Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Terveydenhuollossa pitempään työskennelleet, olisi kysymys teille!

Vierailija
08.05.2024 |

Yritin taannoin saada lapselle aikaa terveysasemalta ja jäin miettimään, miten monella tavalla asiat ovat asiakkaan/potilaan näkökulmasta huonontuneet aiemmasta. Tämä siis koskien terveysasemia ja neuvoloita, erikoissairaanhoidosta ei meillä ole kokemusta.

 

Vuosia sitten oli käytössä terveysneuvonta, josta sai sekä neuvontaa että suoraan ajan terveydenhuoltoon, jos puhelimeen vastannut hoitaja katsoi sen olevan tarpeen. Aiemmin oli myös mahdollista mennä suoraan terveysasemalle ja jonottamalla pääsi hoitajan tarkastettavaksi ja siitä lääkärille, jos tarve oli. Takaisinsoittokin toimi hyvin, puhelimessa sai jopa arvioidun ajan, jolloin soitto tuli. Nyt soitetaan milloin sattuu ja edes hoitajan luokse on vaikea päästä.

 

Esikoisen ollessa pieni (reilu 10 v. sitten) neuvolaan sai ajan muutaman viikon päähän ja siellä oli sijainen vastassa, jos oma terveydenhoitaja oli sairastunut. Viime vuosina on useamman kerran soitettu aamulla ja peruttu myöhemmin päivällä ollut aika, koska terveydenhoitaja on sairastunut eikä sijaista ole. Uuden ajan saa reilun kuulauden päähän ja jonkun kerran on sekin peruttu ja uudelleen siirretty eteenpäin.

Asiakkaana tilanne on huonontunut oman kokemukseni mukaan paljon. Haluaisin kuulla, miten asiat ovat muuttuneet terveydenhoitohenkilöstön näkökulmasta? Miten te alan ammattilaiset koette muutoksen?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koetteko terveydenhuollossa työskentelevät, että pystytte auttamaan kuten haluaisitte? Mikä kuormittaa, mikä vie turhaan aikaa?

Vierailija
2/4 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koetteko terveydenhuollossa työskentelevät, että pystytte auttamaan kuten haluaisitte? Mikä kuormittaa, mikä vie turhaan aikaa?

En koe että käytännössä pystyisin auttamaan juuri ollenkaan. Aina en edes tekemään työni läheskään niin kuin haluaisin. Ehkä se juuri kuormittaa eniten että työhön ei pysty vaikuttamaan oikeastaan yhtään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta! Oletko huomannut onko hoitajien määrässä tapahtunut muutosta (vähennetty tms)? Onko työtehtäviin lisätty jotain omasta mielestäsi epäolennaista aikasyöppöä tai mikä estää tehokkaan toiminnan?

Onko asiakaskunnassa ollut muutosta? Määrissä tai laadussa? Varmaan aina on ollut jonkin verran moniongelmaisia tai asiakkaita/potilaita, joilla on hankalasti ratkaistavissa olevia vaivoja, mutta onko näissä tapahtunut muutosta suuntaan tai toiseen.

Mihin kaikki resurssit hukkuvat, kun terveydenhuollosta kuitenkin puhutaan niin paljon ja kaikki haluavat sitä parantaa?

Vierailija
4/4 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kaikki eivät edes halua parantaa terveydenhuoltoa. Ja jos haluavatkin asiat on suuressa ristiriidassa keskenään. Asiakkaalle parantaminen varmasti tarkoittaisi sitä että palvelua saa silloin kun haluaa. Yhteiskunnalle sitä että välttämättömät palvelut tuotetaan tehokkaasti ja mahdollisimman vähin resurssein. Työntekijälle taas ennemmän sitä että palkka on kohdallaan, työympäristö on sellainen jossa viihtyy eikä työtä tarvitse tehdä kiireellä ja käytännössä ilman mitään työhyvinvoinnin tukea.