Mitenkäs nämä suurperheiden lapset, hankkivatko ollenkaan omia lapsia?
Kommentit (34)
Meitä oli neljä, itsellä kolme lasta. Muilla sisaruksillani kaksi. Kaipa se vähän vaihtelee. Itse olisin halunnut pari lisääkin, mutta ei niitä niin vain aina saa.
Tiedän useamman suurperheen.
Yhdessä 30-35v lapset vielä lapsettomia, mutta ainakin 3 heistä on ajatellut lapsia hankkia.
6 lapsen perheestä 2 on 2-4 lasta ja lisää tulossa. Yksi on vielä niin nuori ettei asia ole ajankohtainen, yksi hankkii ehkä tulevaisuudessa. Yhdellä mielenterveysongelmia että perhe ei ajankohtainen ja yhdellä ikä alkaa tulla vastaan.
Tietämistäni lestaperheistä noin puolella on lapsia, osalla on suunniteltelmissa ehkä myöhemmin (osalla ei ole kumppania), jokunen ei lapsia halua.
Meitä oli kuusi plus yksi aiemmasta liitosta. Lapsia syntyi meille siten, että vanhin sai kaksi, sitä seuraava kaksi, sitä seuraava viisi, sitä seuraava kaksi, sitä seuraava ei saanut, vaikka toivoi, sitä seuraava sai neljä ja nuorimmainen sai kolme. Meillä ei ainakaan suuri perhe vaikuttanut niin, että emme olisi lapsia halunneet.
Varmaan riippuu kuinka aivopesty on.. jos kuuluu kulttiin eikä uskalla lähteä pois, voi päätyä hankkimaan 10 lasta vaikkei erityisesti haluaisi.
Meillä on vain 4 lasta, eka ja vika vahinkoja.
3 ekaa ei ollut vielä koulussa, oli ns onnellinen lapsuus. Asuimme alueella, jossa oli paljon lapsia, vanhemmat opiskeli ja elämä oli huoletonta. Vasta, kun 2 oli koulussa, vai 1, alitti mieheni työelämän ja enää kirppishousut eivät kelvanneet. Meillä on ihana koti jne, mutta silti 2 vanhempaa ovat sanoneet ei lapsia, he saivat tässä kodissa omat huoneet, paljon saavat vaatteita, viikkorahaa jne. Vielä sisarus koetaan negana. Aika näyttää
Suurperheiden lapsilla on enemmän lapsia kuin ihmisillä keskimäärin. Siis jos ihan faktoja kaipaat.
Omassa lapsuudenperheessäni oli neljä lasta, itse sain kolme, mutta olisin halunnut neljä tai viisi.
Kyllä ne lestaperheiden lapset alkavat heti lapsenteon naimisiin mentyään. Se on imetty äidinmaidossa se ehkäisystä kieltäytyminen.
En kyllä koe, että 3 lapsen perhe olisi suurperhe. Ehkä neljäkään lasta ei vielä mene tuohon. 5 tai enemmän alkaa olla suurperhe, enkä tunne yhtäkään sellaista perhettä. Mielenkiintoista miten eritavalla ihmiset ajattelevat tästä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Eivät yleensä hanki tai ehkä esikoinen, joka muutti ajoissa pois alta, hankkii yhden ns. pakollisen lapsen. Tämmöistä olen pitkän elämäni aikana huomannut.
Miten se esikoinen muuttaa alta pois? Sitä pahinta menoahan on just koko esikoisen lapsuus ja nuoruus. Osa hankkii ja osa ei. Sitä saattaa myös ajatella, että tekee omassa perheessä asiat eri lailla, mutta ei se aina niinkään mene.
Vierailija kirjoitti:
Meitä oli neljä, itsellä kolme lasta. Muilla sisaruksillani kaksi. Kaipa se vähän vaihtelee. Itse olisin halunnut pari lisääkin, mutta ei niitä niin vain aina saa.
Te nyt ette oleet lapsuudessa varsinainen suurpeher. Viidestä ylöspäin alkaa olla. Neljää lasta ei aikoinaan kukaan ihmetellyt, nykyään ehkä, mutta jos oli yhtään enemmän, niin kyllä siinä kyseltiin ja ihmeteltiin uskonsuunnat ja kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne lestaperheiden lapset alkavat heti lapsenteon naimisiin mentyään. Se on imetty äidinmaidossa se ehkäisystä kieltäytyminen.
Ehkäisevät kyllä, nykyisin yhä enemmän. Just oli ihan uutisointia aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki suurperheet ole lestoja. Mun porukoilla kyse oli ihan vain huomionhausta.
Kyllä nelilapsista perhettä pidettiin suurperheenä 80-luvulla. En muista montaa perhettä, jossa olisi ollut neljä tai enemmän lasta. Lestadiolaiset on erikseen, kaverini perheessä oli 11 lasta.
Mutta siis pointtini oli se, että itse olisin halunnut yhtä suuren tai jopa vähän suuremmankin perheen.
Yksi 7-lapsisen perheen kuopus kirjoitti 6L, KTM ja yksi tytär. Sisaruksillaan ei paljoa lapsia tietääkseni.
Toinen 7-lapsinen perhe: tytöillä 2-5 lasta, yhdellä pojalla lapsia ja 2 pojalla ei lainkaan.