastanystävä ja ikuinen karkkihiiri.

t. ap

Vierailija
4/26 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 viikossa paino on pudonnut 11 kiloa (lähtöpaino 170/78) ja nälkää en ole tuntenut lainkaan. Syön joka päivä kaksi maukasta ateriaa. Olen energisempi kuin ennen, ja ihokin on paremmassa kunnossa.

Vierailija:

niin eilen juuri luin jostain urheilulehdestä, miten Jenkeissä karppaaminen on jo ihan out ja nyt siirrytään täysrukiiselle dieetille!

Vierailija
5/26 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta ja raitis ilma saattaisivat tehota vaivoihisi paremmin... ;)

Tuoremehuista nyt ei ole kenellekään iloa, ne ovat lähinnä hotelliaamiaisten luksusta tai diabeetikkojen insuliinishokin ensiapua. Hampaatkin kärsivät. Greippi tai appelsiini vaan käteen.

Vierailija
6/26 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä suunnilleen syöt päivän aikana? Ja kuinka monta ateriaa?

Itselläni nämä ovat vielä hieman hakusessa, pitää suunnitella päivän ruokarytmi ja mitä syö milloinkin.

t. ap

Vierailija
7/26 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloitetaankin joko maanantaina tai ensi viikolla =).

Itse olen karpannut nyt kolmatta vuotta. Aluksi laihdutuksen vuoksi (vuodessa putosi paino yli 40 kiloa), ja nyt vain hyvän olon vuoksi. Karppaus ei ole mitään kummallista tai vaarallista, kuten monet tuntuvat väittävän...

Vierailija
8/26 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pois en vaihda. Tässä hiukan positiivisia terveysvaikutuksia:

-painoa pois 5 kiloa

-jatkuva näläntunne pois

-vatsavaivat pois

-allergiat helpottuivat

-virtsatievaivat loppuivat

-SYYLÄT lähtivät (!)

-finnit vähenivät

-kuukautiskierto säännöllistyi

-koholla ollut verenpaine laski ideaalilukemiin

Vierailija
9/26 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupaloja/välipaloja varten:

kananmunia (vapaa tai luomu mielellään)

meetwurstia/pekonia

turkkilaista jugurttia

pakastemustikoita tai -vadelmia

hasselpähkinöitä ja manteleita (esim. cashew- ja maapähkinöissä on aika paljon hiilareita)

leipäjuustoa

täysrasvaista juustoa

tuoreita vihanneksia

Jos haluat tehdä heti alkuun karppileipää/rieskaa, niin osta myös esim. vehnäleseitä, rahkaa, auringonkukansiemeniä. Tarkemman ohjeen löydät karppauspalstalta, jos kiinnostaa.

Lisäkkeitä:

kukkakaalimuussi (kukkakaalia, voita, suolaa ja koskenlaskijaa)

valkokaali (esim. kaalia, öljyistä fetaa, vähän suolaa ja mustapippuria, tosi hyvää.)

vihreä salaatti

kasvisgratiini

valkosipulilantut

öljytyt ja maustetut vihannekset, jotka paahdetaan uunissa

höyrytetyt vihannekset

Herkuksi:

vähintään 70 % suklaata

omena

Nämä kannattaa syödä aterian päätteeksi, etteivät turhaan nosta verensokeria liikaa.

Riippuen suhtautumisestasi makeutusaineisiin, niin sokeritonta mehukeittoa

Darfourilla tmv. on myös sokeritonta hilloa (ei sisällä myöskään makeutusaineita), jota voit sekoittaa esim. turkkilaiseen jugurttiin.

Viisi eri karppiruokaa:

1) Uunikala sienten kanssa

Kuullota sipulia ja herkkusieniä pannulla. Lisää kermaa, valkopippuria ja suolaa. Kaada seos vuokaan seitin päälle. Kypsennä uunissa.

2) Makkarakeitto ilman perunaa. Käytä täyslihamakkaraa, esim. Wilhelm.

3) Kanasalaatti

Vihanneksia, itse maustamaasi broileria, majoneesia/rasvaista fetaa.

4) Possuwokki

Valitse wokkivihannessekoitus, jossa alle tai noin 5 hh/100 g. Käytä reilusti mausteita, mutta vältä sweet chili yms. kastikkeita.

5) Kaalilaatikko. Kaalia, sipulia, paistettua jauhelihaa, smetanaa ja voita päälle. NAM.

Lisäksi

voita sekä kylmäpuristettua oliiviöljyä (voi paistamiseen, öljy salaatteihin)

vissyä

Jos epäilet, ettei vatsasi toimi, niin:

pellavasiemenrouhetta (kokonaiset siemenet saattavat kivettyä suolistoon)

Ei tää nyt ihan kauppalista ollukkaan, mut varmaan ideoita antaa ainakin.

Vierailija
10/26 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäki olen karpannut pian vuoden. Painoa on pudonnut muutama kilo vaikka tarvettakaan ei olisi välttämättä ollut. Mutta muut terveysvaikutukset vasta ovat yllättäneet, niitähän tässä on jo lueteltukin.

Alan pikkuhiljaa uskoa siihen väittämään, että hiilihydraatit ylläpitävät jatkuvaa tulehdustilaa elimistössä, niin paljon vaivoja multa on nyt karsiutunut pois ja olo on aivan mahtava koko ajan.

Ja vielä huomautuksena, että ennen mäkin suhtauduin asiaan aivan kutein useimmat täällä. Mutta karppaukseen ei voi ottaa kantaa ennenkuin sitä on itse kokeillut, niin se vain on.

Vierailija
11/26 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kun täältä saa aina apua ja neuvoja kysymyksiinsä.

Kiitos kovasti! Taidan aloittaa ainakin ensimmäisen viikon tuon listan kanssa.

KIITOS!

t. ap

Vierailija
12/26 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee meinaan ihan selkeästi ihottumaa varsinkin vehnäjauhoista, elimistössä on tulehdustiloja (jaloissa) ja painoa löytyy. Jos mulel normaalisyöminen hiilareitten kanssa onnistuisi, niin kait se olisi tässä 15-vuoden aikana jo jossain vaiheessa loksahtanut kohdilleen? Mutta kun ei, niin kokeilen karppausta, varmaan lähinnä hyväkarppausta.

Vierailija
13/26 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakkaseen ja sitten seuraavana päivänä syödä sitä. Pakastettu leipä ei turvota eikä aiheuta ilmavaivoja!! Outo juttu. Ainakin itse siedän hiivaa ja hiilareita paremmin pakastettuna, ei tarvi mitään karppausdieettejä

Vierailija
14/26 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

pakkaseen ja sitten seuraavana päivänä syödä sitä. Pakastettu leipä ei turvota eikä aiheuta ilmavaivoja!! Outo juttu. Ainakin itse siedän hiivaa ja hiilareita paremmin pakastettuna, ei tarvi mitään karppausdieettejä

Itse pakastan allergisen vauvani ruuat juuri tuosta syystä.

Vierailija
15/26 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut hoikka mutta lasten jälkeen on jäänyt hiukan mahaa ts. sanoen halusin 3-4 kg pois. Ne lähtikin vajaassa parissa kuukaudessa. Lisäksi syömisen jälkeinen mahan turvotus oli historiaa.

Välillä oli vaikeuksia keksiä esim. iltapalaa sen leivän puputtamisen sijaan. Eräs suosikeistani on raejuusto-tonnikalamössö. Eli reilusti raejuustoa, purkillinen öljyssä olevaa tonnikalaa, reilu pala kurkkua paloiksi, mustapippuria ja tilliä ja kaikki sekaisin. Nam! Munakkaat ym. meinaan alkavat tökkiä jossain vaiheessa ;-)

Sitten toinen vinkki. Kannattaa tehdä iso kulhollinen perussalaattia (salaattia, kurkkua, tomaattia, paprikaa) valmiiksi. Salaatti säilyy ihan hyvin muutaman päivän. Täsä saa helposti ruokiin lisukesalaattia tai salaattipedin pääruokasalaattiin (esim. paistetun broilerin rintafileen ja lämpimien vihannesten kera, kalan ja kananmunan kera tai mitä nyt vain ikinä keksiikään). Näin se ainainen vihannesten pilkkominen hieman helpottui.

Tsemppiä aloitukseen ja paljon kivennäisvettä peliin!

Vierailija
16/26 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittanut todella tiukasti ja en ole syönyt yhtään hedelmiä, joita kyllä kaipaan. Maitotuotteitakaan (juustoa, smetanaa ja kermaa lukuunottamatta) en ole juuri syönyt. Parina päivänä 1 dl rahkaa. Lisäksi olen juonut vain kofeiinitonta kahvia ja vihreää teetä. Ennen tätä join aivan liikaa kahvia noin 6 isoa kuppia päivässä enkä juuri juonut vettä.

Kohta kun tulee 2 viikkoa täyteen tätä tiukkaa linjaa niin lisään ruokavaliooni ruoka-aineita kuten hedelmiä silloin tällöin, kaikki marjat, jogurtin (varmaan sen Turkkilaisen tai muun vastaavan), soijajauhon leipomiseen jne. Ainakin minulle tämän tiukka aloitus oli tarpeen. Ongelmana on makean syöminen ja hirveän makeanhimo + kahvin jatkuva litkiminen. Mandariineja voin syödä 20 kpl kerralla. Saatan normaalisti juoda vain lasin vettä päivässä, mutta olen juonut sen 2 l päivässä. Viides ja kuudes päivä olivat rankkoja; päätä särki ja kaikki ärsytti. Näiden vaikeiden päivien jälkeen olo on helpottunut ja toivon, että oloni pysyy hyvänä jatkossakin. Painoa on nyt tippunut 2 kg, mutta osahan siitä on ihan pelkkää nestettä.

En ollenkaan väitä, että tämä olisi ainoa oikea tapa muuttaa ruokavaliota. Enhän sitä voisi näin lyhyellä kokemuksella edes tietää. Kokeilen tätä ja jos oloni on hyvä ja painoni laskee, aion pysyä tässä. Viime kesänä kolesterolini oli 4,3. Olen hiukan huolissani, että se nousee tällä kuurilla. En ole oikeasti syönyt esimerkiksi smetanaa 10 vuoteen. Aionkin seurailla kolesteroliani 3 kk välein jotta näen heti jos siinä tapahtuu jotain huonompaan suuntaa. Suvussamme on aika kovat riskit erittäin korkeisiin kolesteroliarvoihin ja aivoveritulppiin yms.

Tsemppiä sinulle ap!

Vierailija
17/26 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko makeanhimo hellittänyt karppauksen myötä? Itse olen armoton karkinsyöjä ja sokeririippuvainen ja karkin pois jättäminen pelottaa tässä eniten.

Ja toisekseen... Oletteko vaa´an lisäksi mitanneet vyötärönympärystä?

Luin kirjan South beach-dieetistä ja siinä kehuttiin, että vyötärön ympärys pienenee nopeasti heti alkuunsa.

Ja vielä... Kirjassa mainittiin psyllium-jauhe (onkohan oikein kirjoitettu?).

Sekoitetaan lasilliseen vettä ennen ruokailua ja tämän pitäisi hidastaa ruuan sulamista, pitää vatsa täydempänä ja antaa niitä hyviä kuituja. Onko kukaan kokeillut tätä?

t. ap

Vierailija
18/26 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistathan että et tuijota sokeasti vain kokonaiskolesterolin määrää? Nimenomaan on tärkeää katsoa millä mallilla HDL:t ovat, ne ovat se ratkaiseva tekijä.

Vierailija:

Viime kesänä kolesterolini oli 4,3. Olen hiukan huolissani, että se nousee tällä kuurilla. En ole oikeasti syönyt esimerkiksi smetanaa 10 vuoteen. Aionkin seurailla kolesteroliani 3 kk välein jotta näen heti jos siinä tapahtuu jotain huonompaan suuntaa. Suvussamme on aika kovat riskit erittäin korkeisiin kolesteroliarvoihin ja aivoveritulppiin yms.

Tsemppiä sinulle ap!

Vierailija
19/26 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonaiskoleteroli minulla oli tuo 4,3 ja se huono osuus siinä aiheuttaakin niitä ongelmia. Se oli 2,8 ja saisi olla alhaisempi juuri lähisuvussa esiintyneiden ongelmien ja riskien takia.

Liikuntaa olen lisännyt jo syksyllä. Nyt käyn 2-3 kertaa viikossa jumpassa ja 1-2 kertaa 6 km:n kävelylenkillä. Lääkäri neuvoi, että liikunnalla saisi sitä huonoa kolesterolia alas.

Vierailija
20/26 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon aina ollut heikkona irtsareihin ja nyt en edes kaupassa katsele karkkihyllyyn haikeana. Joten kyllä sanoisin, että karppaaminen on vaikuttanut positiivisesti karkkihimoon.