raskausdiabetes? ja tarkemmat tutkimukset TYKSissä?
Hei!
Odotan toista lastani rv 27 (tasan), ja ' kärähdin' sokerirasituksessa ti-aamuna. Arvoni olivat seuraavanlaiset: paastoarvo 6,0, 1h 9,7 ja 2h 9,1. Olin eilen aika kauhuissani neuvolassa kuulemassa arvoja, minulle kerrottiin myös, että joudun tyksiin lisätutkimuksiin päiväksi tai kahdeksi. Sain vain pienen lehtisen ruokavalioasioista ja nyt pitäisi odotella jopa 3vkoa! ennen tyksiin pääsyä. Olisinkin kysellyt, että onko kukaan ollut kys.sairaalassa lisätutkimuksissa sokeriarvojen vuoksi ja mitä niissä tutkimuksissa on tehty? Yritin heti tietty orientoitua dieetille, mutta sain tosi vähän mitään ohjeita neuvolasta (toki tajuan ne selkeät namit, herkut sun muut) mutta olis kiva tietää, että mitkä ns. terveelliset nostavat arvoja (esim. onks puuro marjojen kanssa ok...). Vielä olis 13 vkoa jäljellä, ja tämä raskaus on muutenkin ollut varsin haastava (pahoinvointia 3kk, syyskuusta lähtien ollut flunssaa ja kovaa yskää, nyt oli hb enää 100, joten väsymys jo sokeriarvojenkin ja sit hempan vuoksi valtaisa...jnejnejne). Onneksi neuvolalääkäri kirjoitti mut sairaslomalle kaikkine vaivojeni kanssa siihe asti kun äitiysloma alkaa, mua vain pelottaa kaikki uhkakuvat vauvan liiallisesta kasvamisesta ja insuliinin käyttö sun muut.
Joten siis, jos joku olis käyny TYKSissä tutkimuksissa neuvolan lähetteellä, kuulisin mielelläni kommentteja!
terkuin,
tiriro
Kommentit (4)
jännä ett joudut ihan 1-2 päiväksi tutkimuksiin, tääll Oulussa sellainen ei ole tapana.
Mutta vähän ruokavaliosta: Jätä pois jogurtit (voit syödä makeutusaineella makeutettua jossa on noin 10 g hiilihydraattia purkissa), vaalea leipä (ruisleipää kannattaa syödä monta kappaletta päivässä mutta yhtä ruokailua kohti max kaksi), karkit, jätskit, keksit, pullat myös pois. Rasvaa vain kohtuudella. Huomaa, että maidossakin on paljon hiilihydraattia, max yksi lasi per ruokailu. Kasviksia ja marjoja saa syödä paljon (älä lisää sokeria, siihen tottuu, usko pois :). Esim. peruna sisältää paljon hiilareita, samoin vaalea pasta ja riisi. Käytä siis tummaa pastaa ja riisiä ja vain kohtuudella perunaa.
Näillä pärjäät varmaan eteenpäin, googleta netissä niin löydät varmaan lisää ohjeita. Sitten kun saat tasapainoon arvot, pystyt varmaan syömään huoletta yhden pullan päivässä niin että arvot eivät nouse.
Sinuna kyllä ottaisin yhteyttä sairaalan diabetesneuvojalle (äitipolille) koska ainakin minulle on molemmissa raskauksissa järkätty sinne neuvontaan aika heti parin päivän päähän. Sieltä saa syömisohjeita ja sokerinmittausvälineet kotiin.
Tsemppiä!
Olin itse alkuviikosta vuorokauden synnytyssairaalassa verensokerin vuorokausimittauksessa. Jäin myös kiinni tuossa sokerirasituksessa. Kutsu tarkempiin tutkimuksiin tuli noin 2vko rasituksen jälkeen.
Mutta on kyllä hyvä aloittaa tuo ruokavalio jo nyt heti niin ehtii sitten sokerit vähän tasaantua.
Menin aamulla osastolle, jossa otettiin paastoarvo. Sitten siirryin sairaalan ruokailurytmiin. Minulle oli laskettu tarkka 1800 kalorin dieetti. Verikokeet otettiin siis klo 8, 14, 19, 24 ja 06. Jo tuo vuorokauden ruokavalion noudattaminen laski arvoni sallittuihin lukuihin: paasto alle 5,5 ja ruokailun jälkeinen arvo alle 7,8. Mulla luvut vaihteli 4,8 - 7,1.
Eli mun raskausdiabetestä hoidetaan toistaiseksi ruokavaliolla, eikä insuliiniin ollut vielä tarvetta. Verensokeria seurataan neuvolassa 2-3vko välein. Lisäksi kontrolli on synnytyssairaalassa rv 36.
Tärkein ohje oli syödä säännöllisesti n. 3h välein. Lounaan ja päivällisen hiilihydraatit n. 50-60g, aamupalan 30-40g ja välipalojen 20g. Mulle oli yllätys, että yksi banaani vie jo kaikki välipalan hiilihydraatit ja vähän ylikin. Lisäksi 2dl taysmehua on liikaa välipalaksi
Vauvan kokoon ei ainakaan vielä ollut liioilla sokereilla vaikutusta. Jos dieetti onnistuu, niin keskikokoinen vauva olisi tulossa. Painoarvio oli rv28 1300g.
5vekaraa ja lisänumero rv 28+1
ruokaohjeista, siellä on suht selkeät ohjeet. Näköään eri kaupugeissa vaihtelee tuo käytäntö. Minulla on nyt kolmas raskaus, edellisessä jäin samoilla viikoilla kiinni paastoarvosta kuin sinä nyt ja sain pidettyä dieetillä sokerit kohdallaan. Painoni lähti laskuun, kun niin tarkasti noudatin dieettiä. Nyt olin jo alkuraskaudesta sokerirasituksessa ja kun paastoarvoni oli rajalla (4.8) jouduin kotiseurantaan. Parin viikon kotiseurannassa oli muutama arvo liikaa koholla, joten jouduin jatkamaan seurantaa parina päivänä viikossa kotona. Ja nyt tällä viikolla kävin äitiyspolilla (rv 27) ja sieltä minulle määrättiin pitkävaikutteinen insuliini iltapistona, koska tuo aamun paastoarvo on viime aikoina koko ajan ollut koholla.
Myönnän, etten ihan niin tiukasti ole pitänyt diettiä kuin edellisessä raskaudessa eli olen saattanut syödä päivän aikana muutaman suklaapalan, mutta en läheskään joka päivä, muuten olen dieettiä noudattanut lähes täysin. Minulle lääkäri sanoi sairaalassa, ettei paastoarvoon pysty paljon dieetillä vaikuttamaan, vaan siihen vaikuttaa sitten insuliini. No, täytyy katsoa, miten tämän raskausdiabeteksen kanssa sujuu.
Tärkeää siinä ruokailussa on muuten myös se, ettei syö liikaa kerralla. Minua ohjeistettiin sairaalassa edellisessä raskaudessa, ettei aamulla kannata syödä puuroa, koska puuro nostaa verensokerin liian nopeasti. Ja hedelmämehuja ei saisi syödä ollenkaan. Hedelmiä ja marjojakin tulisi syödä lähinnä ruokailun lopuksi jälkiruokana. Itse tein niin, että söin maustamattoman ja rasvattoman viilin tai jogurtin kanssa joko hedelmää tai marjoja iltapalaksi ja välipalaksi. Ruisleipää usein, samoin kasviksia mahdollisemman paljon.
ap