Missä menee mielestäsi greepyn stalkkaamisen ja normaalin varovaisuuten/uteliaisuuden raja?
Kun kyse on tuoreesta deittikumppanista.
Esim facebook proliilin ja kaverilistojen katosominen, instagran, linkedIn ym profiilin katsominen. Goolaaminen nimellä. Puhelinnumeron tai auton rekisterinumeron mukaan tietojen haku. Tuomioiden haku käräjäoikeudesta. Luottotietojen tarkistaminen. Yhteisiltä tutuilta kyseleminen.
Kommentit (54)
Kyllä minusta tutustumisvaihe on tarkoitettu tutustumiseen - ei tietoja tarvitse kaivaa muualta. Ja sanon näin, vaikka yksi 'suhde' meni puihin tutustumisvaiheessa. Tapailun alkuvaiheessa riitti etunimi, juttelimme tavatessamme ja saatoimme käydä jätskillä tai kahvilla, mukana lapseni. Monelle yllätys olisi ollut positiivinen, mutta minä en halunnut niin suurta eroa taloudellisessa tilanteessa ja se päättyi siihen.
Jaa a. Itsellä ei ole ollut tapana "stalkata", mutta pelkästään nimen googlaus olisi saattanut pelastaa minut aikoinaan törkeältä pahoinpitelyltä.
Paitsi että mä tajusin riittävästi jo ennen kuin mitään oli varsinaisesti tapahtunut, mutta sekään ei pelastanut.
Ks tyyppi on vaihtanut taas nimeään ja asuinpaikkakuntaansa. Valitettavasti samalle paikkakunnalle jossa itse asun.
Taustojen tarkistaminen ei ole varsinaisesti stalkkaamista, enkä osaa sanoa onko se niin creepyä. Siitä ei kuitenkaan välttämättä ole mitään hyötyä.
Kyllä cooclaaminen ainakin on ihan ok, mielestäni.
No en nyt ole luottotietoja tai tuomioita ja sen sellaisia lähtenyt selvittelemään deittailuvaiheessa tai oikeastaan muutenkaan, mutta toki googlaan ja tsekkaan somet yms. Niiden perusteellakin saa jo jonkinlaisen kuvan henkilöstä ja nykyaikana se kuuluu minusta asiaan että tuollaiset helpot jutut tsekkaa kun kerran ne ovat tarjolla.
Eihän se google+some tietenkään mikään aukoton keino ole, kyllä sitä esim. parisuhdeväkivaltaa tapahtuu vaikka olisi minkälainen titteli ja somekulissi. Mutta ainakaan en lähde yksillekään deiteille jos googlaten ja somen perusteella soi pieninkään häläri.
Exän kanssa oli kaksi yhteistä tuttavaa, paljolta olisin säästynyt jos olisin kysellyt alkuvaiheessa minkälainen tyyppi on kyseessä.
Silloin ei ollut somea, muuten olisin katsonut ne, se on mielestäni ihan normaalia nykyään jos kerran jotain itsestään julkisesti julkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luottotietoja ei ihan jokainen pääse tarkastamaan. Onko tyyppi joku luotonvalvoja?
Mulla on sijoitusasunto ja pääsen kyllä luottotiedot tarkastamaan. Luvatonta se toki on.
Ihan pelkällä nimellä? Eikö siihen oikeasti tarvita henkilötunnusta?
Se oli joku piereskelevä hupakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko teidän stalkkereiden mielestä ok, jos joku stalkkaisi teitä tai vaikka lastanne samalla tavalla? Jos ei, niin miksi teidän on ok tehdä niin?
Minä en edes pidä stalkkaamisena, jos selailee ihmisten itsensä nettiin jakamaa tietoa. Kaikki mikä minusta esim facessa julkisena näkyy, on tarkoitettu julkisesti nähtäväksi.
No tietenkin, eikä pidä kukaan muukaan. Mutta tässähän on puhuttu kaikenlaisten rekisteritietojen tilaamisesta ties mistä, työnantajille soittelusta ja tuttavien etsimisestä ja haastattelemisesta.
Vierailija kirjoitti:
No en nyt ole luottotietoja tai tuomioita ja sen sellaisia lähtenyt selvittelemään deittailuvaiheessa tai oikeastaan muutenkaan, mutta toki googlaan ja tsekkaan somet yms. Niiden perusteellakin saa jo jonkinlaisen kuvan henkilöstä ja nykyaikana se kuuluu minusta asiaan että tuollaiset helpot jutut tsekkaa kun kerran ne ovat tarjolla.
Eihän se google+some tietenkään mikään aukoton keino ole, kyllä sitä esim. parisuhdeväkivaltaa tapahtuu vaikka olisi minkälainen titteli ja somekulissi. Mutta ainakaan en lähde yksillekään deiteille jos googlaten ja somen perusteella soi pieninkään häläri.
Minulla esimerkiksi ei ole minkäänlaisia someprofiileita, ja google kertoo lähinnä kirjoittamistani tutkimusartikkeleista, ei oikeastaan mitään yksityiselämästäni. En usko olevani mikään poikkeus. Eli aika vähän sitä tietoa noilla menetelmillä saa, ellei ihminen halua kertoilla elämästään somealustoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kävi kerran niin, että pomo sanoi jonkun naisen soittaneen ja kyseen, olenko siellä töissä. Ihmettelin asiaa, mutta annoin olla. Sitten deittikumppani ihan normijuttelun lomassa viitasi työpaikaani usemman kerran. Olin siis keksikoisessa insinööritoimistossa, jonka nimi nyt ei ehkä ihan kaikille ole tuttu.
Kysyin sitten, että olisko hän soittanut firmaan. Myönsi jotenkin kierellen. Selvääkin on, ettei uusia treffejä tullut.
Keksikoinen insinööritoimisto.
Aika pieni.
Tätä kokoluokkaa isompi olisi seksikokoinen insinööritoimisto.
Miten tuomioiden haku käräjäoikeudesta ja luottotietojen tarkistaminen muka onnistuu tavalliselta kansalaiselta?
Vierailija kirjoitti:
Miten tuomioiden haku käräjäoikeudesta ja luottotietojen tarkistaminen muka onnistuu tavalliselta kansalaiselta?
Tuomiot on julkisia ja ne saa ihan vaan käräjäoikeudesta pyytämällä, vaikka sähköpostilla. Riittää kun tietää nimen ja syntymävuoden. Luottotiedot pystyy tarkistamaan myös, mutta ne maksaa vähän.
Siis tämä on totta FB:sta... Putsasin pois kaikki ihmiset sieltä. Sitten sinne ilmestyi ällöttävä raiskaajani ja tietysti valokuvan kera... kuva ihan hyppäs silmille... Miten tämmönenkin on mahdollista. Onks voinut stalkata mua? Hullu maailma! Tulipa tämäkin nyt kerrottua - kiinnostaako ketään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko teidän stalkkereiden mielestä ok, jos joku stalkkaisi teitä tai vaikka lastanne samalla tavalla? Jos ei, niin miksi teidän on ok tehdä niin?
Minä en edes pidä stalkkaamisena, jos selailee ihmisten itsensä nettiin jakamaa tietoa. Kaikki mikä minusta esim facessa julkisena näkyy, on tarkoitettu julkisesti nähtäväksi.
No tietenkin, eikä pidä kukaan muukaan. Mutta tässähän on puhuttu kaikenlaisten rekisteritietojen tilaamisesta ties mistä, työnantajille soittelusta ja tuttavien etsimisestä ja haastattelemisesta.
Täällä vähän aikaa sitten toisessa aiheeseen liittyvässä ketjussa joku selitti, että häntä kuulemma käy ihmiset stalkkaamassa somessa (julkiset päivitykset) ja sitten kirjoittelevat hänestä täällä :D ei vissiin tullut mieleen että ihan itse hän niitä tietojaan somessa julkisesti jakaa ja tuskin nyt juuri hänestä täällä palstalla keskustellaan...
Ei taustojen tutkiminen ole nykyaikana mitenkään ihmeellistä. Jos on ihan aikuisesta kyse, niin todellakin kannattaa googlettaa ja tutkia some. Törkeimmät rikokset löytyy tällä tavalla ja saa jonkinlaisen käsityksen siitä, että pitääkö treffiehdokkaan puheet paikkansa. Myös se kertoo omaa tarinaansa, jos ihmisestä ei löydy mitään tietoja mistään, vaikka on kuulemma menestynyt toimitusjohtaja, perijä ja somevaikuttaja. Epäsopivaa kuitenkin on ottaa näitä löydöksiään puheeksi/käyttää keskustelun aloituksina. Jos on jokin iso red flag, niin sitten vain peruu treffit ja unohtaa tyypin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuomiot on julkisia ja ne saa ihan vaan käräjäoikeudesta pyytämällä, vaikka sähköpostilla. Riittää kun tietää nimen ja syntymävuoden. Luottotiedot pystyy tarkistamaan myös, mutta ne maksaa vähän.
Tosin lain mukaan niitä luottotietoja ei saa kysyä, eikä kysyjälle antaa, ellei niille ole jotain hyväksyttävää käyttötarkoitusta. Toki voi valehdella, että on vaikkapa vuokraamassa henkilölle asunnon tai myymässä hänelle auton osamaksuilla. Mutta silloin syyllistyy rikokseen, joskin sellaiseen, josta kiinni jääminen on erittäin epätodennäköistä.
alapään ja poikalasten tyrkytys ja korttelissa perässä rääkyminen riittää, tutkinnakin tekoon.
jotkut eivät kehity.
Mielestäni on normaalia varovaisuutta tarkistaa taustat, ennen kuin etenee suhteessa. Tämän ymmärtää jokainen, joka on epäonnekseen törmännyt huijariin ja valehtelijaan, joka on puhunut pyörryksiin, mutta todellisuus on toista.
Jotkut valehtelevat mistä vaan, työpaikoista tai naimisissaolosta lähtien. Varsinkin erinäiset kultakimpaleet saattavat lähemmässä tarkastelussa osoittautua niljakkeiksi.
Eihän mihinkään muuhunkaan yritykseen tai hankkeeseen lähdetä laput silmillä ja hyvässä uskossa, miksi siis lähisuhteeseenkaan.
Kun joku vain katsoo julkisen FB-profiilisi läpi, se on ok. Mutta jos hän alkaa kaivaa kuka ja mitä kirjoitit 10 vuotta sitten, siitä tulee kammottavaa. En muista itseäni kenelle ja mitä kirjoitin 10 vuotta sitten. Miksi sinä välität?
Mulla on sijoitusasunto ja pääsen kyllä luottotiedot tarkastamaan. Luvatonta se toki on.