Miehen veljenpoika ja puolisonsa olivat rakentaneet omakotitalon. Kysyin tupaantuliaissa, milloin täällä alkaa kuulua pikkujalkojen teputus
Ovat melkein nelikymppisiä jo. Menivät ihan vaikeiksi molemmat. En kyllä ymmärrä, miksi rakensivat omakotitalon, jos ei ole jälkikasvua suunnitteilla.
Marja-Liisa, 67 v, Kaarina
Kommentit (37)
Missä päin suomea on Provoo?
Nimim Epätietoinen, huono mantsassa jo -70 luvulla
Provoo on Porvoon itäosaa, sama kaupunki kyseessä kuitenkin.
Porvoo, Parkano tai Perähikiä, onko oletus että kaikki lapsettomat asuvat jossain muualla kuin omakotitalossa? Vanha anoppinikin asuu yksin isossa omakotitalossa. Voi kauhistus kun ei hän ole tajunnut että leskeksi jäätyään viimeistään ei sellainen tule kuulonkaan. Pitäisi aloittaa kuolinsiivous - nyt!
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä pitäisi myöntää asuntolainaa omakotitaloa varten niille jotka ei tee lapsia. Pankissa pitäisi kysyä tuota heti ensimmäisenä. Jos lapsi ei tule esim. 5 vuoden päästä talon hankinnasta, on esitettävä lääkärin dokumentti että on yritetty. Muuten koko laina on perittävä takaisin ja talo realisoitava.
ei se yhteiskunta pyöri niin että kukaan ei tee tulevaisuuden veronmaksajia
t. Karen
;)
Varmaan kannattaa itse teputtaa manuaalisesti huit helvettiin kyselemästä tyhmiä? Joten töppöstä toisen eteen, mars.
Ennen oli ennen, puhuttiin suvun eli tuttujen kesken enemmän suoraan kaikesta ja saatettiin laskea leikkiä, jopa vauvoista. Kun sellaiseen leikinlaskuun oli yleisemmin totuttu, ei siitä kaikki myöskään loukkaantuneet, kun sitä pidettiin vain puheena, ei tarkoitettu mitään sen kummenpaa. Lähinnä vain kuulosteltiin, minkälaisia ajatuksia kenelläkin oli lapsiperhe-elämästä.
Nykyisin kaikki on toisin. Pitää oppia uuteen puhetapaan myös sukulaispiireissä. Ajatellaan, että kertovat sitten aikanaan, jos tahtovat. Valitaan puheenaiheet sen mukaisesti, yleiset ja ketään harmittamattomat. Ainahan on pidetty hyvänä tapana välttää uskonnollisia, poliittisia, elämänkatsomuksellisia tms. aiheita juuri siksi, ettei tavallisissa sukukokoontumisissa tunnelma latistuisi, kiihtyisi tai riitaantuisi. Nykyisin näihin liitetään tietenkin myös lapsi- ja monet muutkin perheasiat.
Et sitten kysyny pyörätuolissa istujslta milloin alkaa juoksemaan ja kuurolta onko menossa lähiaikoina konserttiin. Että on junttia!
Vierailija kirjoitti:
Siis sellaiset mummelit,joilla on itsellä lapsia ,kyselevät.. Me lapsettomat" tädit ja mummelit" ei koskaan kysellä,edes nuorempana ei kyselty. Osataan käyttäytyä,mutta äiti ihmiset ei osaa.
Höpsis! Olen äiti ja mummi ja anoppi, yli 70, enkä IKINÄ ole udellut tuollaisia tai mitään muutakaan minulle kuulumatonta asiaa.
Tässä ei ole kysymys siitä, oletko itse äiti vai et, vaan siitä, miten sinut on kasvatettu!
Lopeta sinä tuo typerä ihmisten luokkiin jakaminen! Etkö ymmärrä, miten tyhmältä kuulostat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tämä varmasti tapahtui Porvoossa, niin kyllähän moni iäkäs mummeli on erittäin tahditon näissä jälkipolvikyselyissä.
Siis sellaiset mummelit,joilla on itsellä lapsia ,kyselevät.. Me lapsettomat" tädit ja mummelit" ei koskaan kysellä,edes nuorempana ei kyselty. Osataan käyttäytyä,mutta äiti ihmiset ei osaa.
Eipäs yleistetä.
Itselläni on neljä lasta, muttei ole ikinä tullut mieleenkään tiedustella toisten henkilökohtaisia asioita.
Hyi miten inhottava olit!
Mitä se sulle kuuluu!
Ties mitä tragedioita takana!
Mene kukkapuskan kaa ja pyydät nöyrästi anteeksi mokomaa!
Vierailija kirjoitti:
Täysin asiatonta kysyä tuolloista.
Jos on haasteita lapsen saamisesta siitä kysyminen ahdistaa ja aiheuttaa pahaamieltä.
Jos ovat vapaaehtoisesti lapsettomia niin täysin oma valinta, eikä siitä tartte kenenkään enempää kysellä
Niinpä! Ne voi kysyä sulta että millos meinaat kupsahtaa!
Vieläkö on ihmisiä, jollä äly kadoksissa. Mitä se teille kuuluu haluaako, saako/Ei saa vai onko vapaaehtoisesti saamatta.
Jaa et muka ymmärrä sitä että jotkut haluavat tehdä itse talonmiehentyöt eikä maksaa ulkopuolisille kerrostalossa.
Ei lapset taloa maksa ja tee siellä yhtään mitään jolleivat aikuiset huolehdi. Ei taloa millekkään lapsille rakenneta kun ne eivät ole missään vastuussakaan talosta.
Entäs ne joilla lähtee lapset talosta omilleen niin pitäisikö vanhempien palata välittömästi kerrostaloon kun ei enää ole lapsia. Et ole itse päässyt omakotitaloon ja olet jumalattoman kateellinen ja katkera tökeröillä kommenteillasi. Minä olisin heittänyt ulos.
Perhe perutetaan, että suku jatkuisi. Erityisen tärkeä on valita kumppani oikeasta yhteyskuntaluokasta. Olen meidän Johanille esitellytkin tuttavapariskunnan Ann-tyttären. Aivan kummallisesti suhtautui ja ratsastelunopettajansa Leon kanssa taas puuhailee jossain. t Gunilla Grankulla
Ihmisille tuler hirveä paniikki jos joku asuu heidän mielestään liian isossa talossa. Meillä lähti viimeinen lapsi omilleen 10 vuotta sitten ja jatkuvasti kuulee että joko olette muuttamassa pienempään. Ei olla, rakennettiin sellainen talo missä on jo huomioitu että voidaan vanhana asua. Velaton ja edulliset asumiskustannukset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut eivät vaan osaa ajatella omilla aivoillaan ja omaa elämäntilannettaan. Muut olivat rakentaneet niin halusivat itsekin.
Kyllä lapsettomatkin saavat rakentaa ok-taloa.
Hallitus keksii kohta säätää että eivät saa. Ehkä autonkin saa omistaa vain viisi vuotta ennen kuin on pakko hankkia lapsi tai autolupa otetaan pois.
Meiltä kun kysyttiin samaa, niin sanottiin että kahden viikon päästä. Hankittiin mopsi.
Tämä oli ihan tyypillinen kysymys silloin, kun Marja-Liisa oli nuori. Siinä hän posket punaisina soperteli jotain, kysymyshän oletti/tiesi, että peiton alla pimeässä on yöpaidan helmoja heiluteltu...