Yritimme hakea turhaan lapselle apua. Meidän häädettiin ulos terveysasemalta
Tyttärellämme on päihdeongelma ja pahenee koko ajan. Sai juuri häädön asunnostaan ja kuulemma on nyt taas uuden poikaystävän luona. Tyttö täysi ikäinen ja muutti toiselle paikkakunnalle opiskelemaan ja hakemaan uutta alkua. On yritetty auttaa, mutta koulu ei suju ja ei mielestään ole ongelmaa. Kieltää kaiken ja ei ota neuvoja vastaan. On yritetty viedä terveyskeskukseen, mutta ei suostu tulemaan.
Päätimme miehen kanssa, että nyt tytön asiat kuntoon ja menimme terveysasemalle ja ilmoittauduin hoitajalle tytön henkilötunnuksella, että näkee mistä kysymys. Sanoimme, että Tytölle pitää saada apua ja viedä nyt heti katkaisuhoitoon ja emme lähde mihinkään, ennenkuin Tyttö on siellä turvallisesti. Hoitaja sanoi tylysti, ettei voi tehdä mitään, kun tyttö on kirjoilla toisessa kunnassa ja eri hyvinvojntialuella ja hänen tulee asioida omalla terveysasemalla ja meille ei voi antaa tietoja, kun ei ole asioimislupaa. Ja kuulemma pitää itse olla halukas hoitoon ja valmis sinne menemään. Muuten ei voi tehdä mitään. Suutuimme ja uhkasimme sitoa itsemme tuoleihin kiinni. Siihen tuli muitakin hoitajia ja lääkäri ja Vartija.kieltäydyimme lähtemästä ja lupasin tehdä valituksen. Vartija soitti poliisille jotka lupasi tulla, jos emme välittömästi poistu. Lähdimme ja lupasimme valittaa, joka kuulemma on turhaa. Ei Suomessa kannata apua hakea ku sitä ei saa
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Minusta on huono asia, että psyykkisesti sairaat määrätään nihkeästi pakkohoitoon ja päihdeongelmaisia ei pakotetaan raitistumaan.
Melkein sama asia nuo. Varmasti järkyttävää vanhemmille, kun oma jälkeläinen tuhoaa itsensä. Lisäksi häiriöksi yhteiskunnalle.
No kun pakot ei kerta kaikkiaan toimi. Kyllähän moni puoliso esimerkiksi, minäkin aikoinaan, on saanut juovan puolison kiristettyä erolla uhkailulla katkolle ja AA:han tai Minnesotan tyyppiseen pidempään hoitoon. Mutta eipä ne tällä tavalla ulkopuolisen pakottamisesta tai painostuksesta alkaneet raittiudet juuri koskaan kestä. Itsekin lopulta päädyin miehestä eroamaan toistuvien kovien ryyppykausien takia, vaikka tosiaan sain useammankin kerran menemään AA:han ja kerran Minnesota-jaksollekin.
Seuraavaksi todennäköisesti tyttö katkaisee vanhempiinsa kokonaan välit, eikä kerro edes missä asuu. Näin itse tein nuorena, kun vanhemmat hössöttivät ja huolehtivat liikaa.
Voisko tytärtä auttaa nyt saamaan asunnon ja etuudet? Miksi tuli häätö?
Alkoholistien ja narkomaanien hoitotulokset ovat heikot. Jos on riippuuvuusongelma eikä halua hoitoa niin eipä noille oikein voi mitään. Täysi-ikäisen asioihin ei vanhempien kannattaisi enää puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vain, jos on vaaraksi itselleen tai muille voi saada pakkohoitolähetteen lääkäriltä. Tätä ei tehdä kevyin perustein eikä "etänä". Alla pitää olla joko itsemurhan yritys, psykoosi tai muu selvästi näkyvä tila esim. paha maaninen jakso, jonka yhteydessä väkivaltainen, toisen henkeä välittömästi uhkaava käytös.
Olin kaikkea tuota, mutta en päässyt pakkohoitoon. Olisin siis itse halunnut. Psykiatrian polilta soitettiin 7 KUUKAUDEN päästä. Apua ei saa.
Ketään päihdeongelmaista ei saa hoitoon ja jos saa, parannusta ei tule tapahtumaan ellei se ongelmissa painiva ihminen myönnä itselleen että hänellä on ongelma ja tarvitsee apua. Minulla on serkku joka ei koe olevansa alkoholisti (motoriikka on huonontunut erittäin paljon) vaikka viikottain kantaa monta mäyräkoiraa olutta kaupasta. On käynyt erilaisissa katkopaikoissa ja ottanut ne lomana, heti kun pääsee pois niin putki alkaa taas.
Ei suomessa saa alkoholiin apua. Se on jokaisen omalla vastuulla alkoholismi.
Katkaisuhoito ei ketään ole koskaan pelastanut. Kotiin mennessään alkoholistit hakevat uuden lastin Alkosta ja jatkavat harrastustaan. Kunnat käyttivät tällaiseen hoitoon valtavasti rahaa aikoinaan ja vieläkin katkolle pääsee mutta onneksi tuo älyttömyys on jossain määrin vähäisempää kuin aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Ei suomessa saa alkoholiin apua. Se on jokaisen omalla vastuulla alkoholismi.
Missä saa vastoin tahtoaan alkoholismiin apua? Kerro minulle tämä maaginen paikka. Pohjois-Korea?
Myöhässä olet päihdekasvatuksesi kanssa. Olisi pitänyt olla jämäkämpi, joskin rakastavampi, kotiväki, niin ei olisi mitään TEKOSYYTÄ käyttää päihteitä. Eihän niitä normaalit ihmiset tarvitse. Eikä kukaan enää täysi-ikäisenä päihteitä aloita, jos siihen asti on koti suojannut.
Päihde on lääke mielen sairauteen? Siis mielisairaalaan se ihminen ja katkolle. 619
Vierailija kirjoitti:
Tässä saimme hyvän esimerkin siitä, miten läheisten ei pidä toimia.
Ymmärrän sen. Tuli silti sääli vanhempia. En itse ole päihdeongelmainen, mutta muunlaista sairautta ollut ja aina saanut itse hoitaa kaiken, koskaan ei ole saanut vaikka vanhemmilta apua tai tukea. Ette toimineet nyt ihan järkevimmin, mutta arvostan auki sitä, että yrititte oma-aloitteisesti saada apua lapsellenne. Vaikka olisi täysi-ikäinenkin.
Joskus hoitajienmkin tulisi ymmärtää ja rikkoa typerää lakia
Tytön täytyy itse hakea apua. Läheiseni pääsi muutaman kerran katkolle ja lopulta Minnesota-hoitoon, kun soitti aina itse ryyppyputken aikana hätäkeskukseen ettei saa juomista lopetettua ja ahdistus kalvaa.
Niin voi tehdä, sitten saattaa ehkä joku sossu käydä pyörähtämässä. Mutta jos ap:n tyttö kieltäytyy hoidosta, niin mitään ei ole valitettavasti tehtävissä. Joidenkin täytyy vain käydä ihan pohjalla, kunnes tajuaa mitä on mennyt tekemään.