Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie jo vähän oottelinki millo pino aukee ;) Puol viiestä asti ollu hereillä ja ihmetelly...Oottelen et neuvola aukee on pakko soittaa ja kysyy et voiks olla lapsvettä ku haaroväli koko ajan kosteena,ei tahmasta vuotoo eikä tuoksu pissallekkaa?!Ja ihan kirkasta...Ei sitä kyl tosiaan valumal valu mut semmonen lämmin ja kostee pehko on...Varmaan tosi mielenkiintosta xD Pakko purkaa kun jännittämään alko,eihän se nyt vielä voi/saa tulla!En kyllä mitää limoja oo pongannu yhtään missää välis...KÄÄK!!Oon ihan pihalla,suppareita on tullu muutamia mut ihan kivuttomia eikä kovinkaa säännöllisiä...Tuskinpa tää mitää on muuta ku miun höyrystä päätä,mut varmistanpa kuitenki =) Tänää pääsis kampaajallekki,jee!!Saa vähän uutta väriä ja mallia tukkaa ku on raskausaikan kasvanu sen verta et kolmen sentin juurikasvu loistaa,eikä varmaa oo ku 3kk korkeintaa ku viimeks kävin...ööö..vai onkohan siitä pidempää?aika kyl menny niin siivillä välillä et ei huomaakkaa..Mut sit välillä taas sekuntti viisariki seisoo tunnin paikallaa ;)

mammuli rupee kai sairaalakassia kohta pakkailee...ihan vaa varmuuden vuoks ;D

Vierailija
2/38 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä saisit nopeasti vastauksen,varmaan pyytävät näytille varuiksi.Ei kannata neuvolan avautumista ootella jos vaikka tosiaan on vettä!!!!

Tsemppiä!

Puuroa mentävä hämmentämään ja koululaisia " potkimaan" hereille.Palaan jos kerkeen päivän aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan!!Soitanki sinne polille,miksen heti tajunnu!!Hoopo!!Kiitti Leanna!!! =) Pää taas puuroo..

Vierailija
4/38 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin täällä piiiitkästä aikaa....

tänä vuonna ei tämä rouva olekaan enää ollut töissä, vaan jäin alun lomapäivien jälkeen sairaslomalle. en ole konetta edes availlut, joten kaikkien kuulumisista olen aika pihalla.

taas on takana huonosti nukuttu yö. puoli viideltä heräsin. tää on kyllä kurja piirre. no, onneksi ei tartte mennä enää töihin ja voin levätä päivän mittaan.

unettomuutta kurjempi vaiva on mulla oleva " käsijuttu" . neuvolassa tästä jo varoittelivatkin. eli joulun aikaan alkoi käsien öinen puutuminen. aluksi kädet aika nopeasti herättyä palautuivat normaaleiksi. vaan eivätpä palaudu enää. oikea käsi on pahempi, tietenkin. jos en tietäisi, voisin kivuista päätelleen luulla käden murtuneen. oikealla kädellä ei voi tehdä juuri mitään kun peukalo-etusormi -ote ei toimi laisinkaan. tämän vaivan pitäisi helpottaa vauvan synnyttyä, mutta leikkaushoitoonkin voidaan joutua. hoida siinä sitten pientä... kärsiikö tästä muut teistä?

ja on tässä ollut suruakin. appiukko kuoli puolitoista viikkoa sitten. ja raskas, sekä henkisesti että fyysisesti, hautajaisreissu on edessä reilun viikon päästä. matkaa on 250km / suunta. saa nähdä kuinka mä jaksan...

masussa kasvaa vilkas kaveri. kylkiluut on tosiaan välillä melkoisissa paineissa kun niistä yritetään kaikin voimin puskea läpi. minkähän verran tyyppi meinaa vielä kasvaa ja äitiään potkia...

meillä on illalla toinen perhevalmennuskerta. viimeksi puhuttiin itse synnytyksestä. oletteko te jo päättäneet/miettineet kivunlievitysjuttuja? antakaa kokemuspohjaisia vinkkejä ensikertalaiselle.

eilen sain laitettua kaikki pienimmät vaatteet käyttökuntoon. eli on pesty, silitetty ja laitettu laatikoihin. tänään olisi ohjelmassa liinavaatteiden silitystä. siis vauvan liinavaatteiden.

mutta ennen sitä taitaa olla edessä päivän ensimmäiset nokoset.

talvipäivän jatkoa kaikille!

ruusunpiikki rv 34+2

Vierailija
5/38 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui mammuliini, toivottavasti ei ole lapsivettä! Jännittää sun puolesta, tulehan kertomaan tilanne tietoja, jos et ihan synnyttämään rupea!

Ruusunpiikille osaan ottoni ja paljon jaksamista! Hautajaispäivästä tulee varmasti rankka, mutta yritä jaksaa.

Caius kyseli kiinnostaako sänkypuuhat, minua ei alkuun kiinnostanut yhtään, mutta joskus puolenvälin jälkeen on halut alkaneet palautua, välillä ehkä liikaakin ;).

Nyt kun olen enemmän liikkunut, ollaan kahdesti päivässä oltu ulkona hyvät tovit, niin alakerta on hellänä, vähän sellainen keilapallotunne, onkohan nää nyt sitten liitoskipuja? Vai onko tiitiäinen päättänyt laskeutua lisää..

möhkis ja tiitiäinen 31+6

Vierailija
6/38 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruusunpiikille voimia ja jaksuja.

Mulla on kans pari päivää lorahdellut housuihin, mutta kun viime viikolla paikat oli ihan kiinni, en jotenkin ole osannut kuvitella että olis l.vettä (viime raskaudessa kävin kyllä senkin takia tsekkauksessa). Ja eron kyllä huomaa v.vuotoon nähden; sitäkin riittää.

Petipuuhista ei tietoakaan; toi selkä on tehnyt tehtävänsä sen suhteen. Nyt vois kyllä ryhdistyä ja ottaa loppurutistuksen ;)

Mitä te sillä jumppapallolla teette? Meiltäkin löytyy, mutta voiko sillä tehdä muuta kun istua ja pyöritää lantiota?

Mistä ihmeestä te revitte tota energiaa noihin kotitöihin ja ylimääräiseen (maalaukset, verhojen pesu, ym.)? Mä en kyll' saa aikaseks yhtään mitään, en edes näitä pakollisia.

Pidettiin eilen ne blinikestit, mmm... Istuminen oli kyllä ihan tuskaa ja ylösnoustessa tuntui aina repivää kipua alavatsalla.

( . )Tänään Hippu ollut ihmeen hiljaa, pari pientä liikettä, yleensä möyrii tässä vaiheessa ympäri yksiötä. No onneks mun nlaa aikaistettiin, pääsen kohta sinne. Tosin mun oma terkka on edelleen kipeä, ei ollakaan nähty joulukuun alun jälkeen. Harmittaa olla joka kerta eri terkan kanssa. Pitääkin nyt muistaa kysyä tosta mahakivusta.

Nyt naama kuntoon ja menoks. Tuun sitten kertomaan strategiset mitat.

-m- ja Hippu rv 34+1

Vierailija
7/38 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

MAMMULIINILLE;

tsemppiä kovasti, toivottavasti ei nyt olis lapsivettä vielä. Taisit lähteä näytille kun ei mitään kuulu *kärsimätön*

UDIDI;

Juuh, mä kävin eilen ekaa kertaa potkurilla kaupalla, tiellä on sitä saamarin sepeliä joka tökkii jalaksii. Onneks on nuo " liukujalakset" hommattu kun on koiraa vedätetty valjaissa jäällä, töksähtää vielä mutta sillee nihkeesti kun jalaksissa on muovit. Mä luulen että Puksutti olis viistossa kääntymässä ite rt joten--oies paree olla enempää kääntymättä toiseen suuntaan!

CAIUS;

Säkö se kyseli noista petihommista..ei vois suoraan sanoen vähempää kiinnostaa. Itseasiassa mua ei oo kiinnostanu koko raskausaikana tippaakaan. Sääliseksiä sillontällön harvakseltaan..ihan vaan miehen takia. Tuntuu itsestä aika pahalle kun toinen niin tahtois ja itteä suorastaa yököttää ajatuskin..nyt se on jo niin " vaikeetakin" ja vatsa on jatkuvasti eessä ja Puksu potkii ja...äh. Ei kiva..mä odotin sitä suurta " kun-mikään-ei-riitä-aikaa" , mut ei sitä tullukaan :(

RUUSUNPIIKKI;

Kiva kuulla sustakin välillä. Ja aina paranee kun kaikki on hyvin :) Surku appeasi, toivottavasti jaksat hautajaisissa, voipi olla että on henkisesti VIELÄ rankempaa hormonien vuoksi. VOIMIA sulle!!

Tuohon ajomatkaan..mulle kun tommonne 50km on jo tuskaa, voin antaa vinkiks vaan varata PALJON aikaa, todella paljon..pysähdyksiä joka saakutin huoltsikalla ja enemminkin, jalottelua ja vessaa varten..ja juoda pitää paljon (vaikka se kusettaakin), ja ota tyyny mukaan seläntaakse tueksi jollet itse joudu ajamaan koko matkaa. Joku fiksu mulle anto nää ohjeet kun joulukuussa reissasin pidemmän matkan, ja hyvin ne kyllä autto.

MÖHKIS;

Eikö se ' keilapallo' tunne tule kun lapsi laskeutuu ja kiinnittyy ihan sinne lähtökuoppiin? Näin mä ymmärsin..vaan en tiedä kun ei oo kokemusta..Puksutin pää on kai joko mun vasenta lonkkaa kohti, peppu oikeen rinnan alla, tai toisinpäin...kenpä tieetäisss seen...

( . ) tää napa pääsee vihdoin tänää sinne kaupunkii :) *hyvä ruoka, parempi mieli - mies toi eilen pitsaa (ihan oli kevyttä)* nyt olis sitte jo kaks halukasta lähtijää..vaan kai mä valkkaan ton oman miehen ku sen kans niin harvoin pääsee :)

Nukuttii Puksutin kanssa piiiiitkät yöunet ja nyt on hyvä mieli.

Mut pian täytyy joutua jos meinaa ehtiä kaupungissa käydä ennen miehen iltaduuneja..

Tappert ja Puksu 33+4

Vierailija
8/38 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

täälä,käyny olen lukemassa kuulumisia mutten oo saanu irti itsestäni että kirjottelisin jotain. Nyt sairaslomalla ä-loman alkuun saakka ja aivan lvalmis luovuttamaan,huoh,kun liikkuminenkin on yhtä tuskaa,tyttönen on pistäny päänsä nii syvälle lantioon että luut tulessa koko ajan .

Tässä on ollu aikaa ajatella kaikenlaista ja aikasemmin ilmoitus lapsen syntymästä on ollu vaan tylsä paino,pituus,sukupuoli...jos tällä kertaa laittaisi jonkun kivan värssyn tms. tässä kohtaa pyydän teiltä vinkkejä miten voisi kivasti ilmottaa vauvan syntyneen?

paljon kiitoksia etukäteen =)

t: pööh rv tasan 32

Vierailija
9/38 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen syntymästä ilmoitettiin näin:

Katso jälkiä, sanoi Nasu. Seuraamme on liittynyt kolmas.

Pieni poika (mitat) syntyi klo:

(jotenkin näin, en nyt muista sana tarkasti)

Kakkosen syntymästä ilmoitetaan runolla, tällaisia olen valmiiksi etsinyt:

Tänään oli päivä arkine

vaan pikku tyttö (poika) muutti sen

tuli päivästä suuri ja ihmeellinen

me varmasti kauan muistamme sen.

Auringonsäde maahan koski,

syntyi soma nukkaposki.

Tuli tähän maaimaan.

Sydän iloa tulvillaan.

Peiton alla posken nukka

jalassa punainen/sininen sukka.

Tänään meille onni tuotiin

ikioma tyttö/poika suotiin.

Ei mullakaan ole ylimääräistä energiaa, pakolliset teen jos niitäkään... Kateellisena vain lueskelen mitä muut on saanut aikaan. Vauvan vaatteitakaan en ole pessyt, enkä niitä vähäisiä tarvikkeita ole valmiiksi ostanut, en edes muista mitä pitäis hankkia, tärkein varmaan on pinnasänkyyn uudet ruuvit.

Tänään olisi tarkoitus lähteä markkinoille, on vaan aika kova pakkanen ja mun toppahousut on varastossa. Samalla reissulla vois käydä kelalla hakemassa kotihoidontukea..

Vierailija
10/38 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tylsää! Poikakin kiukkuaa, kun ei pääse ulos...

Vierailija
11/38 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunista pakkaspäivää! On niin jouluista...

Painoa on tullut nyt yhteensä vähän alle 10 kiloa, joista 2,5 viimeisen kahden viikon aikana... En ole syönyt yhtään enempää ja liikunkin päivittäin pojan kanssa rattailla, mutta sitä nyt vaan näköjään tulee.

Sf-mitta oli 27 eli alakäyrillä. Pää on alhaalla, ollut koko ajan. Niin oli viimeksikin.

Verenpaine oli 100/70. Täti ihmetteli eikö minua huimaa. Voisi varmaan huimatakin, jos voisin tehdä yhtään nopeampia liikkeitä :) Vatsa riemastui kovasti siitä mittaus- ja kuunteluhässäkästä ja aloitti kunnon supistelut ja mylläykset, kun pääsin lavitsalta pois. Ja selkä ei tykkää sellaisista asennoista yhtään :(

Sain tarjouksen kaksosten rattaista + kantokopasta + jalkapeitosta 600 euroa!!! Kaksi vuotta vanhat. Aika kova taksa, kun uusi paketti (Emmaljunga) on 850 euroa. Ei tullut kauppoja.

Ei maar. Poika jäi leikkimään legoilla alakertaan ja siellä on oudon hiljaista. Menen katsomaan ja lähdemme sitten kaupoille. Mennään katsomaan meille tiskikonetta. Äitini lupasi sen minulle pyöreiden vuosien kunniaksi synttärilahjaksi. Ihan hyvä lahja.

rouva ja vatsa 34+0

Vierailija
12/38 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupunkiin kävelemään, kun kukaan ei pidä mulle seuraa :)

Vierailija
13/38 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No neuvola terveiset ensin. Painoa oli tullut 3kg 3vk:ssa, aika reilusti-->turvotuksia on , joten siinä yksi syy siis. Sf-mitta oli 32 ja sekin oli sitten noussut aika huimasti, sillä rv 30 se oli vielä 26. Ilmeisesti maha-asukki päätti sittenkin kasvaa reilusti. Verenpaine oli kohollaan, joten nyt sitten tehotarkkailuun ja uudestaan neuvolaan jo ensi viikolla.

Tänään on taas lepo päivä, lapset saa olla hoidossa ja äiti saa levätä hiukan. Kun tuo liikkuminen oleminen on nykyään sen verran tuskaista, että ulkona oleminen lasten kanssa tahdo onnistua.

Nyt pitää ton miehen kanssa jauhaa jotain typerää ennen kuin se lähtee vaihtamaan autoon öljyt. Palailen myöhemmin..

Kaksosmamma1 rv 33

Vierailija
14/38 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvalle vaatteita;

Tumput, ohuet ¿ sisäkäyttöön

Myssyjä, pipo?

Sukkia

Bodyja

Puolipotkareita

Ulkoilupuku/ fleecepuku autoiluun

Villapuku tms väliasuksi

Yöpukuja

Vauvan hoitoon;

Perusrasvat (äp)

Septidin (suihkutettava)

Pumpulia ja pumpulipuikkoja

Keittosuolatippoja

Tutti

Tuttipullo

Maidonkorviketta

Vaippoja

Bepanthen / sinkkivoide

Harsotaitoksia/ vanulappuja (esim. mesoft 5x5cm)

Kuumemittari (digitaalinen on nopee)

Cuplaton (masuvaivoihin)

Harsoliinoja pukluliinoiksi

Talkki / perunajauho

Vauvaöljy

Kertakäyttösiä peppupyyhkeitä

Kylpyöljy

Lämpömittari ammeeseen (äp)

Nenäfriida (niistin?)

Muuta vauvakamaa;

Vaunut

Vaunujen sadesuoja/hyttysverkko

Turvakaukalo

Sänky, ensisänky (äp laatikko/ koppa tms)

Muovitettua froteeta (pinnikseen, hoitopöydälle, matkoille¿)(äp;ssä 1kpl)

Pinnikseen patja

Pussilakanoita (90x120cm, äp:n peittoon) (äp;ssä 1kpl)

Aluslakanoita pinniksen patjaan (äp;ssä 1kpl)

Hoitopöytä/taso +alusta ja iiiso roskis vaipoille sun muille

Pyyheliinoja

Kylvetys vanna (ja pesuaine)

Pinnasuoja

Itkuhälytin

Imetystyyny

Äidille;

Imetysliivit

Liivinsuojuksia

Rintakumi

Siteitä

Rintapumppu

Maidonkerääjä

Löytyykö ideoita vielä?? Ihan satavarmasti jotain puuttuu, mutta mitä?

Taptap...kohta sinne kaupunkii...hankinnoille :)

Vierailija
15/38 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos halluut jotain tietää lisää käynnistyksestä niin mä voisin yrittää jotain vastatakin. Minulla esikoinen käynnistetty ja tämä tuleva aiotaan myös käynnistää.. Palailen myöhemmin takaisin ja kirjoittelen enemmän mut nyt pojun hampilääkäriin.........

Minttu rv 34+6

Vierailija
16/38 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

HIPPII!!! Paino ei ole noussut yhtään, kerrankin näin (tosin oli taas eri vaaka). Sf-mitta 28, kasvua 1,5cm. Paineet ennalaan 94/66. Ei turvotusta ja pissakin puhdas. Niitä vatsakipuja pitää seurailla, th oli sitä mieltä että olis liitoskipuja, mutta mun mielestä ne kivut tuntuis alempana, kun nää kivut on toss navan alapuolella. Syke +140. Ja alkoihan tuo hippukin liikkua, vaikka aamupaivän olikin hissukseen. Parin viikon kuluttua lääkäri-neuvola (en kyllä muista että kuopuksesta olis ollut), haluavat kaikkien kipujen ja särkyjen takia tsekata tilanteen.

Menin ja ostin lapsille toppavaatteita, kerrankin kun oli fiilistä kaupassa pyörähtää. Nyt sitten vetäydynkin sohvalle katsomaan leffaa ja syömään salmiakkia. Illaks sitten herkullinen tonnikalasalaatti ja lämmintä patonkia.

Kiva kuulla että joku muukin on saamaton kun vaan minä :) Tuollahan tuo kuraeteinen edelleen odottaa.... odottakoot.

Tappi: nautihan nyt miehen seurasta, se on harvinaista herkkua täälläkin.

Jotain muutakin piti kommentoida en vaan muista mitä.

Heikunkeikun

-m- ja Hippu rv 34+1

Vierailija
17/38 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei vain! :) Just lähti mies kauppaan hakemaan aineksia, kun iski leivontahimo. Teen mango-tuorejuusto-tortun, laskiaispullia, mansikka-banaanirahkaa ja ihan ruokaakin meinasin eli canneloneja vuoallinen ois tän päivän ruoka. Energiapiikki iski. Nukuin tossa aamupäikkärit kuin paraskin pikkulapsi (klo9-11) ja söin.

Mulle tuli siinä unen aikana niin iso supistus, että heräsin kipuun ja omaan vitinääni. Tollasta ei kyllä oo aiemmin tullu ja se olikin jo sitten jännempi juttu. Sitä tajus, että alkaa käydä aika vähiin jo. Noh, annoin Hermannille luvan syntyä 36+2 eli ei oo enää montaa viikkoa. ;)

Sit mua sattuu.. Ette nyt naura, mutta.. Tuntuu, kun joku niinkö nykis mun peräsuolta tuolta sisältä. Tuntuu Tosi ilkeeltä.. :( Ummetusongelmia ei ole eikä niinkö päinvastasiakaan vaivoja eli ei johdu siitä kyllä. Hullu tunne..

Masussa on ollu tänään mylläyspäivä, aamusta saakka on taas riehuttu. Istuminenkin on hankalaa, kun kaveri kaivaa tuolla lonkkaluiden välissä, nivusissa sekä myös kylkiluiden alla. Eli enpä tässä nyt sitten pidempään happane vaan painun valmistelemaan keittiöön.

Toivottavasti kaikilla kaikki hyvin ja niin ees päin. :)

Papu ja Hermanni 32+6

Vierailija
18/38 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa hiljasta, missäs kaikki massut on?

Papu. pidä nyt jalat ristissä vielä vähän aikaa. Mä kyllä säikähtäisin kunnolla, jos kesken unien tulis noin kipeitä suppareita. Kyllähän nää meikeläisenkin joskun pistää puuskuttamaan, mutta ei ole kyllä samoja kun synnytyksessä.

Tappi: hyvä kun laitoit ton listan, mun pitää muistaa ostaa liivisuojia. Heräs ittelläki sellanen pelko, jos vauva syntyykin helmikuun pakkasiin, eipä sitä niin vaam lähdetäkään ulos. Meinaatteko muuten hankkia korviketta valmiiks kaappiin vai luotatteko, että ehtii hakea tarvittaessa (onhan näitä kauppoja tässä lähellä).

Nyt on pitkästynyt vatsa täälläkin.

-m-

Vierailija
19/38 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitampa jotain kun olen vain seuraillut taustalla jos olen jaksanut.Sairaslomalla on tullut oltua jo marraskuusta lähtien ja aika meinaa käydä pitkäksi,et hohoijaa..No,ollaan rampattu Oysissa alvariinsa ja maanantaina uusiksi ja saa nähdä milloin " eetu" syntyy mut ei mene maaliskuulle asti.Hiukka jännittää maanantain lisätutkimukset..

Verenpaineet heittelee melkoisia lukemia välillä että on pitänyt opetella ottamaaan iisisti,raskausmyrkytystä kun epäilevät.Mahaasukkikin on aikas pieni (1600) noin.?.Pitää yrittää ajatella positiivisia vaikka pieni paniikki onkin takaraivossa.

Mut jos tekis isännälle kauppalapun valmiiksi kun töistä tulee.Se kun joutuu aikalailla passailemaan :)

Vierailija
20/38 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa puuttuu siteet ostamatta.Yösiteitä täytyis alkuun hankkia...Plääh,en kestä sitä vuotoa.Ja toivottavasti menkat pysyy kauan poissa...

Kylpyammeenkin ajattelin ostaa uuden,vanhassa kun on koiraakin pesty.

Puin poikia luistelemaan ja olin lattialla kontallaan kaksinkerroin.Masukki potkaisi ikään kuin viestittääkseen" äiti ylös,selkä suoraksi" ja potkaisikin niin lujaa että tippa tuli linssiin ja pamahti supistus päälle.

Mutta oli ihanaa olla ulkona.Kylmä kyllä oli!

Ystäväkin soitti ja kysyi kuulumisia ja jaksamisia.Se lämmitti!!!

Huominen poli jännittää!Toivon että kaikki ennallaan ettei vaan tuu mitään osasto makuutusta.Tulee jo ajatuksesta surku lapsia...

Kukas aamulla kirjoitti lorahduksista,mammuliini(ko)?

Toivottavasti kaikki kuitenkin kunnossa!!!!Tulehan kertomaan kuulumiset jos kykenet!

Masuli ja papu ottaa nyt rauhassa!!!!!!(paraskin puhuja)

Voimia muillekkin viime metreihin!!!!

Lähetään tsekkaan menikö kirppiksellä tavaraa vai ei...

L+5+rv 32